napadnik-hyri-humorem-ale-to-je-asi-tak-vsechno

V dějinách (nejen) porevoluční české kinematografie neexistuje svým způsobem ambicióznější projekt. Vypustit do kin v jednom roce tři navzájem propojené filmy se dosud nepokusil nikdo. Byla tu před nedávnem dvoudílná Gangster Ka od Jana Pachla nebo v 90. letech Playgirls 1 a 2 Víta Olmera. Na trilogie se dřív soustředil Otakar Vávra, ať už s husity (Jan Hus, Jan Žižka, Proti všem) nebo s druhou světovou válkou (Dny zrady, Sokolovo, Osvobození Prahy), ale měl mezi nimi delší časové rozestupy.

Trojdílné Zahradnictví Jana Hřebejka a Petra Jarchovského přitom působí jako opak Vávrova přístupu: namísto tvoření velkých dějin, kdy jednotlivým aktérům, jako byli Edvard Beneš nebo Klement Gottwald, nevidíme do soukromí, nabízí Zahradnictví přehršel každodennosti a pouze na pozadí soukromých mikrodramat probíhá i nějaké společensko-politické dění. Toto srovnání Hřebejka a Vávry možná na první pohled působí nejapně a násilně, ale těžko najít dva výraznější, častěji točící „režimní režiséry“; muže své doby, jejichž přístup definuje, jak zobrazovat minulost. Éra reálného socialismu dokázala své kořeny nahlížet jenom tak, že z nich vymazala malost, současná éra reálného kapitalismu stojí na zdůrazňování malosti i u těch, kteří jsou na „správné straně“.

Ústřední figurou trilogie Zahradnictví je Jindřich Rohn, který prošel útrapami druhé světové války a vrátil se navzdory tomu, že ho už dávno všichni oplakali. Jeho manželka Vilma ho nicméně nechce a Rohn postupně terorizuje celou rodinu svým pedantstvím. Tento typ muže pevných zásad, jenž si nikdy nezadal s komunisty a vždy obdivoval Západ, se do divácké paměti vryl nejvíce v divousovském podání Jiřího Kodeta v Pelíšcích. Zahradnictví má dopovědět do hloubky, jak se z obdivuhodně ušlechtilého odbojáře stal směšný domácí tyran, což je právě onen významový směr, jímž se ubírá celá filmová reprezentace české minulosti. V délce tří filmů máme mít šanci poznat jeho složitý vývoj a mnohotvářnost.