spielbergova-skryta-valka-proti-vladnim-lzim

Málokdy má český distributor takovou potřebu vysvětlovat názvem, o čem film vlastně je. „Akta Pentagon: Skrytá válka“ je snad nejdelší převod superkrátkého originálního titulu The Post, jakého se kdo kdy dopustil. Ne, že by to nebylo svým způsobem nutné, ale nakonec ani tolik nápomocné. Příběh o předvečeru možného zániku deníku The Washington Post v červnu 1971 patří pevně do dějin americké žurnalistiky, nicméně v Evropě a vůbec v Česku o něm moc nevíme.

Problém je už to, že se vlastně jedná o boční, „druhý“ příběh. Prvenství ve zveřejnění tajných vládních dokumentů o tom, jak americká vláda a několik prezidentů po sobě vědělo, že není šance válku ve Vietnamu vyhrát, neměl totiž The Washington Post, ale The New York Times. Pointa příběhu tedy stojí na tom, že v Postu se rozhodli být s Timesy solidární, a i přes soudní zákaz vydávání daných materiálů do toho šli rovněž. V sázce bylo všechno – majetek, kariéry i případná ztráta svobody.

Z dnešního úhlu pohledu to můžeme vidět i jako kariérní tah vydavatelky Kay Graham, která chtěla z „malých rodinných novin“ udělat velké médium. Právě v té době se Post připravoval na vstup na burzu a potřeboval velké téma. Jenomže zároveň to byla hra proti tehdejší americké vládě a nedůvěře obchodních partnerů proti ženě ve vedoucí funkci; risk, který se nemusel vyplatit nejen samotné Graham, ale i jejím dětem a vnukům.

Jedním z důvodů, proč se příběh Postu nakonec dostal na plátno, je i ten, že režisér a producent Steven Spielberg se znal s šéfredaktorem Postu Benjaminem Bradleem, byť ne přímo v inkriminované době, ale dlouho spolu sousedili na Long Islandu. Zajímavé propojení spočívá i v tom, že pozdější nejslavnější kauzu Postu, aféru Watergate, odhalil Carl Bernstein, manžel (již zemřelé) režisérky Nory Ephron, s níž byl dobrý přítel nejen Spielberg, ale i Tom Hanks, jenž hraje Bradleeho, a Meryl Streep, ztvárňující Kay Graham. Poslední záběr snímku je dokonce vystavěný téměř identicky jako první záběr jiného slavného filmu Všichni prezidentovi muži z roku 1976, který se věnuje právě Watergate a odstoupení Richarda Nixona z úřadu.