tomb-raiderka-bez-prsou

Herní fenomén Tomb Raider je tady s námi od roku 1996, čili neuvěřitelných 22 let. Jen málo her mělo takový dopad na herní průmysl jako právě tato gamesa. Především se jedná o hru, která naučila masy hráčů a hráček prožívat akci z perspektivy, kdy se díváme na trojrozměrný prostor zpoza zad či temene hlavní postavy.

Ne, že by tu předtím podobné hry vůbec nebyly, ale Tomb Raider nabídl maximum volnosti pohybu a zároveň dostatečně inteligentní kameru, která se plynule přizpůsobovala probíhající akci a dala se jí i částečně aktivně uzpůsobovat. Dříve se tento způsob zobrazení používal spíše pro méně akční adventury, kde byly změny úhlu záběru více fixované a přednastavené – například v hororové sérii Alone in the Dark nebo sci-fi Fade to Black.

Tomb Raider byl zároveň první skutečně slavnou hrou, kde byla hlavní akční hrdinkou žena. Opět – našli bychom i dřívější příklady, ale obvykle šlo o hry, které nabízely možnost volby hrát za muže či ženu a také to byly hry, které přitahovaly obvykle mužské hráče. Tomb Raider zapříčinil to, že akční hry chtěly hrát více i ženy, zatímco mužským hráčům nevadilo, že nemají na výběr z více variant.

Dalo by se spekulovat, jak je to potom s genderovou identifikací. Může se mužská mysl vnořit do ženského těla a upozadit sebe sama, nebo je pak ženské tělo ještě více podřízeno mužskému pohledu a ovládání? V případě Tomb Raidera platilo dráždivě oboje – část hráčů prožívala intenzivně pády a smrt hrdinky, do níž byli virtuálně vtěleni; část si občasně užívala bolestné vzdechy a pády, když její tělo pozbylo kontroly.