Systémové upozornění
Hlavní informace
26. 5. 2018
Text zdarma

Tento rozhovor vznikl původně pro časopis Instinkt (číslo z 28. května 2018). Jindřich Goth mé odpovědi použil jako výchozí materiál pro vlastní článek. Zde vám ho nabízím vám v nezkrácené formě. Text v Instinktu vyšel plně autorizovaný a doporučuju ho také ke čtení.

5. 5. 2018
Text zdarma

Tento text vznikl původně pro časopis Moje psychologie. Děkuju šéfredaktorce Báře Šťastné, že mě s tímto tématem oslovila a svolila k uveřejněn textu i zde. Na svém webu uveřejňuji malinko delší verzi.

15. 1. 2018
Text zdarma

Rozhovor o slovenské a české filmové kinematografii i kritice se mnou vedl Matej Sotník.

10. 10. 2017
Text zdarma

V nultých letech se fanouškovské záležitosti staly tím „nejprofláklejším a nejnudnějším mainstreamem“, říkají v rozhovoru pro rádio Wave Kamil Fila a Tonda Tesař. Příkladem může být tehdejší nástup komiksových adaptací. Kultovní filmy se prý přestaly točit. V Česku začal dokument vyvažovat hraný film, zabývající se pseudoproblémy. Oba filmoví kritici se v té době dívali hlavně na filmy z Asie.

4. 10. 2017
Text zdarma

Proč je Blade Runner považovaný za jeden z nejlepších filmů historie a mohl by Blade Runner 2049 být opravdu tak dobrý, jak naznačují první recenze? Táňa Zabloudilová z rádia Wawe v rozhovoru s filmovými publicisty Kamilem Filou a Tondou Tesařem rozebírala, proč původní film Ridleyho Scotta nepůsobí jako standardní hollywoodský projekt a jak přesně by mohl Denis Villeneuve, režisér sequelu s číslovkou 2049, akcentovat specifickou atmosféru kultovního scifi.

30. 8. 2017
Text zdarma

„Nolan je pro mě filmový teoretik, který přešel do praxe. Vidím ho jako člověka, který absolvuje semináře, důkladně všechno nastuduje a pak to převede do filmu,“ říká Kamil Fila. „Kdybych mu měl dát přezdívku, tak asi Studený Christopher, akademické dítě, které ženou dopředu jeho dětinské obsese,“ přidává se Vít Schmarc. „Většinou se to ale transformuje do velmi zajímavých obrazů. Málokdo dnes pouhým svým jménem dokáže ze svých filmů předem vytvořit událost.“ Rozhovor s filmovými publicisty se týkal nejen posledního snímku Dunkerk, ale celé filmografie Christophera Nolana.

2. 7. 2017
Text zdarma

Nemám na to, abych kompetentně zhodnotil, jestli francouzský snímek Příběh jednoho života (Une vie) odpovídá románové předloze Guy de Maupassanta. Stejně tak nedovedu dobře říct, jaké má tento film místo v dějinách francouzské kinematografie – zda zapadá spíše do té konzervativnější oblasti, vůči níž se progresivní kritikové vymezovali jako ke „zfilmovanému divadlu“, nebo jestli je to spíš modernější pojetí klasiky, jaké uváděli do chodu právě oni dřívější kritikové proměnění ve filmaře – François Truffaut, Éric Rohmer nebo Jacques Rivette. Na to jsem moc malý frankofil.

Jediné, čeho si dovedu všimnout na tomto filmu, který zabírá 27 let v životě jedné stále více chudnoucí baronky v 19. století, je to, že je natočený v téměř čtvercovém formátu. Tedy nevšiml by si toho leda slepý, otázkou ale je, jak to má na diváky působit a zda si to vlastně uvědomují naplno. Někomu to může vyhovovat v tom ohledu, že se podobný formát blíží nejpoužívanějšímu televiznímu poměru stran 4:3.

1. 7. 2017
Text zdarma

Předloni jsem ve Varech dostal boreliózu. Projevilo se to tím, že jsem usnul hned u prvního filmu, což se mi normálně stává až tak třetí den. Potom jsem usnul i u druhého filmu a bylo jasné, že něco není v pořádku, takže jsem šel do nemocnice a za dva dny mi dali jasnou diagnózu. Včera jsem se dost vyděsil, že přišla recidiva. Usínal jsem u prvního filmu. Tentokrát za to mohla nemoc zvaná pretenciózní artóza. Prostě – předstírané umění. Žádná borrelia, ale Amir Naderi, sedmdesátiletý režisér íránského původu, který se prý v životě hodně inspiroval italským neorealismem.

14. 6. 2017
Text zdarma

Následující text je výňatkem z rozhovoru pro rádio Wave, které se v červnu zaměřuje na televizní seriály. Dozvíte se, které jsou podle Kamila nejlepší a proč.

26. 5. 2017
Text zdarma

Je to věčný spor o to, který James Bond je ten nejbondovatější. Sean Connery, Roger Moore, George Lazenby, Timothy Dalton, Pierce Brosnan nebo Daniel Craig? Hledání esence bondovství je podmíněno tím, v jakém desetiletí se kdo narodil, případně kdo byl jeho první Bond. Roger Moore, který zemřel 23. května ve své švýcarské vile na následky rakoviny, byl tím nejdéle sloužícím Bondem – celým dvanáct let v sedmi filmech. V tom ho už asi nikdo jiný nepřekoná a jeho potenciální vliv na diváky tak zůstává největší.