• Teorie terorismu s Janžurkou

Recenze
    teror-ospravedlneni-nasili-pocesku

V roce 2016 uváděla česká kina komedii Teorie tygra, jež přilákala početné publikum, které obvykle sleduje filmy už jen v televizi. Unikátní bylo rovněž to, že zatímco většina nových snímků vydrží v kinech zhruba dva až tři měsíce, Teorie tygra se držela v žebříčku dvaceti nejnavštěvovanějších filmů více než tři čtvrtě roku.

Navíc se jednalo o přelom ve zdejší komediální tvorbě. Tento snímek jako první – při zachování jisté divácké atraktivity – tvrdil, že lidé ve středním a pokročilejším věku mají právo na uklidnění. Zatímco Marie Poledňáková nás do té doby vytrvale zásobila komediemi, v nichž lidé nad padesát let stále podléhají vášnivé lásce s trochou sexu, a Jiří Vejdělek nás přesvědčoval, že ideálně šedesátníci a šedesátnice se oddávají sexu naplno, aniž by k tomu potřebovali lásku, a že můžou své volnomyšlenkářství hlásat do světa.

Tehdy debutující Radek Bajgar, bývalý psychiatr a šéfredaktor Reflexu, nám poprvé řekl, že generace dnešních babiček a dědečků už nechtějí ani sex, ani lásku, ale jenom klid jeden od druhého. Samozřejmě, že primárně potřebují klid muži od žen, co se je pořád snaží vychovávat a omezovat. A protože muži v jeho sebeomluvném pojetí neumějí, nechtějí a nemusejí umět komunikovat, je pro ně lepší předstírat bláznovství. (Důkladný rozbor oné perverzní tygří teorie si můžete přečíst zde.)

Po necelých třech letech přichází Radek Bajgar s další „komedií ze života“ nazvanou Teroristka. Hlavní role byla prý psána na tělo Ivě Janžurové a jejím tématem je boj obyčejného člověka proti zlu. Bývalá učitelka češtiny Marie tráví důchod v zahrádkářské kolonii poblíž Prahy, kde pečuje o svou nemohoucí umírající kolegyni Evu. Klid jim však kazí aktivity místního mafiánského podnikatele Macha, který provozuje hlučnou noční diskotéku a nově začíná podporovat domobranu složenou z myslivců na motorkách. (Ano, čtete správně.) Po sérií příkoří, završenou tím, že jeden z myslivců zastřelí druhé pančelce psa, se první, mobilní pančelka rozhodne, že podnikatele sprovodí ze světa, aby „z malého fašouna nemohl vyrůst velký fašoun“. Od svého bývalého žáka, nyní propuštěného recidivisty a automechanika, si opatří zbraň a začne se učit střílet.

Zní to skoro zajímavě, až na to, že téma mstivé důchodkyně postrádá čitelnou stylizaci. Teroristka ani náznakem není crazy komedie, v níž by postavy napadaly ztřeštěné věci, jež by se na sebe absurdně kupily. Není to ani důsledná černá komedie, v níž by postavy měly posunuté základní morální hodnoty a kde by se pracovalo s cynickým pohledem na svět. Je to jakýsi téměř nepopsatelný patvar, který šalamounsky nabízí lidovou či spíše populistickou verzi spravedlnosti a pouze naprázdno se ohání komediálním laděním. Stejně jako u Teorie tygra ani zde nejde primárně o vyprávění něčeho napínavého či zábavného, ale o traktát o tom, jak je svět špatný a jak ho učinit lepším.

• Svůdnost filmových robotek, fembotek a gynoidek

Komentář
    svudnost-filmovych-robotek-fembotek-a-gynoidek

Chápání technologií se ubírá po mnohoznačných trajektoriích. V něčem jsou zcela neosobní, prázdné, bezpohlavní a nelidské. Můžeme je ale také chápat jako prodloužení lidských orgánů. A to nejenom tak, že vám internet nabízí reklamy na prodloužení penisu. Databáze slouží coby rozšíření aktuální paměti mozku, pistole předčí jakékoli bojové umění, automobil zase rychlé nohy nebo koně, rentgenové paprsky nám umožní vidět věci a těla nejen na povrchu, ale i uvnitř. Zároveň ale máme sklony technologie polidšťovat, uspořádávat mediální rozhraní podobně jako naši domácnost, proto máme třeba v počítači koš, kam odhazujeme smazané soubory.

Dlouho jsme se báli, že čím více techniky vstoupí do našich životů, tím odlidštěnější budeme. Možná se to děje, ale vedle toho jsme začali polidšťovat a vyloženě antropomorfizovat (tvarovat dle lidského vzoru) nejmodernější vynálezy kybernetiky. Kdo má iPhone, tak si občas popovídá s velmi milou Siri, která umí odpovědět skoro na všechny otázky. Čtyřletá robotka Sophie, vyrobená v Hongkongu, má lidskou tvář, umí rozpoznávat lidské obličeje a konverzovat na předem stanovená témata. Předloni získala občanství v Saudské Arábii a stala se tak první umělou bytostí se státní příslušností.

Ve stejné době Matt McMullen uvedl na trh hyperrealistickou silikonovou sexuální pannu nazvanou Harmony, která se umí smát, mrkat, vést konverzaci a pamatovat si nejen vaše jídelní a sexuální preference, ale i třeba jména vašich sourozenců. Stojí pouhých 15 tisíc dolarů. V Praze si zatím můžete zajít do podniku Naughty Harbor, kde na vás čekají tři němé panny Rebecca, Yasmine a Lucy, jež jsou nikoli na pohled, ale na dotek zvenčí i zevnitř téměř nerozeznatelné od živých žen a musíte do patřičných poloh si je musíte nastavit sami. Letos si v Hongkongu 42letý amatér Ricky Ma sestavil za 35 tisíc liber robotickou ženu, jež vypadá přesně jako Scarlett Johansson.

Ani jeden z těchto případů zatím neodpovídá tomu, jak si filmoví tvůrci představovali budoucnost sexu, ale blížíme se tomu pomalými a nezvratnými krůčky; někde softwarem, někde materiálem, někde tvarem. Virtuální sexchatování ani dotýkání se na dálku přes digitální rukavice lidstvu zjevně nebude stačit. Možná vás až udiví, kolik umělých žen sloužících k uspokojení pudů v kinematografii najdeme. Určitě si vzpomínáte aspoň na několik dílů seriálů Zóna soumraku, Krajní meze, Dr. Who, Futurama nebo Star Trek. Čím filmaře tolik fascinují? Proč chce tolik mužů umělé ženy a proč je ve filmech i v realitě tak málo mužských sexrobotů, kromě robotického gigola ve Spielbergově A.I. umělé inteligenci?

• Dny evropského filmu 2019

Tip
    dny-evropskeho-filmu

Sedm snímků z distribuce Film Europe se představí na právě startujícím festivalu Dny evropského filmu, který se koná od 4. do 21. dubna v Praze a dalších městech ČR. Nejnovějším titulem z nabídky Film Europe bude snímek TRANZIT, uváděný v distribuční předpremiéře. Film oceňovaného německého režiséra Christiana Petzolda byl zařazen do hlavní soutěže loňského berlínského festivalu a poté se v Česku představil na přehlídce Be2Can. Do širší distribuce zamíří až letos 11. května.

boj-strazcu-umeni-s-popkulturou

Pokud jsi filmový kritik, musíš mít automaticky rád hlavně Felliniho, Bergmana a Tarkovského, zavděk vezmeš ještě Jarmuschem a občas Woody Allenem. Je jasné, že se ti nesmí líbit nejenom Zdeněk Troška, ale ani jakákoli komedie; komiksy jsou podle tebe brak pro teenagery a u hororů můžeš maximálně zapříst debatu o tom, že nejlepší byl Alfred Hitchcock, protože neukazoval moc krve a střev.

Kinematografie skončila někdy v šedesátých, maximálně v sedmdesátých letech, od té doby se všechno jen opakuje a nikdo nic nového nevymyslel. A umění je vymýšlení nových forem, takže je to jasné. Žijeme v posthistorii; vyprázdněném, neustálém opakování téhož. Smysl má dívat se jenom na filmy, které zobrazují soumrak světa a všech hodnot, co jsme znali. Ještě můžeme obdivovat Bélu Tarra a Michaela Hanekeho, ale to už nejsou ti velcí vypravěči ani duchovní mistři, ale pouze smuteční řečníci za celou kinematografií, která již zemřela.

V této litanii bych dokázal pokračovat ještě nějakou dobu, napodobit apokalyptický tón není tak těžké. Nicméně, je mi z duše protivný. Vím, že sice modeluji jen jakousi karikaturu snobského intelektuála, kterých není zase tak mnoho, nicméně existují. A největší problém je, že existují v myslích těch, kteří neznají nic jiného než popkulturu. Pro ně je tento mytický intelektuál obětním zvířetem, prolévají jeho krev v každé možné internetové diskusi. Jakmile má někdo jakékoli nároky na nějaký film, automaticky je mu vytknuto, že chce sledovat jen čtyřhodinové černobílé íránské filmy o pěstitelích sukulentů. Nejlépe homosexuálních pěstitelích, protože nic si nezaslouží větší odsouzení a nepochopení než pomalé, bezdějové, nebarevné umění o gayích. Je potřeba umět nenávidět všechno, co je jiné.