• Tomík je i pošesté impossible

    Recenze
    tomik-je-i-poseste-impossible

    Filmová série Mission Impossible je s námi již 22 let. Předcházel jí seriál, uváděný v televizi v 60. a 70. letech, zatížený kontextem studené války. V současné době již v dramatických zápletkách není hlavním nepřítelem Rusko, ale různé tajné organizace, které se snaží rozložit celosvětový řád – ať už jím myslíme jednotlivá náboženská společenství, kapitalismus jako celek nebo ekosystém planety. Vždy se pod rouškou nějakého „vyššího dobra“ vyjevuje nové, nečekané zlo. Poznávacím znamením ústředního kladného hrdiny Ethana Hunta je to, že pro něj má život jednoho člověka stejnou cenu jako životy milionů, a vždy se proto rozhoduje tak, aby nebylo ublíženo nikomu nevinnému.

    Mission Impossible nepochybně je přehlídkou neskutečně vypilovaných akčních scén a zároveň globální procházkou (respektive průjezdem a průletem) po atraktivních lokacích – tentokrát po deštivém Irsku, sluncem zalitých metropolích Paříž a Londýn a zasněženém Kašmíru. Dokonce se může zdát, že jde o přehlídku samoúčelnou, kdy má Tom Cruise předvést co nejvíce fyzicky náročných výkonů, u nichž se většinou nenechá zastupovat kaskadérem. Kamera přitom schválně co nejnázorněji ve velkých celcích snímá i jeho tvář, aby bylo potvrzeno, že herecká megastar riskovala svůj život a pánové z pojišťovny si nervózně mnuli ruce.

    MI6 Fallout

    Ostatně, Cruise si při jednom skoku mezi střechami domů zlomil kotník a natáčení muselo být na několik měsíců přerušeno. Seskok z letadla z osmi kilometrů se zase točil více než stokrát, protože ideální světlo na natáčení bylo pouhé tři minuty denně. Není divu, že Cruise teď zahraniční recenzenti přirovnávají k Busteru Keatonovi nebo Jackiemu Chanovi a určitě jde tvrdit, že v mnoha směrech překonal i Jeana-Paula Belmonda. Cruisova energie a vzhled zavdávají ke spekulacím, zda se mezi záběry koupe ve fontáně mládí nebo v krvi panen, případně si ve scientologickém centru dopřává kvalitní ozónové klystýry a pěstuje si v sobě onoho „vnitřního mimozemšťana“. Vypadat v šestapadesáti jako udržovaný čtyřicátník vskutku není normální, i když občas vyhlíží spíše jako někdo, kdo na sobě nosí gumovou masku Toma Cruise. Až v závěru se tvůrci odhodlají ukázat na skráních potlučeného Ethana Hunta šedivé vousy, jimiž potvrdí, že i on stárne.

  • Mrakodrap na muří nožce

    Komentář
    osprchovany-akcni-zanr

    Dwayne Johnson, dříve známý také jako wrestlingová hvězda pod přezdívkou The Rock, je poslední dobou jedinou akční hvězdou, která připomíná zašlou slávu svalnatých bijáků s Arnoldem a Slyem. Každý rok nás pečlivě zásobuje zhruba dvěma tituly, v nichž potvrzuje svůj status živoucího Úžasňáka a muže, který vypadá jako z Photoshopu. Jen namátkou z poslední doby – Rychle a zběsile 7 a 8, San Andreas, Pobřežní hlídka, Jumanji, Rampage: Ničitelé a nyní Mrakodrap.

    Jak částečně prozrazují názvy, na The Rock coby značku se nabalují značky další – původně již trochu skomírající série s automobilovými honičkami; dětský titul z 90. let, který proslavil Robin Williams; dávná automatová střílečka… Nově se má připojit do komiksového týmu Suicide Squad a bude hrát v remaku slavné pitominy Velké nesnáze v Malé Číně.

    Ostatně, i Mrakodrap je docela velkými nesnázemi v „Malé Číně“, kterou zde ale nepředstavuje čtvrť v New Yorku, nýbrž Hongkong. Johnsonova značka se tak využívá k průniku na čínský trh, neboť v současnosti některé hollywoodské filmy vydělávají více právě tam. A dostat se na čínský trh není kvůli kvótám tak snadné, takže je ideální natočit film rovnou tam, s tamními herci (a zbytek v Kanadě, protože se tam dobře odepisuje z daní). Kdo viděl aspoň jeden

    , dojde mu, že tentokrát jako inspirace posloužila Smrtonosná past a trochu i Skleněné peklo. Rock potvrzuje, jak se současná popkultura cyklí a snaží se vyhnout pasti být pouhou „kopií z kopie“ tím, že všechno spíš ironicky zrcadlí, přiznaně napodobuje a pomrkává na publikum.

  • Volání po institucionálním pořádku

    Glosa
    volani-po-institucionalnim-poradku

    Suspendovaný policajt Asger sedí nedobrovolně u telefonu na lince tísňového volání. Ozývají se mu pánové, které okradla prostitutka, nebo slečna, která spadla z kola a bůhvíproč si neumí zavolat záchranku nebo taxík. Když začne do sluchátka plakat žena, kterou kdosi unesl a ona se snaží předstírat, že mluví se svou dcerkou, aby si únosce vedle ní ničeho nevšimnul, Asger zmobilizuje všechny své síly a pokusí se do případu zapojit i bývalé kolegy, ačkoli tím dalece překračuje svoje současné pravomoci.

    Dánský pětaosmdesátiminutový thriller Tísňové volání vyhrál letos v lednu diváckou cenu na festivalu Sundance, v červnu byl v Karlových Varech mezi deseti nejoblíbenějšími snímky a v tuto chvíli se nachází také v TOP žebříčku nejlépe hodnocených titulů na ČSFD. Debut třicetiletého režiséra Gustava Mollera je vlastně dílem spolužáků z Národní filmové školy v Dánsku a působí jako ideální absolvenťák s minimálními náklady, obsazením i lokacemi.

  • Filmové léto

    Tip
    filmove-leto

    Filmové léto v Praze a Brně láká na nejzajímavější snímky uplynulé sezony. Za dumpingové vstupné. Pražská kina Aero a brněnské Univerzitní kino Scala svým divákům a divačkám během celého srpna nabídnou možnost dohnat všechny zásadní tituly uplynulé sezóny na velkém plátně. To vše za jednotné vstupné 40 korun v rámci přehlídky Filmové léto.

Systémové upozornění
Hlavní informace
typy-trapna-a-zoufalstvi

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci. Například Klára Issová hraje ve filmu Filipa Renče. Halina Pawlowská píše knihy a podle nich pak scénáře. A holky z kanclů na tyto filmy chodí v domnění, že se ohromně zasmějí a uvolní. Vypadá to na skvělý tah, dokonale propočítaný obchod. Ano, snímek po dvou víkendech od premiéry vidělo více než 120 tisíc diváků a divaček, ale zatím má také ze všech děl Filipa Renče nejhorší hodnocení a pamětníci mohou se slzou v oku vzpomínat na Díky za každé nové ráno, kdy Halina Pawlowská dostala za scénář Českého lva.

Ne že by šlo o automatickou známku kvality, ale z tohoto snímku byla cítit silná osobnost a autorský postoj. Ze svérázu Haliny Pawlowské se ale stala značka, podobná například té, kterou ze sebe vytvořila kuchařka Dita P.: bezčasá, zasněně obžerná vzpomínka na dětství, která nás smiřuje s tím, že socialismus byl celkem fajn, když jste moc nevylézali/y z kuchyně. Ženský odboj spočívající v zabarikádování se u plotny za hrnci, mužů za sklenkami chlastu u stolu; hlavně se do ničeho neplést. U Pawlowské si pouze víc uvědomujeme, že lidé mají zpocené podpaží.

PUR706748 FOTO Schmiedberger 277967

Film Zoufalé ženy zdánlivě vytváří jakýsi univerzální obraz „věčného údělu žen“, kterým je „lovit a udržet si svou kořist“ = muže. Jde o typický převrácený obraz zjednodušené evoluční teorie, podle níž jsou lovci muži. Tím se naoko dává najevo, že ženy jsou silnější, zatímco muži se stávají oběťmi. Popdarwinisté se nějakou představou složitější kooperace mezi partnery nezabývají. Stejně jako tím, že se ženám onou metaforou lovu nedává žádná svoboda, ale že je naopak nutí dosahovat něčeho předem nadiktovaného. Ve filmu dokonce ďábel hlavní hrdince Olze říká: „Selhalas, když jsi nechala kořist uniknout.“

Olga tedy vůbec není silnější, ale naopak oslabená, i když je vše líčeno její čistě subjektivní perspektivou, kdy disponuje zároveň i jakýmsi božským nadhledem, díky němuž přebíhá různě v čase, vznáší se na obláčku, má vidiny budoucnosti, zří nadpřirozené bytosti a podobně. Ale přitom se tu zpětně dokazuje, že ženy nejsou nic jiného než hysterické, nesebejisté uzlíčky nervů, jimž je vzdělání úplně k ničemu. Olga, která vystuduje psychologii, si beztak vybírá samé trubce a hrubce. (Opět – ne každá psycholožka musí mít zvládnutý soukromý život, ale zde se film vyloženě vysmívá jejímu vzdělání jako něčemu, co se ženám historicky přihodilo omylem.)

PUR706749 FOTO Schmiedberger 279862

Spojení Haliny Pawlowské s Filipem Renčem však vede ještě k tomu, že zkušenost 62leté ženy, která založila svou image na sebeshazování (a

, jenž na spalování tuku nefunguje), překládá do filmové podoby 52letý muž, který ženami pohrdá. Pawlowská svým hrdinkám navzdory všemu fandí, Renč je líčí jako otravně upištěné a uštěbetané bytosti, které si zaslouží „ohnout a ojet“, aby konečně sklaply. V jeho filmografii ostatně téměř nejde najít jedinou plnohodnotnou ženskou postavu, herečky navíc často preferuje podle vzhledu, nikoli talentu.

Výjimkou byly televizní snímek Sebemilenec (2013) o ženě středního věku, která podléhá línému manipulátorovi, a Lída Baarová (2016) o mladé herečce, která propadá německému ministrovi propagandy, což s ohledem na pasivitu postav vlastně není tak velký rozdíl oproti ostatním ženským figurám v režisérově filmografii, i když se představitelky hlavních rolí pokoušejí něco hrát. Představa, že Zoufalé ženy jsou film věnovaný ženám pro potěšení a identifikaci, znamená ponížit sebe sama na hroznou slepici. Zhruba v tom duchu, jak o sobě některé blondýny rády říkají, že jsou přece „blondýny“, a čekají, že jim bude vše odpuštěno.

Problém také je, že Renč kromě snaživě rozjuchaných Rebelů (2001) a velmi toporného Románu pro ženy (2004) nikdy nenatočil nic, co by mělo být záměrně vtipné, a je otázka, jestli vůbec chápe, jak se dělají filmové komedie. Humor Pawlowské stojí jednak na slovních hříčkách, které se nedají převést do obrazu, pokud popisují nějaký stav a nejedná se o dialogy a monology, dále na jisté exaltovanosti chování, které je svou mentalitou velmi nečeské (spíše východní v případě filmu Díky za každé nového ráno nebo latinskoamerické v případě Zoufalých žen), a konečně na vysoké míře absurdity, s níž je potřeba pracovat hodně citlivě. Renčovo „režírování kladivem“ tomu nenapomáhá. Tam, kde by pomohlo jemné ťuknutí, musí mlátit vší silou, aby i nejposlednější dylině došlo, že se jedná o humor.

O jaký typ trapna se tedy pokouší Pawlowská a jaké trapno nám nabízí Renč?

Následující část článku je viditelná pouze pro uživatele s předplatným.

Přihlaste se prosím, nebo pro pořízení předplatného pokračujte sem.



Facebook komentáře

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account