Systémové upozornění
Hlavní informace
aby-nenastala-uplna-katastrofa

Snad nikdy v dějinách nebylo najednou tolik lidí negativně zasaženo jedním nebezpečím jako v případě nového koronaviru způsobujícího nemoc COVID-19. Byl tu AIDS v 80. a 90. letech, byl tu SARS (2002), ptačí chřipka (2005), prasečí chřipka (2009), MERS (2012), ebola (2014) či zika (2015). Tyto a jiné epidemie propukávaly často i dříve než v uvedených letech a můžou se kdykoli vrátit stejně jako například i dávno vymýcené spalničky v důsledku odmítání očkování. Nicméně, kromě HIV se žádný virus nerozšířil masově v západním světě a také k tomu nikdy předtím nebylo tak silné pokrytí online a real-time.

V posledním desetiletí do toho zažíváme se zvyšující se frekvencí velká tornáda; povodně; vlny tsunami; občas se přidá výbuch sopky jako v roce 2010 islandská Eyjafjallajökull, která na šest dní omezila leteckou dopravu; nebo mnohatýdenní požáry v celé Austrálii. Klimatická změna je předmětem veřejné debaty, ale obtížně se dostává do povědomí, protože ji způsobuje mnoho faktorů najednou a sama má mnoho projevů, nejde o izolovaný jev.

Nyní žijeme ve stavu, který by se dal částečně přirovnat k situaci v katastrofických filmech, ale v mnohém jsme spíše zklamaní. Pokud jsme čekali zombie apokalypsu a rabování v chaosu, můžeme se divit, že místo toho máme home office, chybí nám toaletní papír a dezinfekce a všeobecná nuda připomíná spíše vyprázdněný způsob vyprávění v uměleckých snímcích.

Velkorozpočtové katastrofické filmy nás dlouhodobě připravovaly na apokalypsu a fungovaly jako trenažéry na zvládání extrémního stresu. To, v čem žijeme, připomíná spíše agónii a nástup nějaké totalitní antiutopie. Bez velkých efektů, ale potichu a plíživě, jak popisuje třeba magazín Vice, jednotlivé státy omezují stále víc osobní svobodu, aniž by to často jakkoli souviselo s hygienou a nešířením viru.

Tento článek, na jehož zbytek se dostanete za paywallem, se snaží odpovědět na otázky: Čím se katastrofické filmy liší od klasického dramatu? Jak vypadaly katastrofické filmy v průběhu dějin kinematografie? Co nás tak fascinuje na obrazech zkázy? A proč poslední dobou začaly převládat postkatastrofické filmy?

Následující část článku je viditelná pouze pro uživatele s předplatným.

Přihlaste se prosím, nebo pro pořízení předplatného pokračujte sem.



Facebook komentáře

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account