Systémové upozornění
Hlavní informace
cesky-lev-se-vyhyba-filmum

Tento problém se probírá mnoho let a v podstatě s každým dalším ročníkem už jde jenom o povinnou připomínku. Cena Český lev nedokáže televiznímu publiku přinést ucelenou plastickou informaci o tom, co se u nás točí za filmy, jaké jsou a v čem jsou případně dobré.

 

Nedokázal to do slavnostních večerů dostat Petr Vachler, který většinu času vyplácal na záměrně trapný humor založený na předem připravených omylech a chvílích nejistého ticha. Možná někdy plně zpočátku, když slavnostní večer poprvé moderoval Jaroslav Dušek, šlo o něco překvapivého. Ono sebeshazování patří k české povaze, nebo to alespoň často dokážeme takto přijmout, omluvit a mít ze sebe radost, že i oficiální ceny nemusí být vážné.

S postupujícími roky se to ale stalo nesnesitelné a jak se nehezky říká Lvi „nebyli o filmech, ale o moderátorech“. Česká filmová a televizní akademie se Petra Vachlera nakonec celkem decentně zbavila a nyní již potřetí inscenuje udílení cen ve vytouženě noblesnějším duchu.

Jenomže ani třetí ročník bezvachlerovských Lvů pořád „není o filmech“. Přibyl přísnější dress code, přibylo maso a sýry na rautu, přibyly televizní kategorie, přibyly řemeslné/techničtější kategorie (jako masky, kostýmy a scénografie) a výsledkem je pouze nafouklejší stopáž, která přesahuje již téměř neukoukatelné dvě a půl hodiny.

Je možné, že jiné ceny, ať už jde o volbu Miss, nejlepšího fotbalisty či jakýchkoli jiných sportovců, divadelní ceny Thálie, knižní ceny Magnesia Litera, televizní ceny Týtý či  hudební ceny Zlatý slavík či Anděl, nemusejí splňovat nároky skvělé show. Může jít o pouhou výplň televizního programu a vlastně je to všem jedno. Lepší výroční ceny neudělají lepší hudbu, lepší televizní pořady, lepší fotbalisty nebo hezčí Missky. Navíc, hudebníci, fotbalisté, ale ani divadelníci nemají v popisu práce umět něco nasnímat a nastříhat, nemusejí vyprávět obrazem a u svých cen nemají potřebu nebo nutnost přesvědčovat, že to, co dělají, má smysl. Buď je to byznys sám o sobě, který si vydělává dobře, nebo to nikoho nezajímá, případně nic v dané oblasti není nebo ani nejde zachraňovat.

Specifičnost filmového průmyslu

Film je však stále hodně masové médium, je to stále a vždy bude to nejdražší umění (pokud nepočítáme do umění architekturu a nezvyklé stavby typu Kaplického „Chobotnice“) a je to umění, které chce od státu poměrně hodně peněz. A bohužel, obrovské množství občanů si to uvědomuje a vadí jim dotace na filmy více než dotace na divadla nebo sport.

Ačkoli si sám myslím, že podpora kinematografie ze strany českého státu je pořád nedostatečná, velmi těžko se mi v libovolné debatě bude obhajovat, že si to čeští filmaři zaslouží. Zatímco to, co ze sebe na svých ceremoniálech prezentují sportovci, missky nebo hudebníci, v zásadě pro dnešní klipovitou dobu stačí, filmy jsou produkty, které ke svému představení potřebují nápaditější pojetí. Hudebníkovi stačí zazpívat jednu písničku a víme, o co jde, a třeba Karlovi Gottovi stačí jenom přijít.

Letošní Čeští lvi vypadali jako bolestivá sebevražda v přímém přenosu, která ovšem není ani tak drastická jako spíš nudná, takže ji každý, kdo na filmech není nějak osobně zainteresovaný, jednoduše přepne nebo vypne. Nápad se čtyřmi televizními/internetovými kategoriemi, z nichž v každé bylo až osm děl, působil jako znouzectnost, aby Akademie dostála tomu, že má v názvu omylem i přívlastek „televizní“.

Vědci i televizní projekty mají mít vlastní pořady

Potřeba zvýšit si prestiž tím, že ceny budou udílet „respektovaní vědci“ znamenala jen sérii nezáživných vtipů a zoufalých oslích můstků, jimiž se moderátorka Lucie Výborná marně snažila propojit dva světy. Svět filmu a vědy ale nemají společného takřka nic, vědci nezvyšují prestiž uměleckým dílům a v rámci celého pořadu ani nemohli představit sebe sama. Všichni se tu navzájem drželi jako rukojmí a jeden zneužíval druhého k účelům, které se vyjevily jako bezúčelné.

Odstraněním televizních kategorií, jež by si zasloužily vlastní večer, a rezignováním na to, že ceny musí předávat různé „důležité osobnosti“ by se na Českých lvech ušetřily desítky minut času, které mohly být věnovány tomu, jaký byl loňský filmový rok.

Uvědomuju si při psaní těchto tezí svou vlastní, lehce problematickou pozici. Sám, coby člen výboru České filmové kritiky, stojím (byť jen velmi částečně) za podobou letošního večera Cen české filmové kritiky, které Lvům o šest týdnů předchází. Toto sdružení kritiků, mimo jiné, vzniklo právě jako reakce na tristní status Českých lvů za vedení Petra Vachlera a bylo prvotní snahou, aby se oceňované filmy přestaly zlehčovat záměrně i nezáměrně trapnými ceremoniály, a aby se o filmech na televizních obrazovkách informovalo komplexněji.

Dodnes jsem přitom poněkud nesvůj, že Ceny kritiky svou úlohu neplní tak, jak bych si osobně přál, a zároveň si kvůli tomu, že jsem byl loni a letos částečně u příprav večera, vím, nebo aspoň jistých obrysech tuším, jak je těžké zprodukovat hodinu a čtvrt dlouhý přímý přenos, v němž musí být nastříhány desítky minut různých ukázek, moderátoři mají x vstupů a musí s dostavit x hostů. Objem práce na dvojnásobně dlouhém pořadu mi připadá děsivý, i při vědomí, že Český lev je lépe zafinancovaná akce. A rozhodně nechci v hodnocení Lvů mluvit o nedostatečném profesionalismu.

Cílem tohoto komentáře není rozdmýchávat rivalitu mezi Cenami kritiky a Českými lvy, byť vím, že Česká filmová a televizní akademie bere Ceny kritiky jako přítěžek a akci, která svou roli už dávno splnila („Vachler je pryč, děkujeme, vy taky odejděte“) a nyní by se měla se Lvy v nejlepším případě sloučit. To, jestli budou Ceny české filmové kritiky navždy samostatné, nebo se někdy stanou součástí Lvů ale nijak neřeší zásadní problém, v němž jsme namočeni opravdu všichni a pořád. Kritici, akademie i ČT.

Za hranice profesionalismu

Znovu, nejde o profesionalismus ve smyslu ohlídání si stopáže, zajištění a případně ozvučení  prostoru typu Rudolfina. Jde naopak o transcendování profesionality, schopnost překročit pouhou profesní rutinu, naplnění škatulek a odfajfkování si splněných povinností. Každý ročník je živou matérií, kterou je nutné kriticky zpracovat, přemýšlet nad ní jako nad historickým odkazem. Vznikají určité filmy a vypovídají o různých věcech – na všech úrovních – produkční, dramaturgické, stylistické i politické. Za jakých podmínek, co vzniká, jak se to upravuje, jakým způsobem se to podává, jakou zprávu si nesou určité příběhy.

Od vyhlášení nominací – i když prakticky klidně i před nimi, víme, že každoročně půjde o souboj několika děl, někdy dvou, někdy tří, maximálně čtyř. Těmto filmům lze vyrobit samostatné medailonky, jejich tvůrcům rovněž, lze pracovat s tím, co o filmech bylo napsáno, řečeno, jaký měly úspěch v kinech, jaké festivaly obrazily a tak dále. Zatím se pořád příspěvky na Lvech pohybují na většinou úrovni „veselých historek z natáčení“ a i když se někdo snaží popsat film víc, divákům u obrazovek chybí většinou nějaký pevný základ, jehož by se mohli chytit.

Na Českých lvech nikdy nezazní v ukázkách ani od moderátora nic kritického, nic analytického, nic ani nic vtěsnaného do vtipné zkratky, co by se týkalo něčeho konkrétního a aktuálního. Namísto toho posloucháme hudební číslo „Proč bychom se netěšili?“.

No, důvodů, proč se netěšit, by bylo hodně. Serióznost nikdy nemůže vymazat špatný dojem z bezobsažnosti. Než by se snad někdo z ČFTA chtěl na mě zlobit a případně mi psát emaily či jiné vzkazy „a co jste dokázal vy, pane Filo, když jste nedokázal udělat Ceny kritiky po svém?“, zdůrazním ještě jednou, že mi nejde o nic jiného, aby si česká kinematografie prostřednictvím slavnostních udílení cen dokázala vylepšit svůj stále horší obraz na veřejnosti.

Chyby děláme všichni, nedostatky a rezervy tu jsou, jen je nutné si je uvědomovat a něco s tím dělat. Dvouapůlhodinová nuda s what-the-fuck momenty u televizních nominací nepomáhá vůbec nikomu.


(Foto zdroj: Aktualne.cz)

bodytest

 

datova zurnalistika



Facebook komentáře

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account