Systémové upozornění
Hlavní informace
jediove-dostavaji-uder

Star Wars: Poslední z Jediů je sice komerčně úspěšný film, což se čekalo (momentálně celosvětově utržil hodně přes miliardu dolarů), a dokonce má i výborné recenze, které sborově tvrdí, že jde o nejlepší díl ságy od dob snímku Impérium vrací úder, ale v diváckém hodnocení na serveru Rottentomatoes získal pouhých 50 %. To je v rámci všech Star Wars filmů největší nepoměr mezi tím, jak pozitivně vidí film recenzenti (90 % kladných recenzí) a běžné publikum.

Bez ohledu na to, že je toto nízké hodnocení výsledkem neférové snahy film potopit množstvím nově vytvořených anonymních uživatelských účtů, má toto gesto odporu svou výpovědní hodnotu. Ještě více než u předchozího dílu Síla se probouzí si část diváků a divaček stěžuje, že nová trilogie, jež vzniká pod hlavičkou studia Disney, víceméně jen opakuje dějové schéma prvního triptychu, který na přelomu 70. a 80. let dělal George Lucas ve studiu 20th Century Fox.

Pomiňme to, že i původní Hvězdné války jsou souborem, který vznikl z nepřiznaných či otevřených odkazů na jiná díla – např. samurajský snímek

z roku 1927; případně scéna v úvodu, kdy se hrdinka vlastníma nohama pokouší uvolnit bombu, připomíná otevřeně Dr. Divnolásku.

StarWarsVIII58f124ad89585

Tak jako Síla se probouzí do značné míry kopírovala syžet Nové naděje (úplně prvního starwarského filmu z roku 1977), Poslední z Jediů má v nové trilogii zastávat stejnou funkci jako nejslavnější „dvojka“ všech dob Impérium vrací úder v trilogii původní. Mladý učedník/učednice přichází na osamělé místo za starým mistrem učit se umění Jediů, zatímco Rebelové bojují z posledních zbytků sil na sněžné planetě proti technologické a početní převaze Impéria/Prvního řádu. Učedník/učednice se navíc dozvídá něco zásadního o své rodinné historii...

Na jednu stranu to vypadá, že nový díl se jen inspiruje či přímo vykrádá něco staršího, a přitom odchylek od původní mytologie je tu tolik, že někteří fanoušci dokonce sepsali petici, aby Disney vyškrtnul Epizodu VIII z oficiálního kánonu (Change.org): „Jedná se o travestii, znesvěcení. Snímek úplně ničí odkaz Luka Skywalkera a Jediů. Ničí to i důvody, proč my, fanoušci, máme rádi Star Wars. Ale může to být napraveno. Tak, jako jste vy vymazali třicet let příběhů, žádáme vás, abyste vymazali ještě jeden, Posledního z Jediů. Vyjměte ho z kánonu, odsuňte Epizodu IX a přetočte Epizodu VIII tak, aby odpovídala odkazu, integritě a charakteru Luka Skywalkera.“ Jakkoli se takový požadavek zdá být pošetilý, odhaluje, jak rigidní víru vyvolaly dosavadní filmy v onom tvrdém jádru fandomu. (I když největší výtky možná přicházejí od těch, kteří si pamatují jen pár filmů.)

Negativní šuškanda zapříčinila i to, že Poslední z Jediů zakusil druhý víkend od premiéry největší pokles zájmu, jaký se kdy udál některému dílu ze Star Wars ságy. Ačkoli stále utržil v amerických kinech 68 milionů dolarů, oproti prvnímu týdnu jde o propad o 69 %, což je typické buď pro absolutní komerční výbuchy, nebo pro velmi nechtěné „sicehity, ale přitom neoblíbené snímky“ typu 50 odstínů šedi či poslední díly roztahaných sérií jako Twilight či Harry Potter.

Ostatně, můžete si přečíst různé články typu „13 důvodů, proč někteří fanoušci nenávidí Posledního z Jediů“ nebo „50 věcí, které jsou špatně v nových Star Wars“. Co vlastně publikum od své ságy chce? Jak moc si ji přisvojuje a snaží se ji kontrolovat? Co ho dráždí? Chtějí, nebo nechtějí opakování stále téhož? A proč tak ostře reagují na odchylky od původního? Je „to nové“ na posledních Star Wars nějak podnětné, nebo jde o chyby způsobené tvůrčí ledabylostí?

Pozor, následující část analýzy obsahuje spoilery!

Následující část článku je viditelná pouze pro uživatele s předplatným.

Přihlaste se prosím, nebo pro pořízení předplatného pokračujte sem.



Facebook komentáře

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account