Systémové upozornění

Filtr

141
Hlavní informace

Nomadland na nekončícím rozcestí

18.05.2021
Recenze

Letošní Oscaři znamenali průlom pro asijské tvůrkyně. Po loňském triumfu jihokorejského snímku Parazit ocenění putovalo k čínské imigrantce Chloé Zhao natáčející v angličtině. Čína o své rodačce v tamních médiích neinformuje, což se nedělo ani u nás za minulého režimu, kdy Oscary dvakrát vyhrál Miloš Forman. Film Nomadland však nemá s Čínou jako takovou nic společného. Naopak se zdá být jakousi splátkou nové zemi či hledáním místa v ní.

Mortal Kombat kloktá vombat

04.05.2021
Recenze

Jedná se o jednu z nejúspěšnějších videoherních sérií, jíž se oficiálně prodalo přes 53 milionů kusů, ale hrály ji mnohem spíše stamiliony lidí. Od roku 1992 se dočkala už jedenácti samostatných dílů, z nichž téměř každý znamenal technickou revoluci v předvádění pohybu postav. Zároveň je Mortal Kombat spojený především s fenoménem „fatalit“ – finálních zneškodnění protivníka, které už nerozchodí. Vytrhávání srdce či páteře z těla, všelijaké půlení, čtvrcení, drcení, pálení, zkrátka excesy bolesti, jimiž na nás autoři hry pomrkávají: „Chcete brutalitu? Myslíte si, že hry kazí děti? Tak tady vše dostanete tak přehnané, až to nebudete moct brát vážně.“ Skutečně, hra působila jako chyták na moralisty a zábava pro ironiky či cyniky, kteří si tím pěstují svou otrlost.

Mortal Kombat byla i první komerčně úspěšná adaptace videohry na filmové plátno v roce 1995, k čemuž napomohla brakově pravověrná režie Paula W. S. Andersona, velice dobrý casting a zběsilý elektronický soundtrack. Uplynulo více než čtvrt století a přichází ambiciózně pojatý restart. Jaký typ hry s námi teď tvůrci hrají?

Mistryně v zachycení nudy mění styl

04.11.2020
Recenze

Má cenu v dospělosti znovu navazovat vztah k otcem? Na to se ptá sama sebe hrdinka snímku V úskalí (On the Rocks), který lze zhlédnout na streamovací službě Apple TV, jež je zdarma k dispozici i v Česku pro majitele počítačů značky Apple. Tento kanál si už zabral hororového režiséra M. Nighta Shyamalana a nyní i jednu z nejoblíbenějších režisérek Generace X a mileniálů Sofii Coppolu.

Pinocchio digitální i syrový

06.10.2020
Recenze

Víceméně každá generace dětí dostává klasické pohádky v novém balení. Stačí zhruba deset patnáct let a přijde impulz oprášit tradiční příběh, protože filmová technika jde stále kupředu a i tempo vyprávění se dynamizuje. Pinocchio se takto dočkává již téměř třicáté verze, přičemž ta poslední, animovaná, tu byla v roce 2012 a poslední hraná v roce 2002, obě italské. A hned příští rok se chystá další animovaná tohoto příběhu podoba, tentokrát v angličtině, od mexického režiséra Guillerma Del Tora.

Momentální Pinocchio z roku 2019 – u nás uváděný s malým zpožděním – je dílem 51letého režiséra Mattea Garroneho, jenž má za sebou pozoruhodně pestrou kariéru a patří k nejvýraznějším současným italským filmařům.

Koho žaluje Polanski?

24.09.2020
Recenze

Dreyfusova aféra, znovu a znovu, věčná připomínka selhání spravedlnosti i toho, jak dav umí nenávidět ty, jež vůbec nezná. Má smysl natáčet o tom i dnes, nebo se už jedná o historickou veteš? A je lepší podat dávné události modernizovaně, nebo naopak „klasicky“? Snímek Žaluji!, jenž letos vyhrál francouzské Césary, vstupuje do českých kin.

87letý režisér a scenárista Roman Polanski, jenž v dětství unikl jen o vlásek internaci v koncentračním táboře, patří ke světové filmařské špičce již skoro šedesát let. Přestože mnohé jeho filmy jako Hnus, Ples upírů, Rosemary má děťátko, Čínská čtvrť, 48 hodin v Paříži či Pianista byly i značně komerčně úspěšné a získaly řadu Oscarů a nominací, nikdy ho s dalším projektem nezajímalo, zda je dostatečně atraktivní pro široké publikum či posuzovatele výročních cen.

Nejdůležitější pro něj bylo ponořit se do nové látky, obvykle cizího románu nebo divadelní hry, a brát jejich přetvoření na plátno jako výzvu, jak udělat lehce netradiční, ale zpětně kanonickou filmovou verzi. Platí to pro jeho Macbetha, Nájemníka, Tess, Devátou bránu, Olivera Twista či Boha masakru a Venuši v kožichu, i když velká část z nich divácky propadla. Polanského preciznost, umanutost a zároveň věčný status vyvrhela ho takříkajíc předurčily k tomu, aby na sklonku života nově zpracoval slavnou Dreyfusovu aféru z konce 19. století.

Žáby bez kauzality

11.08.2020
Recenze

Trochu neprozřetelně jsem česko-slovenské Žáby bez jazyka režisérky Miry Fornay zařadil mezi tipy, co si na Letní filmové škole 2020 nenechat ujít. Večer po premiérové projekci mě u výčepu zastavil mladý muž (student filmové vědy a fanoušek surrealismu!) s tím, zda jsem to myslel vážně, a že musel odejít před koncem, protože se to nedalo vydržet. Opakuju, že jsem to myslel jako „tip naslepo“ a „divácký risk“ a že jsem nezaručoval, že půjde o příjemný zážitek.

Ava zabíjí a hroutí se

07.08.2020
Recenze

Akční film dávno není doménou mužů a vlastně ani nikdy nebyl. Nejprve se ženy přihlásily o svůj podíl na akci v 70. letech, v době rozvoje kung-fu či samurajských filmů. (Ostatně, co jiného inspirovalo Tarantina pro snímek Kill Bill?) Postupně pronikly do městských krimi a nakonec i do špionážních snímků a thrillerů s nájemnými zabijáky. Právě nápad, že ženy využívají kromě „ženských“ i „mužské“ zbraně, tvoří základní napěťový mix – příslib sexu může být smrtící, svádění může být léčka, za maskou chladnokrevného zabijáka se skrývá zlomená křehká duše, fyzické dovednosti a inteligence nezaručují svobodu, ale většinou nechají ženu v osidlech mocných institucí a mužů, kteří se tváří otcovsky nebo jako milenci.

V Asii byl žánr „girls and guns“ rozšířenější dříve a jeho západní podobu rozvinul nejvíc asi Luc Besson, poprvé v roce 1990 s Brutální Nikitou. Postupně coby producent přidal Colombianu se Zoe Saldanou nebo Lucy se Scarlett Johansson, sám nedávno režíroval Annu.

1 08J1y0nsT Jy2kO0NAi97w

Hollywood přitom stále hledá, kterou ženskou hvězdu by mohl využít nejen v romantickém, ale i v akčním poli. Kromě remaku Nikity pod názvem Zabiják uvedl na scénu Bridget Fondu v roce 1993, Geenu Davis v Dlouhém polibku na dobrou noc v roce 1996 a později to zkusil s Angelinou Jolie ve snímku Salt. Novodobou ikonou se stala Charlize Theron díky Atomic Blonde a trochu psychologičtější variantu zkusila Jennifer Lawrence v Rudé volavce.

Není jisté, co proč přesně vzplála 43letá herečka Jessica Chastain natolik touhou stát se také akční hrdinkou, že ve filmu Ava: Bez soucitu nejenom hraje hlavní roli, ale stala se i jednou z producentek. Až dosud byla spojena především s rolemi, kde působí jak svým půvabem, tak především inteligencí, ale prakticky vždy jsou její postavy sžírány pochybnostmi a nerazí si cestu vpřed lokty.

Greyhound vytváří napětí nad hladinou

04.08.2020
Recenze

Jaké šance má staromódní válečné drama z druhé světové války v době VOD služeb, které většinou nabízejí úplně jiný typ produkce? A to i kdyby v takovém snímku hrál superhvězdný Tom Hanks? Příběhů odehrávajících se převážně na palubě lodí v Pacifiku a v Atlantiku v poslední době nevzniká mnoho, navíc nemají úplně nejlepší pověst a výsledky. Jako strašlivý propadák skončil snímek s Nicolasem Cagem USS Indianapolis: Boj o přežití (2016), který při rozpočtu 40 milionů dolarů utržil v kinech jen dva miliony. Velmi hraničního výsledku dosáhla nová verze Bitvy u Midway (2019), která sice v USA vydělala 125 milionů, ale její rozpočet a reklamní kampaň byly příliš nákladné. V podstatě jediným úspěchem tohoto námořního subžánru za poslední dekádu je Dunkerk (2017) režiséra Christophera Nolana, který celosvětově získal téměř 530 milionů v kinech při rozpočtu ve výši zhruba 100 milionů a který získal i několik Oscarů.

Havel se žlázami a bez mozku

23.07.2020
Recenze

Letošní rok bude ochuzený o mnoho premiér a zdá se, že hlavními českými filmy budou kromě Modeláře od Petra Zelenky, jenž už měl premiéru, už jenom Šarlatán Agnieszky Holland, Krajina ve stínu od Bohdana Slámy a Havel režiséra Slávka Horáka. Ten má zároveň největší předpoklady být vyslán na Oscary, protože vypráví o slavné historické osobnosti, která je známá i v zahraničí. Byla by to ale celonárodní ostuda, protože tento pečlivě připravovaný produkt nenaplňuje očekávání a na dlouhá léta zhatí možnost natočit o Václavu Havlovi cokoli dalšího. Co stojí za celkovým nezdarem díla, jež má být výrazem vděku generace dnešních čtyřicátníků a které ani nechtělo vzbudit kontroverze?

Nesmrtelní nenudí, ale nesmrtelnými nebudou

21.07.2020
Recenze

Komiksový žánr se stal za poslední dvě desetiletí lídrem komerčních žebříčků. Zároveň se stále více koukáme na filmy v pohodlí domova, často na poměrně malých obrazovkách. Komiksové filmy potřebují většinou velký rozpočet a velké plátno. Jenomže právě teď se v USA nedá chodit do kina. Řešením je proto komiksový film na Netflixu. Už se uvažovalo i o tom, že superdrahý druhý díl Wonder Woman půjde jenom do digitální distribuce, ale studio Warner Bros. si řeklo: „Prrr!“

Na internetu filmy stále nevydělávají dost, dosavadní rekord je něco přes 100 milionů dolarů, což se zásadně nevyplatí u snímků za 200 milionů a více. Netflix nicméně začal vyrábět i typy filmů, jimž se dosud nevěnoval. Už nějakou dobu nejde o středně rozpočtové inteligentní konverzačky, ale zkouší se i akční filmy jako třeba Vyproštění (Extraction) s Chrisem Hemsworthem nebo 6 Underground s Ryanem Reynoldsem od krále akčních režisérů Michaela Baye.

gallery main the old guard 6

Ekonomika Netflixu, která stojí na tom, že se za jedny peníze nikdy nedíváte jenom na jeden film, ale koukáte na další a další a prodlužujete si tak předplatné donekonečna, umožňuje produkovat spoustu snímků s průměrnou sledovaností, které se vlečou ve stínu těch hodně úspěšných. Asi jako se na vašem oficiálním účtu přihřívají vaši známí a rodinní příslušníci jako surikaty u infralampičky – pokud znáte ten slavný mem.

Snímek Old Guard: Nesmrtelní tedy reprezentuje onu novou éru Netflixu, jíž nejde o to být jenom quality TV, která hloubkou seriálových příběhů překonává povrchnost hollywoodské kinoprodukce, ale zároveň se chce stát i Hollywoodem v kapesním měřítku – mít podobnou akčnost a dynamiku. Jedná se o adaptaci méně známé komiksové řady, jejímž autorem je Greg Rucka, jinak mnohonásobně oceňovaný padesátiletý autor, jenž se snaží dodávat postavám psychologickou hloubku, i když náměty příběhů jsou tradičně přehnané.

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account