Systémové upozornění

Filtr

139
Hlavní informace

Mistryně v zachycení nudy mění styl

04.11.2020
Recenze

Má cenu v dospělosti znovu navazovat vztah k otcem? Na to se ptá sama sebe hrdinka snímku V úskalí (On the Rocks), který lze zhlédnout na streamovací službě Apple TV, jež je zdarma k dispozici i v Česku pro majitele počítačů značky Apple. Tento kanál si už zabral hororového režiséra M. Nighta Shyamalana a nyní i jednu z nejoblíbenějších režisérek Generace X a mileniálů Sofii Coppolu.

Pinocchio digitální i syrový

06.10.2020
Recenze

Víceméně každá generace dětí dostává klasické pohádky v novém balení. Stačí zhruba deset patnáct let a přijde impulz oprášit tradiční příběh, protože filmová technika jde stále kupředu a i tempo vyprávění se dynamizuje. Pinocchio se takto dočkává již téměř třicáté verze, přičemž ta poslední, animovaná, tu byla v roce 2012 a poslední hraná v roce 2002, obě italské. A hned příští rok se chystá další animovaná tohoto příběhu podoba, tentokrát v angličtině, od mexického režiséra Guillerma Del Tora.

Momentální Pinocchio z roku 2019 – u nás uváděný s malým zpožděním – je dílem 51letého režiséra Mattea Garroneho, jenž má za sebou pozoruhodně pestrou kariéru a patří k nejvýraznějším současným italským filmařům.

Koho žaluje Polanski?

24.09.2020
Recenze

Dreyfusova aféra, znovu a znovu, věčná připomínka selhání spravedlnosti i toho, jak dav umí nenávidět ty, jež vůbec nezná. Má smysl natáčet o tom i dnes, nebo se už jedná o historickou veteš? A je lepší podat dávné události modernizovaně, nebo naopak „klasicky“? Snímek Žaluji!, jenž letos vyhrál francouzské Césary, vstupuje do českých kin.

87letý režisér a scenárista Roman Polanski, jenž v dětství unikl jen o vlásek internaci v koncentračním táboře, patří ke světové filmařské špičce již skoro šedesát let. Přestože mnohé jeho filmy jako Hnus, Ples upírů, Rosemary má děťátko, Čínská čtvrť, 48 hodin v Paříži či Pianista byly i značně komerčně úspěšné a získaly řadu Oscarů a nominací, nikdy ho s dalším projektem nezajímalo, zda je dostatečně atraktivní pro široké publikum či posuzovatele výročních cen.

Nejdůležitější pro něj bylo ponořit se do nové látky, obvykle cizího románu nebo divadelní hry, a brát jejich přetvoření na plátno jako výzvu, jak udělat lehce netradiční, ale zpětně kanonickou filmovou verzi. Platí to pro jeho Macbetha, Nájemníka, Tess, Devátou bránu, Olivera Twista či Boha masakru a Venuši v kožichu, i když velká část z nich divácky propadla. Polanského preciznost, umanutost a zároveň věčný status vyvrhela ho takříkajíc předurčily k tomu, aby na sklonku života nově zpracoval slavnou Dreyfusovu aféru z konce 19. století.

LFŠ 202: Žáby bez kauzality

11.08.2020
Recenze

Trochu neprozřetelně jsem česko-slovenské Žáby bez jazyka režisérky Miry Fornay zařadil mezi tipy, co si na Letní filmové škole 2020 nenechat ujít. Večer po premiérové projekci mě u výčepu zastavil mladý muž (student filmové vědy a fanoušek surrealismu!) s tím, zda jsem to myslel vážně, a že musel odejít před koncem, protože se to nedalo vydržet. Opakuju, že jsem to myslel jako „tip naslepo“ a „divácký risk“ a že jsem nezaručoval, že půjde o příjemný zážitek.

Upřímně, ani den poté si nejsem úplně jistý, co jsem to viděl a co si o tom myslím. Podobné kognitivní zmatení v sále šlo po skončení titulků téměř krájet a potvrdila to i první otázka z publika: „Paní režisérko, můžete nám vysvětlit, o čem to celé bylo? Já jsem z toho nepochopil vůbec nic.“ A režisérčina odpověď, že mu nepomůže, nebude vysvětlovat celý film a že by se měl sám trochu snažit, působila trochu arogantně, byť byla vyřčena nejspíš z pocitu zoufalství.

U Žab bez jazyka jsem se necítil až tak dezorientovaně, že bych nechápal vůbec nic. Spíš pro mě bylo těžké oddělit od sebe samotný koncept a potom způsob provedení. Zároveň si myslím, že se vyplatí vědět o filmu dopředu co nejvíc, protože se tím předejde značné frustraci. Pustit nepřipravenému publiku takový narativní experiment bez jakéhokoli vysvětlení, znamená riskovat, že ho mnoho lidí nebude ochotno dokoukat nebo v něm hledat jakýkoli vzorec.

Ve zkratce řečeno, Žáby bez jazyka jsou mírně snový příběh o domácím násilí. Snový nikoli ve smyslu ideální, ale naopak noční můra, která paradoxně uklidňuje svou letní slunečnou atmosférou – něco jako nedávný hororový majstrštyk Slunovrat – a úplně ideální titul pro Letní filmovou školu.

Ava zabíjí a hroutí se

07.08.2020
Recenze

Akční film dávno není doménou mužů a vlastně ani nikdy nebyl. Nejprve se ženy přihlásily o svůj podíl na akci v 70. letech, v době rozvoje kung-fu či samurajských filmů. (Ostatně, co jiného inspirovalo Tarantina pro snímek Kill Bill?) Postupně pronikly do městských krimi a nakonec i do špionážních snímků a thrillerů s nájemnými zabijáky. Právě nápad, že ženy využívají kromě „ženských“ i „mužské“ zbraně, tvoří základní napěťový mix – příslib sexu může být smrtící, svádění může být léčka, za maskou chladnokrevného zabijáka se skrývá zlomená křehká duše, fyzické dovednosti a inteligence nezaručují svobodu, ale většinou nechají ženu v osidlech mocných institucí a mužů, kteří se tváří otcovsky nebo jako milenci.

V Asii byl žánr „girls and guns“ rozšířenější dříve a jeho západní podobu rozvinul nejvíc asi Luc Besson, poprvé v roce 1990 s Brutální Nikitou. Postupně coby producent přidal Colombianu se Zoe Saldanou nebo Lucy se Scarlett Johansson, sám nedávno režíroval Annu.

1 08J1y0nsT Jy2kO0NAi97w

Hollywood přitom stále hledá, kterou ženskou hvězdu by mohl využít nejen v romantickém, ale i v akčním poli. Kromě remaku Nikity pod názvem Zabiják uvedl na scénu Bridget Fondu v roce 1993, Geenu Davis v Dlouhém polibku na dobrou noc v roce 1996 a později to zkusil s Angelinou Jolie ve snímku Salt. Novodobou ikonou se stala Charlize Theron díky Atomic Blonde a trochu psychologičtější variantu zkusila Jennifer Lawrence v Rudé volavce.

Není jisté, co proč přesně vzplála 43letá herečka Jessica Chastain natolik touhou stát se také akční hrdinkou, že ve filmu Ava: Bez soucitu nejenom hraje hlavní roli, ale stala se i jednou z producentek. Až dosud byla spojena především s rolemi, kde působí jak svým půvabem, tak především inteligencí, ale prakticky vždy jsou její postavy sžírány pochybnostmi a nerazí si cestu vpřed lokty.

Greyhound vytváří napětí nad hladinou

04.08.2020
Recenze

Jaké šance má staromódní válečné drama z druhé světové války v době VOD služeb, které většinou nabízejí úplně jiný typ produkce? A to i kdyby v takovém snímku hrál superhvězdný Tom Hanks? Příběhů odehrávajících se převážně na palubě lodí v Pacifiku a v Atlantiku v poslední době nevzniká mnoho, navíc nemají úplně nejlepší pověst a výsledky. Jako strašlivý propadák skončil snímek s Nicolasem Cagem USS Indianapolis: Boj o přežití (2016), který při rozpočtu 40 milionů dolarů utržil v kinech jen dva miliony. Velmi hraničního výsledku dosáhla nová verze Bitvy u Midway (2019), která sice v USA vydělala 125 milionů, ale její rozpočet a reklamní kampaň byly příliš nákladné. V podstatě jediným úspěchem tohoto námořního subžánru za poslední dekádu je Dunkerk (2017) režiséra Christophera Nolana, který celosvětově získal téměř 530 milionů v kinech při rozpočtu ve výši zhruba 100 milionů a který získal i několik Oscarů.

Havel se žlázami a bez mozku

23.07.2020
Recenze

Letošní rok bude ochuzený o mnoho premiér a zdá se, že hlavními českými filmy budou kromě Modeláře od Petra Zelenky, jenž už měl premiéru, už jenom Šarlatán Agnieszky Holland, Krajina ve stínu od Bohdana Slámy a Havel režiséra Slávka Horáka. Ten má zároveň největší předpoklady být vyslán na Oscary, protože vypráví o slavné historické osobnosti, která je známá i v zahraničí. Byla by to ale celonárodní ostuda, protože tento pečlivě připravovaný produkt nenaplňuje očekávání a na dlouhá léta zhatí možnost natočit o Václavu Havlovi cokoli dalšího. Co stojí za celkovým nezdarem díla, jež má být výrazem vděku generace dnešních čtyřicátníků a které ani nechtělo vzbudit kontroverze?

Nesmrtelní nenudí, ale nesmrtelnými nebudou

21.07.2020
Recenze

Komiksový žánr se stal za poslední dvě desetiletí lídrem komerčních žebříčků. Zároveň se stále více koukáme na filmy v pohodlí domova, často na poměrně malých obrazovkách. Komiksové filmy potřebují většinou velký rozpočet a velké plátno. Jenomže právě teď se v USA nedá chodit do kina. Řešením je proto komiksový film na Netflixu. Už se uvažovalo i o tom, že superdrahý druhý díl Wonder Woman půjde jenom do digitální distribuce, ale studio Warner Bros. si řeklo: „Prrr!“

Na internetu filmy stále nevydělávají dost, dosavadní rekord je něco přes 100 milionů dolarů, což se zásadně nevyplatí u snímků za 200 milionů a více. Netflix nicméně začal vyrábět i typy filmů, jimž se dosud nevěnoval. Už nějakou dobu nejde o středně rozpočtové inteligentní konverzačky, ale zkouší se i akční filmy jako třeba Vyproštění (Extraction) s Chrisem Hemsworthem nebo 6 Underground s Ryanem Reynoldsem od krále akčních režisérů Michaela Baye.

gallery main the old guard 6

Ekonomika Netflixu, která stojí na tom, že se za jedny peníze nikdy nedíváte jenom na jeden film, ale koukáte na další a další a prodlužujete si tak předplatné donekonečna, umožňuje produkovat spoustu snímků s průměrnou sledovaností, které se vlečou ve stínu těch hodně úspěšných. Asi jako se na vašem oficiálním účtu přihřívají vaši známí a rodinní příslušníci jako surikaty u infralampičky – pokud znáte ten slavný mem.

Snímek Old Guard: Nesmrtelní tedy reprezentuje onu novou éru Netflixu, jíž nejde o to být jenom quality TV, která hloubkou seriálových příběhů překonává povrchnost hollywoodské kinoprodukce, ale zároveň se chce stát i Hollywoodem v kapesním měřítku – mít podobnou akčnost a dynamiku. Jedná se o adaptaci méně známé komiksové řady, jejímž autorem je Greg Rucka, jinak mnohonásobně oceňovaný padesátiletý autor, jenž se snaží dodávat postavám psychologickou hloubku, i když náměty příběhů jsou tradičně přehnané.

Problémissky říkají: Nebuďte konformistky!

02.07.2020
Recenze

Britské historické retro Misbehaviour, u nás promítané od konce května pod názvem Problémissky, provází pověst milého, ale poněkud zbytečného a zároveň přehnaně aktivistického filmu. Tuzemští recenzenti a recenzentky se předhánějí v nepochopení historického kontextu a zlehčování, oč v příběhu běží. Film přitom klame tělem – pod slupkou lehké zábavy, která má přivodit příjemné pocity, se skrývá připomenutí, že jsme za posledních padesát let zas až tak velký pokrok neučinili. Ano, určité chování mužů k ženám už nám připadá přežile dinosauří, ale skutečné společenské změny nastaly pouze kosmetické a nesystémové.

Bourák jede v protisměru

15.06.2020
Recenze

Film Bourák, jenž režíroval Ondřej Trojan, ve kterém hraje jeho bratr Ivan a k němuž napsal scénář Petr Jarchovský, se měl stát prvním lákadlem k tomu dostat více lidí do českých kin. Místo toho se stane mementem, jak filmy pro masy nedělat. V době psaní tohoto textu má Bourák na ČSFD hodnocení kolem 30 %, čímž se zařadil mezi nejhůře hodnocené české snímky poslední dekády spolu s Kameňáky, Babovřeskami, Bastardy, Bony a klid 2, Létem s gentlemanem nebo Donšajny a nejspíš se z této společnosti nikdy nevyhrabe. Víkendová návštěvnost přes 16 tisíc lidí není malá, ale ani skutečně masová, a o osudu titulu rozhodne až druhý týden, až začne fungovat šuškanda.

Trojanové přitom vždy (i každý z nich samostatně) byli zárukou, že vynakládají energii na něco jiného než rychle vyprchávající zábavu; sbírali České lvy i nominace na Oscary, stanovovali si vysoké cíle. To, že se nyní pokusili o něco zcela nezávazného, však není samo o sobě diskvalifikující. Jejich společné dílo vzhledem, tónem a způsobem vyprávění není ukřičeně troškovské ani neumětelsky magnuskovské, ani hanzlíkovsky, olmerovsky či menzelovsky senilní. Je to film krize středního věku, který se ji cíleně snaží podat natolik stylizovaným způsobem, aby všechny skeptiky okradl o jejich zbraně. Cokoli bude vytknuto, se dá vysvětlit jako záměr. Film tak působí jako řidič na dálnici, jenž v rádiu slyší: „Pozor, jeden nebezpečný šílenec jede na D1 v protisměru!“ Na což odvětí: „Jak jeden? Všichni!“

Co je tedy důvodem tohoto filmového karambolu, jaký se v porevolučních dějinách naší kinematografie stal naposledy s Wilsonovem? Budou k tomu potřeba i spoilery…

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account