katacke-slehy-andela-pane

Oh my God! Tohle je opravdu pekelná záležitost, očistec na zemi! Momentálně nejlépe hodnocený český film tohoto roku a absolutní tuzemský rekordman v návštěvnosti za první víkend v kinech (199 tisíc diváků), překonávající i Babovřesky. Anděl Páně. Dvě. Reloaded po jedenácti letech. Jde z toho úplně Jiří Strach. A Marek Epstein. A Lucie Bílá. A Jiřina Bohdalová. Budoucí prezidentský kandidát Michal Horáček tu hraje vysolárkovaného archanděla Michaela. Atd. atd. Jeden ze štěpných momentů, kdy se kritický vkus rozchází s tím masovým. Proč musí idea českých Vánoc splývat s kýčem? A jak národu největších ateistů prodat katolickou propagandu? Čtěte dále!

Anděl Páně 2 míří na jasně definovanou (byť smíšenou) diváckou skupinu – rodiče s dětmi, přesněji rodiče, kteří mají rádi roztomilé věci a rádi se dojímají. Je to film, jenž cílí na lidi, kteří jsou vděční za vše, co nepůsobí dynamicky. Při čtení oslavných pěti a čtyřhvězdičkových komentářů na ČSFD si všimnete, že uživatelům a uživatelkám stačí vidět kousek Českého Krumlova, trochu sněhu, slyšet jakékoli nasládlé smyčce, zaznamenat megasofistikovanou narážku, že svatý Martin pije svatomartinské víno a láduje se celoročně svatomartinskou husou, a mít slabost pro výrazné paruky, které v jejich očích povyšují herecké výkony minimálně o sto procent.

Odevzdaná vděčnost za výrobu vánoční idyly je až dojemná, ale pramálo souvisí s tím, zda je film dobrý v porovnání s jinými českými klasickými pohádkami nebo zda by obstál v současné zahraniční konkurenci. Potřeba tohoto publika tleskat vestoje vypovídá především o tom, že část lidí nechce nic nového, ale touží po něčem „esenciálně českém“, co je zároveň dostatečně konzumní a ironické, jak jsme si zvyklí z dob socialismu, a zároveň aby se k nám vrátilo něco z potlačovaných křesťanských tradic.

Čtyři problémy

S Andělem Páně mám tolik principiálních problémů, že jsem měl problém vydržet do konce. Zaprvé si myslím, že pohádky nemají mít pokračování, protože se tím ruší jejich uzavřenost a romantická definitivnost. Zadruhé se domnívám, že stylově je Anděl Páně velký kýč, navíc technicky ani ne příliš hezký, spíš dost laciný. Všechny ty blond kudrlinky a růžolící tváře působí spíš jako ze školní besídky než filmy za desítky milionů korun. Green screen ve studiu České televize také za deset let moc nepokročil, a tak v obraze občas dost poletují pixely, postavy mají neostré kraje a vůbec celá natáčecí technika dělá na velkém plátně nepěkné efekty, klasicky třeba hořící svíčky žhnou jako diody, z nichž bolí oči. Zatřetí mi připadá, že humor nevzniká tím, že do filmu obsadím co nejvíce známých tváří, protože pak vypadá jako nějaká televizní estráda a ne jako příběh, do nějž se lze ponořit nebo mu věřit.

andel-pane-2-trojan-dvorak-foto-mfp-ct- vyhnalkova-1454325594-1e0ef3a2 660x371

A konečně mám problém s tím, že Anděl Páně je silná katolická propaganda. Ta se sice tváří, že je roztomilá a sebeironická, neboť víra v Boha, nadpřirozeno a morální pravidla se tu znevažují. Bůh a andělé jsou trochu popletové a různí svatí dělají různé stereotypní věci, jež se vážou k jejich jménům a lidovým pranostikám (například Medard kropí konví).

Ale jinak tu pořád funguje strašení peklem, děti jsou nazývány haranty a musejí se co nejvíc děsit, sebemenší prohřešky a hříšky je zapotřebí tvrdě trestat („prdí v kostele, sto let v pekle!“) a většina ženských postav jako by ani neměla vlastní vůli nebo osobnost. Film, který se tváří mile, v sobě nakonec obsahuje spoustu konzervativního utlačovatelského přístupu ke světu a lidskému chování a zároveň z lidí i nadpřirozených bytostí dělá jenom loutky. Když si to člověk uvědomí, nekouká se mu na to dobře. Sama katolická víra ve své bohatosti takový nádech mít nemusí, u Jiřího Stracha a Marka Epsteina se ale její projevy dost redukují.

Katolická travestie

Naprostá většina scén stojí na tom, že někdo někoho ustavičně hubuje, popohání, peskuje, omezuje ho a všichni se navzájem drží v šachu kvůli různým nezdůvodňovaným pravidlům a dogmatům. Rovina svobodné lidské vůle tu téměř nehraje žádnou roli. Namísto toho třeba sledujeme, že bezpohlavní anděl zatouží po ženě. V podstatě se ani nejedná o katolictví jako spíš o jeho parodii nebo stereotypní verzi.

1742345-andel pane 2-nebeska scena-foto-ct mfp-cerna

Anděl Páně 2 odpovídá tomu, jak si třeba Poláci představují Čechy – jako ty, jež si neváží žádných hodnot a všechno zesměšňují. Je rozhodně pozoruhodné, že pokud chce český režisér, hlásící se ke katolictví, udělat film pro zdejší publikum, musí donutit svého scenáristu, aby všechno podával posměšně. Katolictví se nemůže projevit pozitivně, ale jenom jako travestie. Přitom zde pořád zůstává silně karatelský tón. Film se může tvářit, že si z víry a dogmatiky dělá legraci, ale přitom se snaží utvrdit publikum v tom, že není žádná alternativa. Ano, nebe a peklo jsou možná méně vznešené nebo bolestivé, než bychom si mysleli, ale stále existují.

Film nám jistě říká i jiné věci o nesobecké lásce a přátelství, nutnosti odpouštět, snad i něco o milosrdenství k chudým. Nicméně, důvod, proč má nablblý anděl odpouštět potměšile hajzlovskému čertovi, už nezjistíme, obzvlášť proto, že sám čert se nehodlá nijak měnit. Mnohé použití magie tu má také spíš čarodějnický než božský charakter a používá se dost zbůhdarma (haha, dvojsmysl, jakých je scénář plný...). Někde jsem dokonce četl, že v Andělu Páně 2 se hláškuje se stejnou kadencí jako v popkulturním Deadpoolovi, na což lze říct jedině to, že kvantita sama o sobě nic nezaručuje. „Včera jsme byli u svatého Silvestra a trénovali na silvestra“ – zhruba na této úrovni jedou dva tři vtipy za minutu. Takovými břitkými kaťáckými šlehy oblažují tvůrci naši mozkovou i trávicí soustavu.

Anděl Páně na horách

Vzhledem k celkově nižšímu IQ většiny postav ani nemá cenu pátrat, jestli tu jsou logické lapsy v ději, nebo jestli tu prostě nikdo pořádně nepřemýšlí – snad ani ten párkař Vojta Dyk, který stojí rok pod okny krásné maminky Magdalény, aby si ho všimla, ale nikdy ho nenapadne dát jí nebo její dcerce párek zadarmo. A tak je to tu se vším.

Anděl Páně 2 - Bohdalová DvořákTrojan Foto ČTMFP- Černá

Je jasné, že tradiční pohádky vycházely z nějakého kulturního a dobového prostředí, ale čím víc se ukazuje, že v 21. století je pohádkový žánr v této podobě překonaný. Anděl Páně 2 má velkou návštěvnost v kinech a bude mít sledovanost v televizi, ale to má třeba Anděl na horách s Marvanem také, přičemž dnes tento film nevnímáme jako komedii, která by se jakkoli vztahovala k současnosti. Nejde o nadčasové filmy, ale o díla, jimiž si idealizujeme naši minulost. Anděl páně 2 se pokouší být jak nadčasově tradiční, tak moderní svým hláškováním. V obojím ale selhává a není konkurenceschopný současné filmové špičce. Je to typicky naše české upachtěné podprůměrno, nad kterým část lidí jásá jenom proto, že to není troškovina. Se jménem Jiřího Stracha se automaticky pojí i cejch "poctivého řemesla", jenomže od řemesla k tvorbě je ještě třeba další krůček.

P. S.: Pokud si někdo myslí, že jsem zaujatý vůči Andělu Páně, protože se mi nelíbí Trojanovy žluté zuby, jež mají stejnou barvu jako jeho paruka, a Dvořákova malá hlava, tak má pochopitelně pravdu. Nebudu lhát, je to tak.

negativní

Anděl páně 2
Pohádka