daliborek-je-nasim-selhanim

Český snímek Svět podle Daliborka, jenž v Karlových Varech soutěží v sekci dokumentárních filmů, se už stačil stát společenskou kauzou a svůj názor na něj vyjevují zhusta i lidé, kteří jej ani neviděli. Může za to nezvyklé, byť jen částečné odhalení pozadí vzniku díla. Svět podle Daliborka je avizován jako dokument, ale na mnoho lidí působí inscenovaně. Po premiéře se navíc aktéři snímku ohánějí tím, že přece točili hraný film a že se ve skutečnosti nechovají tak, jak jsou k vidění na plátně. Těchto stížností a „skandálních odhalení“ se chytají i různá média, počínaje Britskými listy a Parlamentními listy konče. (Cokoli má v názvu listy, je evidentně stiženo sníženou rozlišovací schopností.)

Několikaletá časosběrná práce přinesla portrét „něžného neonacisty“, 36letého dělníka Dalibora K., který žije v Prostějově a svého času točil pro YouTube prapodivná videa, v nichž to – mimo jiné – vypadá, že sympatizuje s neonacismem. (Legendární jsou zvláště jeho

.) Režisérovi Vítu Klusákovi a jeho spoluscenáristkám Marianně Stránské a Adéle Elbel přišel natolik bizarní, že jej složitou cestou kontaktovali a přemluvili ke spolupráci.

Daliborek (jak si sám říká; není to tedy filmaři vymyšlený, ale jen převzatý paternalismus) na základě slíbeného placeného účinkování ve filmu ochotně sehrával mnoho neuvěřitelných scének. Ty přitom s různou mírou autenticity vycházejí z jeho skutečného života. Vše se komplikuje i tím, že Dalibor se představuje nejenom „v civilu“, ale i jako aktér svých vlastních minifilmečků, které v celém hotovém díle vytvářejí jakousi snovou linku, oddělenou od nepřívětivé sociální reality. Dalibor běhá polonahý v lánech řepky, pateticky básní a teatrálně si lehá na hroby na hřbitově, spolu se svou mámou a jejím přítelem Vladimírem, již si natřou obličeje Nutellou, sehrává scénku protiromského pogromu a podobně. Čemu z toho máme věřit a co tento film celkově vypovídá o stavu xenofobie v současném Česku?