cekani-na-opicokalypsu

Na počátku stál satirický román Pierra Boulleho, kde opice nosily obleky jako angličtí gentlemani. První, podstatně dramatičtější americká filmová adaptace z roku 1968 představila opičí civilizaci jako směs středověku a orientální despocie a přišla s nepřekonatelnou pointou, kdy americký astronaut objeví na pláži zasypanou Sochu svobody, z čehož si vyvodí, že není na vzdálené planetě, ale na postapokalyptické Zemi. Planeta opic nás poučila o tom, jaké to je, když se převrátí antropocentrická převaha a lidé se najednou stanou ohroženým živočišným druhem.

Několik následujících filmů pracovalo s motivem cesty zpět časem, kdy potomek opic z budoucnosti způsobí v naší současnosti zvířecí revoluci. V podstatě jde o alegorii třídního povstání těch, co jsou na společenském a evolučním žebříčku níž oproti nynější vládnoucí třídě. Nová (dosavadní) trilogie, jejíž první díl přišel do kin v roce 2011 a druhý v roce 2014, vše restartuje. Není jisté, co bude v budoucnu, ale sledujeme, jak lidé vědeckými experimenty na zvířatech způsobí vlastní zkázu – rozšíření původně smrtícího viru, který v nové mutaci proměňuje lidi na nemluvná zvířata, zatímco opice se naopak stávají stále vyspělejšími.

Třetí díl již zachycuje situaci, kdy inteligentní šimpanz Caesar vede v severoamerických lesích několikasetčlennou tlupu různých druhů lidoopů, z nichž většina ovládá alespoň znakovou řeč, jízdu na koni a střelbu ze samopalu a někteří dokonce dovedou vyslovit i pár slov. Proti nim coby zástupci lidí stojí již pouze zfanatizovaní vojáci pod vedením plukovníka McCullougha (v podání tradičně vyšinutého Woodyho Harrelsona). Oproti hodně akčnímu druhému dílu si v třetím stejný režisér Matt Reeves zakládá na pomalém, emocionálně vypjatém vyprávění, kdy víceméně v každé scéně zkouší různě zrcadlit vztahy mezi zvířecími a lidskými kategoriemi. Co všechno nám Válka o planetu opic říká ne snad o stavu naší společnosti, ale o tom, s jakými kódy a šiframi dnes pracují velkorozpočtové hollywoodské filmy?