blade-runner-2049-odhaluje-bolestnou-pravdu-o-lasce

Během pětatřiceti let, které uplynuly od premiéry sci-fi filmu Blade Runner, se svět zlehka přiblížil jeho (tehdy) futuristické vizi. Rozhodně se mu ji podařilo „odhadnout“ lépe než desítkám jiných, často i výrazných snímků stejného žánru, a proto si dodnes uchovává svou životnost. Děj filmu, který se odehrával v roce 2019, nabízel kulisy, do nichž se proměňuje architektura některých současných měst jako Tokio, Hongkong, Bangkok nebo Kuala Lumpur, kde mrakodrapy třímají obří pohyblivé reklamy. Blade Runner však nevypovídal jen o tom, že se západní svět poasijští, ale pomocí výpravy, kostýmů, rekvizit i různorodých jazyků používaných v dialozích vytvářel spíše vizi globalizovaného multikulturalismu, nového Babylonu, antiutopie, v níž vládu nad světem převzaly korporace a politici, jimž policisté spíše slouží.

Smíšení mnoha civilizačních a dobových znaků, kvůli nimž byl snímek zároveň předjímáním budoucnosti s létajícími auty i ohlížením se zpět do minulosti, kdy detektivové chodí v dlouhých pláštích, vytvářelo základní pole pro kladení otázek: Co nás činí lidskými a jedinečnými? Jak dokážeme odlišit skutečné od umělého, autentické od napodobeniny, přírodu od technologie, dobro od zla? Vše se tu zdá být dvojznačné.

Hlavní hrdina Rick Deckard, který má lovit rebelující uprchlé replikanty (téměř nerozeznatelné kopie lidí, tedy žádné kovové roboty nebo kyborgy s umělými součástkami), je kladná, nebo záporná postava? Je v pořádku, když se muž zrozený z mateřského lůna zamiluje do replikantky vyrobené nadnárodní korporací? A je hlavní hrdina vůbec člověk, nebo také replikant?