mnohem-vic-nez-tenis-a-slava

Před čtyřmi lety vznikl snímek Rivalové (Rush) o souboji dvou závodníků Formule 1, precizním Niki Laudovi a rozevlátém Jamesi Huntovi. Zcela překvapivě se nedočkal velkého komerčního úspěchu – v amerických kinech můžeme mluvit dokonce o propadáku (při nákladech 38 milionů dolarů jich utržil jenom 26). Jenomže postupně, díky DVD a televizi, se z Rivalů stal jeden z nejlépe hodnocených současných filmů – jakýsi omylem opomíjený klenot, jehož sláva se šíří dál a počet fanoušků neustále narůstá. Film s titulem Borg/McEnroe (někdy psaný takto, někdy bez lomítka a někdy s vs. mezi jmény, budu se ovšem držet oficiálního českého distribučního titulu s lomítkem) působí na první pohled jako jistá kopie – dva soupeři, jeden pedantický a chladný, druhý naplněný výbušnou živočišností. Souboj se ovšem tentokrát neodehrává na závodní dráze, ale tenisovém kurtu.

Je možné, že původně padlo rozhodnutí pokusit se zfilmovat příběh wimbledonského zápolení mezi dvěma geniálními tenisty 80. let Bjornem Borgem a Johnem McEnroem právě kvůli divácké oblibě Rivalů. Přese všechno jsou si ale tyto filmy podobné jen velmi málo. Tenis je sice rychlá hra, ale její filmový potenciál je menší než u automobilových závodů. Zatímco u auta lze i z běžného sportovního klání udělat napínavou honičku prokládanou atraktivními záběry z depa a jakákoli kolize a exploze uspokojuje naše niterné destruktivní sklony, tenis se zpracovává hůře. Je to mnohem víc podívaná pro televizi než akce pro film. Není tu žádný kontrast mezi člověkem a strojem, herní pole je příliš jasně vymezené, svým způsobem jde o jakési svižnější šachy.