nejtucnejsi-hodiny-garyho-oldmana

Winston Churchill patří k nejslavnějším státníkům, které rádi hrají malí tlustí herci – u nás by byli nejlepší Jan Libíček nebo Marián Labuda. Proto je překvapením, když jej v nejnovějším filmu, určeném do kin, představuje Gary Oldman, o nějakých deset centimetrů vyšší, zhruba sedmdesátikilový (tedy asi polovičně těžký) herec, specializující se především na slizké padouchy. Asi si ho dobře pamatujete z děl Luca Bessona Leon či Pátý element a mladší generace hlavně ze série Harryho Pottera, kde hrál Siriuse Blacka. Štíhlý a perverzně svůdný Dracula měnící podoby v téměř každé scéně, nebo fanatický a zlomený vůdce zbytku lidské rasy táhnoucí proti lidoopům v nové Planetě opic.

Oldman patří k těm, které v různých rolích takřka nepoznáte – tuto schopnost si kromě něj v poslední době osvojil snad jen Mark Ruffalo a u větších hvězd Tom Hardy a Christian Bale, kteří mění svou vizáž nejen u vlasů a vousů, ale i tělesnou váhu a přízvuk. Už jsme si zvykli na to, že někteří herci mizí pod latexem jako Doug Jones ve fantaskních snímcích Guillerma del Tora nebo poskytují jen různé části své tváře a těla ke kompletní počítačové transformaci jako Andy Serkis coby Glum, King Kong nebo vůdce Caesar v již zmiňované Planetě opic. Víme také, že někdy je herecký výkon z velké části ovlivněn zásahem počítačové grafiky, která se ovšem snaží hercovu podobu zachovat jako třeba tvář Brada Pitta v Podivuhodném příběhu Benjamina Buttona. U některých herců jako u Johnnyho Deppa je proměna pomocí líčidel dokonce klíčovou součástí jejich image – maska je víc než niterný výkon, sama potřeba mít masku definuje tyto postavy jako křehké a zranitelné, schovávající se před světem.

MV5BNTAwNjM0OTczM15BMl5BanBnXkFtZTgwNjYzODA1NDM. V1 SY1000 CR0014991000 AL

A pak tu máme speciální kategorii – úpravy vzhledu pro životopisný film. Jedna slavná osoba představuje jinou, většinou (alespoň v době natáčení) slavnější osobu. Zde bývá cílem, aby se herec za maskou ztratil, tedy aby nebyla viditelná jako u různých hororových monster. Maska tu nezdůrazňuje nelidskost, ale zvyšuje lidskost tím, že zohledňuje něcí slabiny, aniž by se však přehoupla ke karikatuře.

A při sledování Nejtemnější hodiny, která zachycuje jeden měsíc v roce 1940 před vypuknutím válečné obrany Británie, kdy se Churchill stal ministerským předsedou, se z diváckého hlediska nehraje o nic jiného, než nakolik Garyho Oldmana poznáme a nakolik dovedeme postupně zapomenout, že Churchilla představuje právě on. Na tuto hru je vyplýtváno tolik prostředků, až potom můžeme zapomenout, kvůli čemu tento film vznikl. O Churchillovi se totiž točí pořád, převážně televizní snímky. Jaký je důvod vidět Churchilla znovu na plátně?