vsichni-vymazani-kevinove

Všechny prachy světa je drama podle skutečných událostí, do nějž zasáhly jiné skutečné události a změnily jeho pověst a přijetí. Skoro se chce říct, že jde o jednu z nejlepších virálních kampaní všech dob. Protože jak jinak upozornit na film vycházející z příběhu, který sice plnil stránky novin v roce 1973, ale dnes už si na něj málokdo vzpomene? Jedná se samozřejmě o pouhou souhru okolností, která otevřeněji vyjevila, jak funguje filmový průmysl.

Původně hrál ve Všech prachách světa jednu z hlavních rolí Kevin Spacey. Poté, co na něj vyplavaly desítky obvinění ze sexuálního obtěžování a dokonce i znásilnění a například herečka Michelle Williams, jež hraje druhou hlavní roli, se odmítla pod film podepsat a jakkoli ho propagovat, se však režisér Ridley Scott rozhodl scény se Spaceym kompletně přetočit s jiným hercem, Christopherem Plummerem. Kauza na chvíli dala zapomenout, o čem je samotný děj a co by mělo být na filmu atraktivní. A pozornost přitáhl akt přeobsazení, podle některých popisů i „vymazání z dějin“, jenž se blíží „komunistickému přepisování historie“ – tedy různému vyretušovávání nepohodlných osob z fotografií.

Oddělit dnes kvality výsledného díla od toho, co víme o procesu jeho vzniku, asi nebude možné. Ale určitě jde říct něco nezaujatého jak ke kontextu, tak „textu“ samotnému. Předně je třeba upozornit, že rozhodnutí tvůrců bylo vedeno nanejvýš rozumnými motivacemi, a nikoli falešným moralizováním, případně morální hysterií, jak jim bývá občas podsouváno. Čistě pragmaticky by byla komerční sebevražda pustit v USA do kin snímek, v němž hraje někdo, kdo je obviněn z tolika činů proti slušnému chování i zákonu.