blackkklansman-je-slozeninou-slov-i-zanru

Na festivalu v Cannes zazněl po skončení projekce snímku BlacKkKlansman šestiminutový potlesk a 61letý režisér Spike Lee se klaněl na otevřené scéně. Vzápětí dostal cenu Ekumenické poroty a snímek natočený podle velmi neuvěřitelných skutečných událostí se dal na cestu po světových kinech a festivalech. I v Karlových Varech měl u publika obrovský úspěch. V záplavě vážných filmů je cokoli, co zavání komedií, přijímáno s úlevou a působí léčivěji než doušek z termálních pramenů. Je pravděpodobné, že i v polovině srpna bude při premiéře v široké české distribuci sbírat tisíce spokojených diváků a divaček. Neboť, jak říkají některé kritické hlasy, Spike Lee natočil „černošský film pro bělochy“. Ti ostatní si myslí, že Lee nevytvořil tak skvělý snímek nejméně deset let – v českých kinech se hrál například Spojenec (2006) a 25. hodina (2002).

Ve filmu zachycený příběh se odehrál v roce 1972 v Colorado Springs, kde první černošský policista v tamějším policejním sboru jen tak ze zvědavosti zavolal na telefonní číslo novinového inzerátu, verbujícího nové členy Ku-klux-klanu. Předák místní rasistické buňky nepoznal, že se baví s černochem, jenž si z něj dělá šoufky, a přijal ho. Vzhledem k tomu, že se brzy vyrojily náznaky, že Ku-klux-klan hodlá svést teroristickou rasovou válkou se zdejšími radikálními černošskými studenty, bylo nasnadě onen zprvu nevinný vtípek dále využít a infiltrovat danou organizaci bílých supremacistů.

Jenomže, jak by se mohl důstojník Ron Stallworth se svým obřím afrem dostat mezi bigotní vidláky, kteří si myslí, že jsou bílí rytíři? Jeho jedinou šancí bylo využít jiného kolegu. Shodou okolností byl jediný svolný Flip Zimmerman, Žid jako poleno. Přesto se jim podařilo vydávat se několik měsíců za jednu osobu, která strašně nenávidí „negry, židáky, buzny a všechny liberály“, a postupovat v klanové hierarchii nahoru, a dokonce se velmi zalíbit „hlavnímu čaroději“ Davidu Dukeovi.