Systémové upozornění
Hlavní informace
zeny-v-behu-pod-cepec

České romantické komedie posledních let vznikají ze dvou základních tvůrčích dílen. První model představuje Marie Poledňáková se svými Líbáš jako Bůh a Líbáš jako ďábel, v nichž se více postav z více generací proplétá ve vztahové troj a víceúhelníky a do toho se jim různě motají pod nohy děti. Primárními postavami jsou ženy středního a vyššího věku, které už nechtějí být jen pragmatické, ale touží po troše romantiky. Ne že by se jim to úplně dařilo, ale to je jejich cíl.

Druhý model zastupuje Jiří Vejdělek se Ženami v pokušení a Muži v naději, kde se opět rozvíjejí vícegenerační víceúhelníky. Muži i ženy se zde učí nebýt moc romantičtí, ale naopak pragmatičtí, ukájející krátkodobé slasti. U Vejdělka mají hlavní perspektivu muži a mužskou optiku přejímají i některé ženské hrdinky – například věčně nadržená důchodkyně Vilma v podání Elišky Balzerové. Vztahy se zde nahlížejí jako druh výhodné směny. Poledňáková nechává postavy potkávat se na dovolené, Vejdělek je strká do jednoho domu nebo na jednu pavlač.

ZENY V BEHU 16 1

Jistěže jsou tu další sérioví výrobci jako Tomáš Svoboda (Hodinový manžel, Manžel na hodinu, Jak se zbavit nevěsty, Dvě nevěsty a jedna svatba) nebo Milan Cieslar (Láska je láska, Život je život, Špindl, Věčně tvá nevěrná), ale těm se nikdy nepodařilo prosadit jeden model vyprávění a jejich filmy nemají ani výrazný kulturní zásah. Občas se sem přimotají i snímky z jiného světa typu Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, jež vypovídají hlavně o zoufalství svých tvůrců, kteří zapomněli, že 90. léta už dávno skončila. Přicházejí také dílka, v nichž se hlavní hrdinky musí co nejvíc trestat vztahy s majetnickými pitomci (Všechno nebo nic), nebo snímky, kde jsou zdánlivě trestáni machističtí samci (Po čem muži touží).

Zdá se ale, že ona počáteční hrubost, rozjívenost a promiskuita, zabalená do lákavého obalu, jež vládla na počátku této dekády, už není v kurzu. Sám Jiří Vejdělek přišel s mnohem upejpavějšími filmy jako Něžné vlny a Tátova volha, v nichž bylo najednou méně nahoty a sexu (případně žádný) a jeho dvorní producent Tomáš Hoffman dokonce přesedlal na úplně neviňoučké snímky, jako jsou Bezva ženská na krku (kde se dospělí lidé chovají jako čtrnáctileté děti bez přístupu na internet) a nynější Ženy v běhu. Martin Horský psal u prvního scénář, u druhého celovečerně debutuje jako režisér.

S Ženami v běhu není na první pohled nic špatně. Neříkají se tu hrubé sexistické vtipy, nepronášejí se žádné pitomé teorie o vztazích a touhách, ženy nejsou pouhé objekty mužského pohledu a nevěra nejenom, že není žádoucí, ale nikdo z hlavních postav o ní ani neuvažuje. Přesto je tu cosi hrozně podivného, co opět ukazuje, že čeští tvůrci v podstatě vůbec nechápou, co je jádrem současných romantických komedií.

Zápletka se tváří originálně: zemře otec tří dcer (Bolek Polívka); jedné čtyřicátnice se třemi dětmi (Tereza Kostková); jedné třicátnice, která děti chce chce chce (Veronika Kubařová) a jedné dvacátnice, která jen zbytečně randí se ženáčem a celkově neví, co se sebou, ale naštěstí jí zatím stačí pes. Matka rodu (Zlata Adamovská) seznámí dcery s otcovým posledním přáním – uběhnout maratón. Což se v urně, která nemá nožičky, špatně dělá. Ale když si ho dají do baťůžku a každá uběhne něco málo přes deset kilometrů, tak se symbolicky splní a rodinné vazby se utuží.

Od prvních scén je jasné, že všechno to existuje jenom proto, aby fungovala základní kombinatorika. Život starších manželů se líčí jako idyla, v níž Věra pokorně naplňuje všechna Jindrova přání (jízda ve ferrari, skok padákem apod.) a ten – jak říkávala Věra Chytilová o stáří mužů – „najednou zdechne“. Už sama smrt působí dost absurdně, když údajně nesmírně vitální chlapík dostane zničehonic fatální srdeční infarkt či mozkovou mrtvici. Tvůrci se pak neobtěžují s žádnou scénou, kde by to někdo vysvětloval nebo nebožtíka oplakával. Rozhovor o maratónu proběhne ve velmi suchém tónu na lavičce u řeky, kde každá z dcer lehce sobecky vyjeví, co je její problém, který ji pak definuje až do konce filmu.

 

Mistrovství světa v předvídatelnosti

Nejstarší chce, aby si ji její partner (Ondřej Vetchý) po dvaceti letech soužití vzal za manželku, prostřední přesouvá všechny myšlenky k děloze, třetí se vymlouvá na lenost – matka je však neoblomná. Přesto se tyto čtyři ženy zcela odlišné fyziognomie a tělesné stavby rozhodnou trénovat běh. Maminka jim k tomu najme trenéra Vojtu (Vladimír Polívka – potenciální incest!), jehož od prvopočátku proklepne, zda je svobodný, jestli by nešlo zabít dvě mouchy jednou ranou. Podle toho, která z dcer nejvíc poulí očima, předvídáme, jak se děj bude vyvíjet dál.

5486473

S vývojem je to opravdu velmi slabé. Kaččina fenka Fanynka narazí v parku na Vojtova psa Kolíka, z čehož povstane nápaditá slovní hříčka. Marcela doma svým třem synům a partnerovi oznámí, že bude běhat, takže oni se budou víc starat o domácnost, což začnou všichni bez reptání dělat bůhvíproč mnohem dřív, než si poprvé zaváže tenisky. Bára pochopí, že její milenec bohémský malíř jí dělohu osévat nehodlá, nastěhuje se zpátky k mamince a upne se zrakem i mentálně na holčičku Rozárku z okna protějšího domu. Postupně začne provádět aktivity, které by se možná daly klasifikovat jako přestupky proti občanskému soužití, a kdyby Rozárčin otec, policista Josef (Martin Hoffman), chtěl, mohl by si najít i jiné paragrafy. Bohužel mu najdou zánět slepého střeva a skončí v nemocnici, a tak má Bára ke své fetišisticko-patologické činnosti volné pole působnosti. Mezitím se Marcela se svým druhem Karlem vsadí, že pokud trasu závodu uběhne rychleji než on, musí ji požádat o ruku. A co byste si mysleli, jak to dopadne?

Pozoruhodné je, že v celém filmu má jasné zaměstnání pouze programátor a trenér Vojta, který je ovšem programátorem jen proto, že ho chce získat jakási firma v Dánsku, jinak ho s počítačem nikdy neuvidíme. Marcela absolvuje nejspíš druhou pracovní směnu doma u sporáku a pračky, ale o té první nepadne ani zmínka. Manžel je doma stále, kouká na televizi a chodí na nohejbal. Kdo a čím vydělává na hypotéku dvoupatrového mezaninu, který obývají, není jasné. Báře pro jistotu nikdo žádnou činnost kromě přemítání o děloze nevymýšlel a Kačce přidělili chvilkovou práci na recepci, rychlý vyhazov od žárlivého šéfa a okamžitý přestup k cvičení slepeckých psů, na nějž je pochopitelně dokonale kvalifikovaná a přináší jí tolik radosti, jako kdyby hrála v reklamě na konzervy se psím žrádlem.

Vrcholy humoru tvoří, když Marcelu před povinným středečním sexem bolí hlava; synové soutěží v tom, kdo z písmenkové polévky rychleji vyloví slovo hovno a Karel se pokouší navléknout kondom na okurku, aby zasvětil nejstaršího syna do tajů bezpečného koitu. Líné Kačce byli tvůrci líní vymýšlet další humorné prvky, Báře nechali její dělohu a matka Věra je tu od toho, aby otvírala dveře a zvala ztrápené dcery dál. Na film, v němž se lidé mají učit překonávat svoji pohodlnost a kde si dokonce muži a ženy mají na chvíli prohodit role, si tu opravdu nikdo nedal moc práce. Navíc zůstává nevyřešeno, jak to bude s dělbou domácích prací u nejstarší dcery dál, ale zdá se pravděpodobné, že Marcela, oblažená snubním prstenem, bude podlahy drhnout dál sama, akorát radostněji.

5486470

Vzhledem k tomu, že Ondřej Vetchý je v roli mírně namachrovaného a zároveň nekňubovitého manžela zábavný a roztomilý, je snadné mu odpustit. Ostatně, většina postav je obsazena a zahrána tak, že se snižuje jejich potenciální odpudivost. Kdyby Veronika Kubařová nebyla v roli Báry tak půvabná a milá, zbavil by se jí Rozárčin táta určitě hodně nelítostně. Všechno je tu přijatelné díky pouhému povrchovému lesku a svižné profesionalitě, s jakou ubíhá děj.

Střední stav a nikdy jinak

Ženy v běhu jsou oslavou středostavovského způsobu života, jehož naplnění v současnosti uniká stále více lidem. Stylové byty, žádná traumatizující práce, rodinná pospolitost u bohatě prostřeného stolu na venkovské chalupě, pravidelný pohlavní styk ve středu, všechny pěkné chvíle natočené na videokazetách. Svět, kde neexistují sousedé, chudoba, politika, internet a kdokoli, kdo by nechtěl patřit ke střední třídě. Být na tom opravdu špatně je nemožné, být bohatší je fuj, jak ukazuje příklad Kaččina šéfa, být jenom trochu alternativní taky, viz promiskuitní malíř. Jenom poctivý střed, nic jiného a nikdy jinak. Zaopatřit se, vdát se, rodit děti, zhebnout, nechat se zpopelnit a vláčet v batůžku na maratónu; žádné další horizonty.

Možná je to na záměrně neprovokativní a schválně uměřený film příliš příkré hodnocení. Co je špatného na tom, odpočinout si večer u něčeho, co tak nějak vzdáleně připomíná reálný život? Není v tom filmu aspoň trochu vzpoury, že ty ženy přece jenom někam vyběhly? Když vadí oslava promiskuity raných Vejdělkových a Hoffmanových filmů, pojmenujme si je třeba Běhny v žehu, proč vadí i ty slušňácké Ženy v běhu?

Jednak proto, že obojí je extrém. Raný Hoffman a Vejdělek nabízejí jakýsi sen být „nadsamcem“, aniž by vám cokoli hrozilo. Sen středostavovského tatíka, který by jinak ve své alternativnosti neměl, co dál nabídnout, ale chtěl by, aby mu to procházelo. Pozdní Hoffman a Horský mění perspektivu z mužské na ženskou. Ženám ale nedopřejí ani trošičku rozletu. Umožňují jim vedle domácích prací jen další dřinu, pocení při běhu, který přinese pouze sňatek s chlápkem, na nějž budou dřít doma. Jistěže nejde poznat, kam přesně se budou ubírat vztahy všech dcer, ale rodinné předpoklady a vzory už tu jsou.

5486477

 

Zbavit postavy dilematu

Hlavní je však to, že romantické komedie, které se točí několik posledních dekád (!) v Hollywoodu, už jsou společensky někde úplně jinde. Od dob Pracující dívky z poloviny 80. let je jasné, že ženy, usilující o vztahy, mají plné právo i na kariéru. A k tomu, aby prokázaly, že jsou nějakého vztahu vůbec hodny, musí vynikat i v něčem, co je také naplňuje. Základní tenzí většiny dobrých současných komedií je tedy napětí mezi prací a láskou. Úplná osobnost se nemůže vzdát ani jednoho. Nemůžu pro lásku k muži opustit něco, co mě definuje jako schopného člověka. Nemůžu kvůli práci ztratit někoho, koho miluji. Musím to uhrát obojí. Je nutné něco obětovat, ale spíše tak, že změním sebe nebo něco v okolí, než že něco ztratím.

Samozřejmě, romantické komedie, ať už hollywoodské, indické, jihokorejské nebo třeba francouzské produkce (abychom jmenovali jenom ty nejznámější zdroje), nejsou nijak prosté určité ideologie. Pracuje se v nich se stereotypy, některé se narušují, jiné potvrzují. Základní ideologií pořád zůstává myšlenka: „Když nemáš muže, nejsi úplná lidská bytost.“ Teprve s nalezením „pana pravého a božského“ máš skutečnou hodnotu, do té doby musíš být nešťastná. Je to svého druhu prokletí žánru, které si dovolí porušit jen málokdo „šťastným rozchodem“, pouze pracovní realizací, vznikem neheterosexuálního páru a podobně. Ztráta partnera je v žánru „logicky“ nemožná, protože by se změnil na tragédii.

Nicméně doba a společnost se dnes vyvinuly natolik, že romantická komedie zamezuje obojí ztrátě – jak v soukromém, tak v profesním životě. Česko roku 2019 se ovšem pořád nachází mezi zaostalými společnostmi, kde tvůrci filmovým postavám zabraňují v dilematu a rovnou je zbavují traumatu, že by mohli přijít o práci a osobní realizaci. Jsi žena, žádnou nepotřebuješ. Stačí ti snubák, dítě a pes. Námitka, že muži jsou v těchto komediích zobrazováni tak, že ani oni se bez žen neobejdou, neobstojí. Žádný z nich se tu necítí neúplný, nikdo na ně nevyvíjí nátlak to změnit a nakonec i to, co žena považuje za krizi, je pro ně zábava a pohodový stav. Když já dělám doma bordel, o nic nejde, když ho máš doma ty, ženo, je to tvoje ostuda.

Tak takhle my si tady žijeme. Respektive, takhle o nás smýšlejí filmoví tvůrci, kteří tu chtějí být nejúspěšnější.

Hodnocení:
negativní

bodytest

 

datova zurnalistika

Ženy v běhu
Komedie
Česko
, 2019, 93 min
Režie: Martin Horský
Scénář: Martin Horský
Kamera: Jan Drnek
Hrají: Zlata Adamovská, Tereza Kostková, Veronika Kubařová, Ondřej Vetchý, Jenovéfa Boková, V. Polívka


Facebook komentáře

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account