kviff-narusitel-systemu-testuje-rodice-i-nerodice

Divácká cena (deníku Právo) v Karlových Varech bývá většinou indikátorem strachu před čímkoli nepříjemným. Takže nejvýš se dostanou buď nekonfliktní filmy, často založené na nostalgii a vzpomínání, nebo hravé pitominky, které nechtějí nic sdělovat, jen předávat „lidské teplíčko“. Proto je v momentální top 10 dokument Forman vs. Forman, protože Formana mají všichni rádi. Proto je tu také dokument Pavarotti, proto je tu romantický hudební film Yesterday, složený z písniček Beatles, proto je tu francouzská romantická komedie Láska bez bariér o lidech na vozíčcích. A vlastně ani moc nepřekvapí, že se tu objevuje česká dramatická komedie Na střeše, protože v ní všechno strašně dobře dopadne a je úplně jedno, že je to strašný nesmysl.

Jedná se o projev nekonečné touhy po další Amélii z Montmartru, onom jediném sluncem zalitém optimistickém filmu, který tu kdy soutěžil a vyhrál. Odpovídá potřebě vykompenzovat všechny ty smutné, zádumčivé a depresivní filmy, kvůli nimž festivaly vznikly, a které existují jako protiváha hollywoodské zábavy. Přesto i návštěvníci festivalů taková útěšná šidítka chtějí. Naštěstí na tom nejsme tak špatně, jako tomu bývá na americkém Sundance.

A tak se v letošním top 10 nalézají také jihokorejský Parazit, který je dostatečně zábavný na to, aby vyvážil svou drsnost, a německý Narušitel systému o devítileté holce Benni, která není jen „postrach ulice“, ale všech ústavů a pěstounských rodin. Blonďatý andílek, který se během vteřiny dokáže změnit v nesnesitelnou a nebezpečnou bytost, naráží na limity toho, co zvládne sebeliberálnější systém.