lfs-prvni-akcni-hrdina-bez-poradne-akce

Je to až omšelé tvrzení – v Česku (a Československu) nevznikaly a nevznikají akční filmy ani dobré akční scény. Jako by tato krajina byla prokletá odkazem dobrého vojáka Švejka, který říká: „To chce klid,“ jako by u nás byli muži hlavně chcípáci, co ohýbali hřbet před režimem. Zač byste tu chtěli bojovat, co byste chtěli zachraňovat? Ti nejakčnější hrdinové, bratři Mašínové v 50. letech, se chtěli hlavně prostřílet ven. Udělali však při tom i věci, které nebyly hrdinské, a nikdy už se nevrátili vybojovat bitvu s komunismem, což sice nebyl přímo projev jejich zbabělosti, ale akční film s happy endem z toho neuděláte. Téměř všechny akční scény v české kinematografii vycházejí z parodie a ironie: Kdo chce zabít Jessii?, Limonádový Joe, Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Konec agenta W4C… Vždycky jde jakýsi sen a náhražku za originální akci: za western, komiks, bondovku. I ten nebohý hrdina z Jáchyme, hoď ho do stroje se učí všechno nápodobou západní kinematografie a většinu svých judistických chvatů použije na úplně bezbranného člověka. Jistě někoho napadne zmínit Atentát (o parašutistech, kteří zabili Heydricha), Krále Šumavy nebo pár dílů Majora Zemana, případně nejpomalejší honičku všech dob v Mravenci nosí smrt, ale ani v tomto případě nejde mluvit o čistokrevné akci. Akční film je tu totiž pro potěšení z pohybu, je to žánr, kde se samotná akce stane atrakcí a nejde ani tolik o to, že vede k cíli.

image 1

Takže ono volání po české akci se pořád míjí účinkem. Po revoluci se to zkusilo s Nahotou na prodej, parta kaskadérů si natočila Cestu peklem a syn jednoho z nich později Kajínka. Všem je jasné, že jde o pouhý second hand. Mezitím různí amatérští filmaři a studenti filmových škol vymýšlejí, jak dostat akci do zdejšího prostředí. Jedním z nich je i dvaatřicetiletý Jan Haluza, který na LFŠ v Uherském Hradišti představil svůj půlhodinový kraťas První akční hrdina. Jaký smysl má dělat v době multiplexů a VOD půlhodinový film a co vlastně toto dílo znamená v dějinách české kinematografie?