Systémové upozornění
Hlavní informace
27. 11. 2018
Glosa

V 78 letech zemřel v pondělí v Římě na rakovinu plic italský režisér a scenárista Bernardo Bertolucciho. Jeho sláva a význam rostly především během 70. let díky dílům jako Konformista, Poslední tango v Paříži, XX. století a Luna. Celkově nejúspěšnějším snímkem však byl Poslední císař, který získal devět Oscarů.

Více

20. 11. 2018
Glosa

Matteo Garrone patří k mým nejoblíbenějším italským režisérům. Hodně syrově zfilmoval slavnou knihu Gomora (2008) o současné italské mafii a za dosavadní vrchol jeho tvorby pokládám společenskou satiru Reality Show (2012) o majiteli rybárny, který se chce přihlásit do televizní soutěže typu Velký bratr. Předposlední celovečerní film, jenž má tento padesátiletý tvůrce za sebou, je Pohádka pohádek – směs několika tradičních pohádkových příběhů vyprávěných extrémně brutálním způsobem.

Více

18. 11. 2018
Glosa

Jen na málokterý film je dobré jít tak nepřipravený jako na švédsko-dánskou mysteriózní kriminálku Tina a Vore. V podstatě cokoli, co může být napsáno k ději, vás okrade o trochu překvapení. Na druhou stranu, film si už odbyl květnovou premiéru v Cannes, kde vyhrál soutěžní sekci Un Certain Regard (tedy pro dost ujetá díla méně slavných autorů a autorek, kdybychom to měli zjednodušit). Promítal se rovněž v červenci v Karlových Varech a nyní je nominovaný ve třech kategoriích na Evropské filmové ceny, přičemž jeho šance na vítězství jsou značné. Takže se už o něm vcelku psalo a nemuselo vás minout, že jde o film, ve kterém se vyskytují trollové.

Více

2. 11. 2018
Glosa

Tento text obsahuje plné znění odpovědí na otázky Zdeňka Strnada ze zinu Flowee, který se ptal na problematiku nebezpečí genderově stereotypních pohádek. Toto téma otevřela v nedávné době Keira Knightley, když prohlásila, že své dceři některé pohádky nepouští, protože nemají pro dívky pozitivní vyznění.

Více

13. 10. 2018
Glosa

Současný televizní trh je příliš široký. A i když mají televizní ceny Emmy více nominací než filmoví Oscaři, nestíhají pokrývat všechno zajímavé, co vzniká. Sbor, který stojí za nominacemi, spoléhá z velké části na setrvačnost. Málokdy si všimne výjimečné série hned v první sezóně, a když už ji začne oceňovat ve druhé nebo třetí, pokračuje s tím téměř donekonečna, bez ohledu na to, zda kvalita zůstává stejná, nebo klesá.

Letošním hlavním vítězem mezi „velkými dramatickými seriály“ se stala fantasy Hra o trůny, vlajková loď stanice HBO. Původně vycházela z knižní série, v současné osmé sezóně už jede po vlastní dějové koleji a mixuje dohromady otevřenou brutalitu a sexualitu s politickými intrikami. V tom si je vlastně velmi podobná s dalšími nominovanými díly, dystopií Příběh služebnice a sci-fi westernem Westworld, rovněž z dílny HBO. Na místě jsou trochu pochyby, zda se pod zdánlivou sofistikovaností a zašmodrchaností děje neskrývá jen touha prodávat trochu „béčkové zboží“ – odhalená ženská ňadra a prýštící krev.

Více

22. 9. 2018
Glosa

S novinářem Markem Prosem a režisérem Jiřím Charvátem jsme diskutovali o fenoménu, který přitahuje k obrazovkám davy.

Více

1. 8. 2018
Glosa

Suspendovaný policajt Asger sedí nedobrovolně u telefonu na lince tísňového volání. Ozývají se mu pánové, které okradla prostitutka, nebo slečna, která spadla z kola a bůhvíproč si neumí zavolat záchranku nebo taxík. Když začne do sluchátka plakat žena, kterou kdosi unesl a ona se snaží předstírat, že mluví se svou dcerkou, aby si únosce vedle ní ničeho nevšimnul, Asger zmobilizuje všechny své síly a pokusí se do případu zapojit i bývalé kolegy, ačkoli tím dalece překračuje svoje současné pravomoci.

Dánský pětaosmdesátiminutový thriller Tísňové volání vyhrál letos v lednu diváckou cenu na festivalu Sundance, v červnu byl v Karlových Varech mezi deseti nejoblíbenějšími snímky a v tuto chvíli se nachází také v TOP žebříčku nejlépe hodnocených titulů na ČSFD. Debut třicetiletého režiséra Gustava Mollera je vlastně dílem spolužáků z Národní filmové školy v Dánsku a působí jako ideální absolvenťák s minimálními náklady, obsazením i lokacemi.

Více

17. 7. 2018
Glosa

Studená válka je studený film, černý a bílý. Člověk má pocit, jako by v něm pořád sněžilo. Šedesátiletý polský režisér a scenárista Paweł Pawlikowski už jednou udělal dílo ve zcela shodném duchu. Ida z roku 2013 byla jistým zjevením, cestou k prostotě výrazu, návratem k dobám slavné polské filmové školy (Wajdovi, Kawalerowiczovi a dalším). Když se v umění podobná formulka zopakuje, zavání to trochu manýrismem. Ale Pawlikowskému se ve Studené válce naštěstí podařilo udržet si dostatečnou střídmost.

Více

26. 5. 2018
Glosa

Tento rozhovor vznikl původně pro časopis Instinkt (číslo z 28. května 2018). Jindřich Goth mé odpovědi použil jako výchozí materiál pro vlastní článek. Zde vám ho nabízím vám v nezkrácené formě. Text v Instinktu vyšel plně autorizovaný a doporučuju ho také ke čtení.

Více

5. 5. 2018
Glosa

Tento text vznikl původně pro časopis Moje psychologie. Děkuju šéfredaktorce Báře Šťastné, že mě s tímto tématem oslovila a svolila k uveřejněn textu i zde. Na svém webu uveřejňuji malinko delší verzi.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account