Systémové upozornění
Hlavní informace
31. 3. 2020
Glosa

Žánr tzv. zvířecích filmů má jednu z nejhorších pověstí. Příběhy o zvířatech, která většinou legračně mluví, se málokdy dočkají nějakého solidnějšího scénáře. Spíše je to odkladiště pro otrávené herce, kteří v nich musejí hrát po boku něčeho roztomile chlupatého. V raných němých filmech zvířata předváděla cirkusovou drezúru, zvláštní atrakcí pak byl jejich lov. V době nástupu zvukového filmu ve 30. letech se stalo nakrátko módou kromě tzv. žánru talkie (česky asi „mluvík“) dělat i psí filmy „barkies“ (štěkalíky), v nichž psi chodili po zadních v lidských oblecích a místo mluvení štěkali či něco kousali, přičemž někdo je předaboval anglicky.

  

Obzvlášť, když psi hráli gangstery, kteří po sobě střílejí z revolverů nebo si zapalují doutníky, neznamenal výraz psí dečky nikdy tolik věcí najednou. Samozřejmě tu do toho byli i nemluvící, nicméně jinak superinteligentní psi jako Rin Tin Tin, Benji nebo Lassie. Snaha polidšťovat zvířata ale existovala už od prvopočátků Disneyho tvorby. Přechod k plně mluvícím zvířatům však byl pozvolný. Ironicky s tímto motivem pracoval třeba postapokalyptický kultovní snímek ze 70. let Chlapec a jeho pes, v němž mladý Don Johnson putuje zničenou krajinou se svým mluvícím psem a hledá ženu, s níž by bylo možné mít sex za jídlo. Film končí happy endem, kdy oba jednu takovou ženu sní.

Více

25. 3. 2020
Glosa

Kauza s mluvčím Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Petrem Kukalem je klasickou pěnou dní v mnohaleté, v něčem i žabomyší kulturní válce. Problém je, že už se ujal narativ „nadaný básník byl vyhozen z práce za neškodný poetický článek“, což není na mnoha úrovních pravda. (K tomu jen rychlý přehled od Daniela Zemana a vyjádření Tomáše Konečného z FF UK za tímto článkem.)

Kukalův text s názvem Perské princezny bych neoznačil za vyloženě urážlivý ani slabomyslný, ale spíš „slabinosmyslný“, neboť autor u jeho psaní vzletně myslel něčím jiným. Petr Kukal by odteď ale každopádně neměl být ostrakizovaný, neudělal nic nelegálního. Jen prostě čím dál víc začal být karikaturou z Faunova velmi pozdního odpoledne. S touhle fází „mužského přechodu“ se každý musí vypořádat sám. Odchod z FF UK bude přesunem do jiného prostředí, kde se snad už nebude cítit tak „nevhodně stimulovaný“.

Více

13. 3. 2020
Glosa

Staré dobré infekční filmy i seriálové novinky. Na jaké nakažlivé trháky kouknout během karantény? O tom všem v posledním vydání magazínu Radia Wave Čelisti.

Více

11. 3. 2020
Glosa

V lednu mě pro magazín Hospodářských novin oslovila Tereza Šídlová jako respondenta do článku k tématu MeToo. Ze zaslaných odpovědí byl použitý jenom zlomek. Nyní, s odsouzením producenta Harveyho Weinsteina na 23 let do vězení, zveřejňuji rozhovor celý.

Více

7. 3. 2020
Glosa

Dvacátý sedmý ročník filmových cen Český lev skončil drtivým vítězstvím válečného dramatu Nabarvené ptáče, které si odneslo celkem devět sošek. Konverzační společensky kritická komedie Vlastníci o schůzi bytového družstva má tři ceny, a to za scénář a dvakrát za ženské herecké výkony. Za tragikomedii Staříci byli oceněni oba představitelé hlavních rolí.

Více

29. 2. 2020
Glosa

Filmy dokážou dobře adaptovat různá jiná média. Jen se to musí pomalu učit. Nejvíce času na to měly s literaturou a divadlem. Bylo potřeba pochopit, že oproti literatuře nelze tolik uplatňovat vnitřní hlas hrdinů či hrdinek a komentáře vypravěče, stejně jako že herectví nemůže být tak výrazné jako na divadle. Poměrně dobře se vždy dařilo spojení muzikálu a filmu, s nástupem zvuku a potom i barvy šlo o velmi produktivní syntézu, protože film mohl původně divadelním muzikálům přidat na dynamice a působivosti střihem, nezvyklými úhly a jízdou kamery, které na divadle nejsou možné. Větší potíž už byla s komiksem.

Více

28. 2. 2020
Glosa

Na pohádku Zakleté pírko, kterou režíroval Zdeněk Troška a kde do hlavní mužské role obsadil jako obvykle pohledné kudrnaté herecké dřevo, přišlo za první víkend 29 tisíc diváků a divaček a po devíti týdnech nastřádala celkem 76 tisíc lidí. Je to definitivní potvrzení, že Zdeněk Troška prožívá kariérní pád, který sledujeme posledních šest let. Na druhý díl Babovřesk v roce 2014 zavítalo do kin celkově „jenom“ 245 tisíc lidí, což by samo o sobě nebylo tak špatné, kdyby jich na první díl nedorazilo 652 tisíce.

Více

27. 2. 2020
Glosa

Díky filmu V síti, jenž natočili Vít Klusák a Barbora Chalupová, se teď bude hodně mluvit o tématu sexuálního zneužívání dětí na internetu. Klusák s Chalupovou najali tři zletilé dobrovolnice, které předstíraly, že jim je dvanáct let, a na různých internetových stránkách nabízely komukoli možnost seznámit se s nimi. Během deseti dnů je kontaktovalo 2458 mužů, kteří se chovali značně predátorsky. Hned v prvních minutách konverzace po nich chtěli, aby se svlékaly, nebo před nimi masturbovali, posílali jim extrémní pornografická videa a často se dožadovali osobních schůzek, na nichž by chtěli pokračovat v sexuálních praktikách. Tito muži přitom – podle výzkumů přizvané sexuoložky – jen kolem 5 % mužů, kteří obtěžují nezletilé dívky na internetu, jsou pedofilové, zhruba 30 % z nich pak projevují psychosexuální infantilitu či exhibicionismus, malé procento případů spadá do oblasti sexuální agrese, ale většina jsou „psychosexuálně normální“, pouze se nudí a využívají možností internetu cítit nad někým moc.

Více

11. 2. 2020
Glosa

Hlavním vítězem cen Oscar se vůbec poprvé stal snímek, ve kterém anglicky nepadne skoro ani slovo. Čtyři ocenění včetně toho nejvyššího pro jihokorejský film Parazit neočekával nikdo včetně filmových kritiků Jindřišky Bláhové, Kamila Fily a Aleše Stuchlého. Poslechněte si celou diskuzi o předávání cen Oscar se zmíněnou kritickou trojicí, kterou natočil Šimon Holý.

Více

7. 2. 2020
Glosa

Od doby odvysílání posledního dílu České sody uplynulo 23 let. Bylo to krátce před uzavřením opoziční smlouvy mezi ODS a ČSSD, jíž se přičítá vznik dnešního politického marasmu. Je to tak dlouho, až je fascinující, jak si Českou sodu stále připomínáme a jak často ji vytahujeme jako argument v duchu: „Toto by dnes už v televizi neprošlo.“ Satirický dvouměsíčník, jenž měl celkem pouhých 20 dílů s kolísavou stopáži kolem 14 až 20 minut, šel ještě v celovečerním sestřihu do kin v roce 1998 a v roce 2008 vyšel soubor všech dílů na třech DVD. Už v době jejího vysílání proti ní přicházely hojné stížnosti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání – od politiků, akademiků i obyčejných lidí – a pořad skončil kvůli kombinaci odchodu sponzorů, celkové změně situace, k níž patřil vyšší dohled parlamentu nad veřejnoprávní televizí a dalším, dnes nevyjasněným faktorům.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account