Systémové upozornění
Hlavní informace
5. 4. 2019
Glosa

Více

25. 3. 2019
Glosa

Předznamenávají letošní Čeští lvi konec antikomunistických filmů?

26. ročník tuzemských filmových cen vyhrála mrazivá komediální road movie Všechno bude, jež získala sošky v celkem šesti kategoriích včetně té hlavní. Čtyři ceny si odnesl romantický folklorní horor Hastrman, dvě televizní minisérie o důlní havárii Dukla 61 a po jednom ocenění psychologická dramata ze současnosti Domestik a Chvilky, pohádka Čertí brko a nadčasová alegorie Hmyz. Mezi dokumenty kraloval King Skate, retro pohled na počátky skejtování v někdejším Československu.

Nad statistikami jakýchkoli sezónních cen nelze dělat širokosáhlé závěry o tom, kudy se ubírá kinematografie, respektive zda se nějak trvaleji mění kritéria hlasování, protože další ročník může přinést zcela odlišnou konstelaci typů filmů i způsobů hlasování. Nicméně minimálně letos z nich můžeme vyčíst jednu zásadní tendenci – do popředí se dostávají snímky ze současnosti, zatímco filmy, reflektující komunistickou minulost, se stávají překonanými. Ani jeden z velkých historických projektů – od Tomana, přes Jana Palacha až po Zlatý podraz a o něco skromnější Hovory s TGM – nezískal jedinou cenu. (Na únorových Cenách filmové kritiky přitom Jan Palach zvítězil a cenu si odnesly i Hovory s TGM.) Toman měl přitom na Lvech neuvěřitelných třináct nominací, Zlatý podraz devět a Jan Palach osm. Pravděpodobnost, že aspoň jeden z filmů získá sošku, byla velká, nicméně se nenaplnila.

Více

22. 3. 2019
Glosa

Zneužívání dětí, o kterém se otevřeně mluví v dokumentu Leaving Neverland, Michaelu Jacksonovi procházelo díky jeho bohatství a moci, podobně jako jiným, jak řekl v pořadu Epicentrum filmový kritik Kamil Fila. Chápe, že rádia stahují Jacksonovy písně z vysílání. „Po zhlédnutí filmu už se písnička ‚We are the World' nedá poslouchat,“ řekl Fila s tím, že si nedovede představit, že by byl v dnešní době Jackson úplně stažen z trhu.

Více

11. 2. 2019
Glosa

Nedávno jsem absolvoval rozhovor pro Český rozhlas Plus, kde se u příležitosti úmrtí Václava Vorlíčka diskutovalo o českých pohádkách. Vysvětlit důvody obliby pohádek v tuzemsku nejde v pár větách a rozhodně to nejde v rádiu, takže to zkusím aspoň tady. Každopádně děkuji editorce Editě Vitoušové a moderátorovi Vladimíru Krocovi za podnětné otázky, jež mě inspirovaly k napsání tohoto článku.

Více

9. 2. 2019
Glosa

Šestašedesátiletý, původem irský herec Liam Neeson v rozhovoru pro deník The Independent při představování svého nového filmu Mrazivá pomsta (Cold Pursuit) přispěl osobní historkou, jak mu představa pomsty před téměř čtyřiceti lety úplně zatemnila mozek. Jemu blízká žena se mu tehdy svěřila, že byla znásilněna. Neznala jméno pachatele, pouze si pamatovala, že šlo o černocha. Neeson pak procítěně popisoval, jak v sobě nedokázal ovládnout negativní emoce.

„Chodil jsem městem s obuškem a doufal jsem, že ke mně někdo přijde. Stydím se to říct, ale trvalo mi to asi týden. Doufal jsem, že nějaký ‚černý bastard’ vyjde z hospody a začne hádka. Takže bych ho mohl zabít. (...) Bylo to hrozné, když na to teď pomyslím. Je to strašné, ale dalo mi to životní lekci.“

V reakci na tento příliš otevřený rozhovor producenti zrušili toho večera premiéru filmu v New Yorku s promenádou na červeném koberci. Neeson pak krátce na to v televizním pořadu Good Moorning, America, vysvětloval, že není rasista a že jeho slova byla vytržena z kontextu: „Nikdy jsem neměl takové pudové puzení někoho zmlátit. Stydím se to říct, udělal jsem to vědomě asi čtyřikrát nebo pětkrát. Chtěl jsem rozpoutat násilí. Šokovalo mě to. Vyhledal jsem pomoc, šel jsem ke knězi a vyzpovídal se, řekl to i svým dvěma přátelům. Bylo to hrozné, když na to teď pomyslím. Je to strašné, ale dalo mi to životní lekci. Nejsem rasista. Možná mě poznamenala situace v Severním Irsku, kde probíhala válka a kde bylo mnoho nenávisti. Vyrostl jsem v tom, i když jsem toho nebyl součástí.“

Více

2. 2. 2019
Glosa

Následující text je přepisem rozhovoru na rádiu Wave o roli Česko-slovenské filmové databáze v českém filmovém životě, nejlepších způsobech, jak ji používat, ale také o manipulacích s hlasováním diskutujeme s majitelem Martinem Pomothym a filmovými publicisty.

Více

28. 12. 2018
Glosa

Následující anketa o nejlepších seriálech roku 2018 vznikla pro A2larm.

Více

27. 11. 2018
Glosa

V 78 letech zemřel v pondělí v Římě na rakovinu plic italský režisér a scenárista Bernardo Bertolucciho. Jeho sláva a význam rostly především během 70. let díky dílům jako Konformista, Poslední tango v Paříži, XX. století a Luna. Celkově nejúspěšnějším snímkem však byl Poslední císař, který získal devět Oscarů.

Více

20. 11. 2018
Glosa

Matteo Garrone patří k mým nejoblíbenějším italským režisérům. Hodně syrově zfilmoval slavnou knihu Gomora (2008) o současné italské mafii a za dosavadní vrchol jeho tvorby pokládám společenskou satiru Reality Show (2012) o majiteli rybárny, který se chce přihlásit do televizní soutěže typu Velký bratr. Předposlední celovečerní film, jenž má tento padesátiletý tvůrce za sebou, je Pohádka pohádek – směs několika tradičních pohádkových příběhů vyprávěných extrémně brutálním způsobem.

Více

18. 11. 2018
Glosa

Jen na málokterý film je dobré jít tak nepřipravený jako na švédsko-dánskou mysteriózní kriminálku Tina a Vore. V podstatě cokoli, co může být napsáno k ději, vás okrade o trochu překvapení. Na druhou stranu, film si už odbyl květnovou premiéru v Cannes, kde vyhrál soutěžní sekci Un Certain Regard (tedy pro dost ujetá díla méně slavných autorů a autorek, kdybychom to měli zjednodušit). Promítal se rovněž v červenci v Karlových Varech a nyní je nominovaný ve třech kategoriích na Evropské filmové ceny, přičemž jeho šance na vítězství jsou značné. Takže se už o něm vcelku psalo a nemuselo vás minout, že jde o film, ve kterém se vyskytují trollové.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account