Systémové upozornění
Hlavní informace
13. 10. 2018
Glosa

Současný televizní trh je příliš široký. A i když mají televizní ceny Emmy více nominací než filmoví Oscaři, nestíhají pokrývat všechno zajímavé, co vzniká. Sbor, který stojí za nominacemi, spoléhá z velké části na setrvačnost. Málokdy si všimne výjimečné série hned v první sezóně, a když už ji začne oceňovat ve druhé nebo třetí, pokračuje s tím téměř donekonečna, bez ohledu na to, zda kvalita zůstává stejná, nebo klesá.

Letošním hlavním vítězem mezi „velkými dramatickými seriály“ se stala fantasy Hra o trůny, vlajková loď stanice HBO. Původně vycházela z knižní série, v současné osmé sezóně už jede po vlastní dějové koleji a mixuje dohromady otevřenou brutalitu a sexualitu s politickými intrikami. V tom si je vlastně velmi podobná s dalšími nominovanými díly, dystopií Příběh služebnice a sci-fi westernem Westworld, rovněž z dílny HBO. Na místě jsou trochu pochyby, zda se pod zdánlivou sofistikovaností a zašmodrchaností děje neskrývá jen touha prodávat trochu „béčkové zboží“ – odhalená ženská ňadra a prýštící krev.

Více

22. 9. 2018
Glosa

S novinářem Markem Prosem a režisérem Jiřím Charvátem jsme diskutovali o fenoménu, který přitahuje k obrazovkám davy.

Více

1. 8. 2018
Glosa

Suspendovaný policajt Asger sedí nedobrovolně u telefonu na lince tísňového volání. Ozývají se mu pánové, které okradla prostitutka, nebo slečna, která spadla z kola a bůhvíproč si neumí zavolat záchranku nebo taxík. Když začne do sluchátka plakat žena, kterou kdosi unesl a ona se snaží předstírat, že mluví se svou dcerkou, aby si únosce vedle ní ničeho nevšimnul, Asger zmobilizuje všechny své síly a pokusí se do případu zapojit i bývalé kolegy, ačkoli tím dalece překračuje svoje současné pravomoci.

Dánský pětaosmdesátiminutový thriller Tísňové volání vyhrál letos v lednu diváckou cenu na festivalu Sundance, v červnu byl v Karlových Varech mezi deseti nejoblíbenějšími snímky a v tuto chvíli se nachází také v TOP žebříčku nejlépe hodnocených titulů na ČSFD. Debut třicetiletého režiséra Gustava Mollera je vlastně dílem spolužáků z Národní filmové školy v Dánsku a působí jako ideální absolvenťák s minimálními náklady, obsazením i lokacemi.

Více

17. 7. 2018
Glosa

Studená válka je studený film, černý a bílý. Člověk má pocit, jako by v něm pořád sněžilo. Šedesátiletý polský režisér a scenárista Paweł Pawlikowski už jednou udělal dílo ve zcela shodném duchu. Ida z roku 2013 byla jistým zjevením, cestou k prostotě výrazu, návratem k dobám slavné polské filmové školy (Wajdovi, Kawalerowiczovi a dalším). Když se v umění podobná formulka zopakuje, zavání to trochu manýrismem. Ale Pawlikowskému se ve Studené válce naštěstí podařilo udržet si dostatečnou střídmost.

Více

26. 5. 2018
Glosa

Tento rozhovor vznikl původně pro časopis Instinkt (číslo z 28. května 2018). Jindřich Goth mé odpovědi použil jako výchozí materiál pro vlastní článek. Zde vám ho nabízím vám v nezkrácené formě. Text v Instinktu vyšel plně autorizovaný a doporučuju ho také ke čtení.

Více

5. 5. 2018
Glosa

Tento text vznikl původně pro časopis Moje psychologie. Děkuju šéfredaktorce Báře Šťastné, že mě s tímto tématem oslovila a svolila k uveřejněn textu i zde. Na svém webu uveřejňuji malinko delší verzi.

Více

15. 1. 2018
Glosa

Rozhovor o slovenské a české filmové kinematografii i kritice se mnou vedl Matej Sotník.

Více

10. 10. 2017
Glosa

V nultých letech se fanouškovské záležitosti staly tím „nejprofláklejším a nejnudnějším mainstreamem“, říkají v rozhovoru pro rádio Wave Kamil Fila a Tonda Tesař. Příkladem může být tehdejší nástup komiksových adaptací. Kultovní filmy se prý přestaly točit. V Česku začal dokument vyvažovat hraný film, zabývající se pseudoproblémy. Oba filmoví kritici se v té době dívali hlavně na filmy z Asie.

Více

4. 10. 2017
Glosa

Proč je Blade Runner považovaný za jeden z nejlepších filmů historie a mohl by Blade Runner 2049 být opravdu tak dobrý, jak naznačují první recenze? Táňa Zabloudilová z rádia Wawe v rozhovoru s filmovými publicisty Kamilem Filou a Tondou Tesařem rozebírala, proč původní film Ridleyho Scotta nepůsobí jako standardní hollywoodský projekt a jak přesně by mohl Denis Villeneuve, režisér sequelu s číslovkou 2049, akcentovat specifickou atmosféru kultovního scifi.

Více

30. 8. 2017
Glosa

„Nolan je pro mě filmový teoretik, který přešel do praxe. Vidím ho jako člověka, který absolvuje semináře, důkladně všechno nastuduje a pak to převede do filmu,“ říká Kamil Fila. „Kdybych mu měl dát přezdívku, tak asi Studený Christopher, akademické dítě, které ženou dopředu jeho dětinské obsese,“ přidává se Vít Schmarc. „Většinou se to ale transformuje do velmi zajímavých obrazů. Málokdo dnes pouhým svým jménem dokáže ze svých filmů předem vytvořit událost.“ Rozhovor s filmovými publicisty se týkal nejen posledního snímku Dunkerk, ale celé filmografie Christophera Nolana.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account