Systémové upozornění
Hlavní informace
26. 12. 2019
Glosa

Taneční soutěž StarDance má letos za sebou desátou sezónu, přičemž některé díly sledovalo až 1,4 milionu diváků a divaček starších patnácti let. Čím vyšší je věk publika, tím větší je i podíl sledovanosti. Formát soutěže, v níž se utkávají celebrity různých mír lesku v doprovodu profesionálních tanečníků a tanečnic, převzala Česká televize od britské veřejnoprávní BBC velmi rychle, již po dvou letech od vzniku originálu Strictly Come Dancing.

Více

25. 12. 2019
Glosa

Sáze Hvězdných válek bývá od jejích počátků vyčítáno, že se pokouší být až příliš roztomile dětská. Sice se v ní hodně mluví o temné straně vesmírné Síly a každá ze tří trilogií se vždy sune k tragičtějším příběhům, kde postavy přicházejí o iluze, rodiče či končetiny, občas i o život, ale její hlavní strůjce George Lucas vždy spoléhal i na to, že nezbohatne na samotných vstupenkách do kina, ale hlavně z prodeje hraček. Proto jsou v ní různé srandovní potvůrky nebo sympatičtí robůtci.

Více

24. 12. 2019
Glosa

Česko je země zamilovaná do svých pohádek. Tedy těch předlistopadových. A přesněji těch „socialistických“, protože ve 30. a 40. letech jich vzniklo úplné minimum. Ovšem mezi lety 1950 až 1989 bylo natočeno kolem 70 celovečerních filmových a skoro 130 televizních pohádek. Jen pro porovnání – od roku 1989 do roku 2019 bylo uvedeno kolem 40 filmových a 90 televizních pohádek, což značí drobné ochabnutí žánru.

Více

8. 12. 2019
Glosa

Bylo to před šesti lety zjevení. Disneyho pohádka Ledové království (v originále Frozen) překonala na tržbách miliardu dolarů, což se do té doby považovalo za hranici nemožnou pro tradičně dělanou princeznovskou pohádku. Jistě, byly tu příklady jiných miliardových animáků pro celou rodinu jako Toy Story 3 (2010), ale to byla delší dobu budovaná značka s moderním typem velmi akčního vyprávění bez doprovodných písniček a s kolektivním pojetím hrdinů.

Více

1. 12. 2019
Glosa

Byly doby, kdy filmové hvězdy musely být v zásadě pořád stejné. Dokonce nosily ve většině filmů co nejstejnější účesy; když měly knírek, tak si ho nesundávaly, ženy zásadně neměnily líčení. To byla nejzlatější éra Hollywoodu od Chaplina v 10. letech až po Marilyn Monroe v 60. letech, ale stejné to bylo všude po světě, i u nás s Oldřichem Novým, Vlastou Burianem či Adinou Mandlovou. Filmová hvězda vyjadřovala neměnnost času. Její image bylo vzpourou proti změně. Bylo totiž nutné vytvořit a udržovat značku.

Více

16. 11. 2019
Glosa

Česká romantická komedie Ženská na vrcholu by se klidně mohla jmenovat Ženská na zemi. Bylo by to zhruba stejně lascivní, a ještě by to víc odpovídalo realitě. Hrdinka ve snímku nejenže nedosáhne žádného vrcholu, na to je film překvapivě cudný, ale především se ustavičně válí po zemi. Zakopává na schodech, přerazí se o ležící polínko, naprosto nezvladatelný je pro ni jakýkoli kopec, sníh, nedejbože náledí.

V průběhu děje spadne celkem osmkrát, což vychází zhruba na jeden pád za 13 minut děje. Během oněch třinácti minut pak většinou nespadne jen proto, že sedí nebo se ani neodváží na sjezdovku, přestože se děj odehrává na horách a na plakátech vidíme lyže zapíchnuté ve sněhu symbolizující decentně „nohy do praku“. Každopádně, kdyby lyžovala, byla by statistika pádů ještě významnější. Takto za ni musí asi desetkrát spadnout její syn Mikuláš zvaný Kulíšek.

Padání dokonce nahrazuje i jiné klasické žánrové prvky, takže místo závěrečného polibku hrdinka opět uklouzne na ledu a nápadník málem políbí rampouch visící ze střechy. Bylo by to skoro podvratné a mohli bychom to brát jako hru s žánrovými pravidly, kdyby ovšem padání nebylo v českých komediích nejčastějším a největším klišé spojeným s ženskými hrdinkami.

Více

10. 11. 2019
Glosa

Možná je načase říct krutou pravdu – nejoceňovanější moderátor Marek Eben začíná pomalu patřit do starého železa. Děje se to už několik let a vrcholí to v jubilejní, desáté řadě televizní soutěže StarDance. Marka Ebena široké publikum pokládá za vzor kultivovanosti a noblesy, neboť jeho vtipy nikdy nejsou úplně prvoplánové, podpásové či vulgární. To ale bohužel neznamená, že jsou nápadité, objevné, trefné, či dokonce – lze-li to o vtipech říct – „správné“ (co se týče věcného základu, jak bude popsáno níže).

Existuje bezpočet případů, kdy za laskavě znějícím tónem jeho otázek a komentářů probleskuje hloupý sexismus, projevující se třeba v okázalém hodnocení vzhledu žen. Když tanečnici Natálii Otáhalové řekl, že její jméno plné dlouhých samohlásek přesně vystihuje, jak vypadá, tedy že má dlouhé nohy, na rozdíl třeba od nějaké „Boženy Buchtové“, která určitě bude krátká a nakynutá, podívala se na něj dotyčná nevěřícně s dotazem: „A to měl být kompliment?“

Více

21. 10. 2019
Glosa

Filmy v kinech se čím dál víc věnují mladým hrdinům a jsou primárně cíleny na mladé lidi. V USA tvoří skupina 60+ pouhých 12 % návštěvníků kin, zatímco skupina do 24 let přes 42 %. Kinematografie žije kultem mládí a film jako médium slouží tomu, aby uchovával herce věčně mladé, ať už to myslíme symbolicky, nebo i tak, že se herci kolem 50 let stále snaží působit jako pozdní třicátníci, přičemž největší hvězdy typu Brada Pitta, Keanu Reevese či Sandry Bullock nebo Nicole Kidman tak skutečně vypadají, byť je to chvílemi až nelidské. Musejí jim k tomu dopomáhat botox, plastické operace, počítačové triky nebo velmi kvalitní make-up a svícení. Mimochodem, divíte se, proč si Julia Roberts vzala za muže kameramana?

Více

4. 10. 2019
Glosa

Zvolit správný název pro film uváděný do českých kin, když původní titul není dost srozumitelný nebo atraktivní, může být celkem oříšek. Někdy je distributor zábavně kreativní jako v případě extrémně vulgární gangsterské komedie Snatch z roku 2000, což v angličtině znamená mnoho věcí: od „čmajznout“ až po „dámský rozkrok“, kterou u nás přeložili či spíše složili ze dvou slov jako Podfu(c)k.

Více

23. 9. 2019
Glosa

V roce 2012 proběhla ve Vídni výstava mužského aktu. Plakát k výstavě, na němž byli tři nazí fotbalisté, vzbudil tak silné reakce, že muzeum muselo jejich penisy přelepit červenou páskou. Změnilo se od té doby vnímání mužské nahoty? Je v umění a ve veřejném prostoru hůře akceptovaná? A má ženská a mužská nahota jiný význam? „Filmové scény mnohdy nejsou dělané tak, aby byly eroticky vzrušivé, zachycují postavy v nějakém zranitelném momentu,“ říká filmový kritik Kamil Fila.

Tento článek je výtahem z rozhovoru Evy Svobodové, který si můžete poslechnout celý na stránkách rádia Wave.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account