Systémové upozornění
Hlavní informace
6. 6. 2019
Glosa

Ve studiu Disney padlo téměř před dekádou rozhodnutí, že by stálo za to přetočit nejslavnější animované klasiky jako hrané filmy. Začalo to Alenkou v říši divů (2010), pokračovalo Královnou černé magie (2014) a Popelkou (2015) a největších úspěchů dosáhlo s Knihou džunglí (2016) a Kráskou a zvířetem (2017). Letos už měl premiéru Dumbo, momentálně láká do kin Aladin a chystá se ještě Lví král. Napřesrok se pak vrátí čínská bojovnice Mulan, v neurčité budoucnosti se počítá s Pinocchiem i Malou mořskou vílou a rovněž se Sněhurkou a sedmi trpaslíky.

Více

30. 5. 2019
Glosa

Vypadá to, že britští filmoví producenti objevili novou formulku pro úspěch: životopisné filmy o hudebnících. Zatímco dosud šlo o doménu Hollywoodu, se zjevením Bohemian Rhapsody se zjistilo, že i britská hudební scéna skýtá dost atraktivních postav.

Podobností mezi Bohemian Rhapsody o skupině Queen a Rocketmanem o Eltonu Johnovi je opravdu mnoho. Jednak první film režijně dokončoval a druhý má komplet na svědomí Dexter Fletcher, 53letý někdejší herec, který v sobě objevil talent pro tvorbu „crowd pleaserů“ díky snímku Orel Eddie o nejsrandovnějším skokanovi na lyžích všech dob.

Dále, Freddie Mercury a Elton John jsou oba kapriciózní a flamboyantní gayové, což tvůrcům umožňuje dostatečně se stylově vyřádit, přinejmenším na kostýmech a maskách. Oba snímky také mají téměř shodnou barevnou paletu (některé záběry vypadají téměř zaměnitelně) a identickou kruhovou vyprávěcí strukturu. V Bohemian Rhapsody nastupuje Mercury na koncert ve Wembley, v Rocketmanovi zase Elton John na rehab a detox, přičemž většina vyprávění probíhá retrospektivně a na konci oba hrdinové zažijí vykoupení. Je zjevné, že Mercurymu dali víc zazářit a nechtěli ukazovat jeho umírání, nicméně u Eltona Johna jde také o určitý druh znovuzrození – začít být „čistý“.

Více

22. 5. 2019
Glosa

O tajemství úspěchu posledních Avengers i komiksových filmů obecně mluví Lenka Kabrhelová s filmovým kritikem Kamilem Filou.

Více

5. 4. 2019
Glosa

Více

25. 3. 2019
Glosa

Předznamenávají letošní Čeští lvi konec antikomunistických filmů?

26. ročník tuzemských filmových cen vyhrála mrazivá komediální road movie Všechno bude, jež získala sošky v celkem šesti kategoriích včetně té hlavní. Čtyři ceny si odnesl romantický folklorní horor Hastrman, dvě televizní minisérie o důlní havárii Dukla 61 a po jednom ocenění psychologická dramata ze současnosti Domestik a Chvilky, pohádka Čertí brko a nadčasová alegorie Hmyz. Mezi dokumenty kraloval King Skate, retro pohled na počátky skejtování v někdejším Československu.

Nad statistikami jakýchkoli sezónních cen nelze dělat širokosáhlé závěry o tom, kudy se ubírá kinematografie, respektive zda se nějak trvaleji mění kritéria hlasování, protože další ročník může přinést zcela odlišnou konstelaci typů filmů i způsobů hlasování. Nicméně minimálně letos z nich můžeme vyčíst jednu zásadní tendenci – do popředí se dostávají snímky ze současnosti, zatímco filmy, reflektující komunistickou minulost, se stávají překonanými. Ani jeden z velkých historických projektů – od Tomana, přes Jana Palacha až po Zlatý podraz a o něco skromnější Hovory s TGM – nezískal jedinou cenu. (Na únorových Cenách filmové kritiky přitom Jan Palach zvítězil a cenu si odnesly i Hovory s TGM.) Toman měl přitom na Lvech neuvěřitelných třináct nominací, Zlatý podraz devět a Jan Palach osm. Pravděpodobnost, že aspoň jeden z filmů získá sošku, byla velká, nicméně se nenaplnila.

Více

22. 3. 2019
Glosa

Zneužívání dětí, o kterém se otevřeně mluví v dokumentu Leaving Neverland, Michaelu Jacksonovi procházelo díky jeho bohatství a moci, podobně jako jiným, jak řekl v pořadu Epicentrum filmový kritik Kamil Fila. Chápe, že rádia stahují Jacksonovy písně z vysílání. „Po zhlédnutí filmu už se písnička ‚We are the World' nedá poslouchat,“ řekl Fila s tím, že si nedovede představit, že by byl v dnešní době Jackson úplně stažen z trhu.

Více

11. 2. 2019
Glosa

Nedávno jsem absolvoval rozhovor pro Český rozhlas Plus, kde se u příležitosti úmrtí Václava Vorlíčka diskutovalo o českých pohádkách. Vysvětlit důvody obliby pohádek v tuzemsku nejde v pár větách a rozhodně to nejde v rádiu, takže to zkusím aspoň tady. Každopádně děkuji editorce Editě Vitoušové a moderátorovi Vladimíru Krocovi za podnětné otázky, jež mě inspirovaly k napsání tohoto článku.

Více

9. 2. 2019
Glosa

Šestašedesátiletý, původem irský herec Liam Neeson v rozhovoru pro deník The Independent při představování svého nového filmu Mrazivá pomsta (Cold Pursuit) přispěl osobní historkou, jak mu představa pomsty před téměř čtyřiceti lety úplně zatemnila mozek. Jemu blízká žena se mu tehdy svěřila, že byla znásilněna. Neznala jméno pachatele, pouze si pamatovala, že šlo o černocha. Neeson pak procítěně popisoval, jak v sobě nedokázal ovládnout negativní emoce.

„Chodil jsem městem s obuškem a doufal jsem, že ke mně někdo přijde. Stydím se to říct, ale trvalo mi to asi týden. Doufal jsem, že nějaký ‚černý bastard’ vyjde z hospody a začne hádka. Takže bych ho mohl zabít. (...) Bylo to hrozné, když na to teď pomyslím. Je to strašné, ale dalo mi to životní lekci.“

V reakci na tento příliš otevřený rozhovor producenti zrušili toho večera premiéru filmu v New Yorku s promenádou na červeném koberci. Neeson pak krátce na to v televizním pořadu Good Moorning, America, vysvětloval, že není rasista a že jeho slova byla vytržena z kontextu: „Nikdy jsem neměl takové pudové puzení někoho zmlátit. Stydím se to říct, udělal jsem to vědomě asi čtyřikrát nebo pětkrát. Chtěl jsem rozpoutat násilí. Šokovalo mě to. Vyhledal jsem pomoc, šel jsem ke knězi a vyzpovídal se, řekl to i svým dvěma přátelům. Bylo to hrozné, když na to teď pomyslím. Je to strašné, ale dalo mi to životní lekci. Nejsem rasista. Možná mě poznamenala situace v Severním Irsku, kde probíhala válka a kde bylo mnoho nenávisti. Vyrostl jsem v tom, i když jsem toho nebyl součástí.“

Více

2. 2. 2019
Glosa

Následující text je přepisem rozhovoru na rádiu Wave o roli Česko-slovenské filmové databáze v českém filmovém životě, nejlepších způsobech, jak ji používat, ale také o manipulacích s hlasováním diskutujeme s majitelem Martinem Pomothym a filmovými publicisty.

Více

28. 12. 2018
Glosa

Následující anketa o nejlepších seriálech roku 2018 vznikla pro A2larm.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account