Systémové upozornění
Hlavní informace
proc-zmizelo-rosti-drny-a-bobri

Obrazy občas mají zvláštní vliv na skutečný život. Málokde je to tak významné jako u pubického ochlupení. Pamatujete si ještě na klasický erotický snímek Poslední tango v Paříži z roku 1972? Tak impozantní porost, jaký má hlavní hrdinka v intimní oblasti, se dnes už ve filmech i v realitě prakticky nevidí.

Způsoby zobrazování či nezobrazování pubického ochlupení mají dlouhou historii. Z různých důvodů chloupky absentují nebo byly po staletí minimalizovány u klasických soch i maleb, protože ochlupení působí „vulgárně“ a „nečistě“ a právě ono mělo podle dobových představ, tak odlišných od nynějších, vzbuzovat sexuální touhy. Bez ochlupení jsou zobrazené figury nevinnější, v jistém smyslu „dětštější“ nebo „andělštější“. Andělé mají být údajně úplně bezpohlavní a děti by podle tradičního názoru neměly mít o své sexualitě ani ponětí. 

UaK profimedia 0043080667 2 copy

Ochlupení je jinak chápáno jako znak hojnosti, bujnosti, plodnosti, je to ale i pozůstatek něčeho zvířecího. Právě toto spojení mohlo působit zahanbujícím dojmem třeba ještě ve viktoriánské době, která navíc odmítala Darwinovu myšlenku evoluce a přímé propojení zvířecí říše s lidmi, neboť lidé měli být stvořeni bohem v jiný den než zvířata. Ochlupení samozřejmě i více zachycuje tělesné pachy, je vlastně vícesmyslové a synestetické – vyvolává dojmy nejen vizuální, ale i hmatové, čichové, chuťové a sluchové. Obrazy a sochy chtěly působit pouze vizuálně a být čistou krásou. Nikoli přesnou replikou těla, ale ideou člověka.

Situace se výrazně změnila až někdy v 60. a 70. letech minulého století, kdy přicházelo osvobozování žen. Částečně od domácích prací, ale i od korzetů, dlouhých sukní a podprsenek. Ochlupení se vystavovalo v podpaží a pubické ochlupení, které raší, působilo jako znak vzdoru a sexuální otevřenosti – ženy si náhle mohly se svým tělem dělat, co chtěly. Ochlupení zároveň zakrývá otvor do pohlavního ústrojí, takže je paradoxně jakousi hradbou, určitým typem „odění“; něčím, co skrývá tajemství. Proto je ochlupení tak typické pro asijské kultury (Čínu a Japonsko), které mají erotickou kulturu postavenou na rituálech zasvěcení do tajemství. Ostatně i pornografie z 60. a 70. let byla založená na tom, že ochlupení zde bylo viditelné a výrazné, a právě tím dráždivé. 

Bring Back the Bush generic 3

To, co se stalo v později, zvláště v 90. letech, souvisí částečně i s tím, že vznikl velký strach z pohlavních chorob, zvláště z AIDS. Holé genitálie vypadají čistší, zdravější, sterilnější, větší, „otevřenější“. Jsou přístupné prozkoumání a okamžitosti pohledu, není třeba na ně ani sahat, ale pouze zírat. Absence chloupků se tedy stala součástí bezpečnějšího sexu. Zároveň je takový vzhled výhodnější pro kameru, která může lépe ukazovat průnik genitálií. Těla jsou více kouskována, detailně přibližována, nejsou celkem a milenecká dvojice není spojená v jedno. Více se opomíjí ženská rozkoš, ale zdůrazňuje se mužská sexualita spojená s pronikáním a podmaňováním. I oholené mužské genitálie pak v těch ženských tolik „nezanikají“. Vyholené pohlaví ženy navíc signalizuje, že je více podřízená, „upravená pro muže“ a „vždy připravená“.

Je zajímavé, že stačilo asi jen dvacet až třicet let, aby se standard zcela změnil a oholené genitálie nebyly brány jako příliš dětské a sexuálně nezralé. Převaha pornografie v datovém toku internetu je ale tak veliká, že se její pomocí dají lidské mozky zcela přeprogramovat. Hlavně se také poptávka přizpůsobuje nabídce – lidé vyžadují to, co dostávají. Je pravda, že do pornografie se pubické ochlupení začíná v poslední době vracet jako nějaký staronový „žánr“. 

Potřeba mužů, kteří vyžadují, aby ženy byly „upravené“ a vlastně méně přírodní, dokazuje, že obraz ženství je spíše umělý společenský konstrukt. Generace mužů převzaly z pornoprůmyslu normu ženského ideálu tak nekriticky, že jim přirozená žena připadá odporná. Právě tímto tématem se zabývá letošní dokument televizní stanice Channel 4 nazvaný Bring Back the Bush (Vraťte zpátky roští), v němž jeho aktérky samy na sobě testují, jaké to je vrátit se k nekontrolovanému stavu.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account