Systémové upozornění
Hlavní informace
kralove-videa-online

Působí to naprosto bizarně. Kina loni uváděla dokument o tom, jak se lidé za minulého režimu u nás vídali na filmy na pirátských videokazetách. Kvalita obrazu z videokazet byla vždy automaticky horší než kvalita obrazu z filmového pásu a každá další videokopie byla rozmazanější. Barvy a zvuk se pomalu vytrácely; šum, praskání a blikání se zvyšovalo a do toho všeho přes originální zvuk běžel amatérský rychlodabing, kdy jeden člověk monotónním hlasem podle pouhého poslechu tlumočil zkratkovitě a nepřesně dialogy všech postav. V době, kdy kvalita obrazu pokročila ze 2K na 4K a zvuk z pouhého sterea na Dolby Surround nebo Dolby Atmos, působí neuvěřitelně předpotopně koukat se na něco, co vypadá hůře než mnohé videohry z 90. let, notabene roztažené na velkém plátně. To se ale nyní změní tím, že Králové videa míří na video on demand službu Edison FilmHub Králové videa | EDISON FILMHUB.

Jenomže žijeme v éře nekonečného retra, naše současnost roku 2021 zdaleka není tou budoucností ze sci-fi filmů, ale zasněným vzpomínáním na dobu, kdy ony sci-fi teprve vznikaly. Z 80. let se stalo nostalgické období, kdy věci byly jednodušší a přitažlivé svou dětskou naivitou. V té době byli, zvláště na naší straně železné opony, dětmi skoro všichni – technologicky, znalostí jazyků, ekonomicky i politicky. Cokoli bylo ve stavu dětských krůčků a žvatlavosti. Lidé si angličtinu i němčinu spíš vymýšleli, než že by ji uměli, skutečný volný trh neexistoval a černý trh měl velmi divná pravidla, distribuce pirátských kazet nebyla sice legální a často se šířily filmy, které nebyly oficiálně povolené, ale nešlo o nějakou disidentskou nebo revoluční diverzi. Dokument Králové videa, jenž vznikl bez jakékoli státní podpory díky píli tří pamětníků a nadšenců, režiséra Lukáše Bulavy, scenáristy Petra Svobody a střihače Petera Pavlíka, to ukazuje s krásnou názorností a dokonale pointovaným vtipem.

Pirátské video jako fenomén existovalo od 70. let až do konce 90. let, kdy v normálních kapitalistických podmínkách konkurovalo oficiální videodistribuci tím, že filmy natáčené načerno v kinech skrytou videokamerou bylo pak možné vidět na pokoutně šířených kazetách dříve než za půl roku nebo za rok. Pak už přišlo stahování filmů z internetu a také zkrácení časového okna z půl roku a více na zhruba tři měsíce. Z dnešního hlediska je však téměř nepochopitelné, jak mohli tehdejší diváci opakovaně sledovat a za velké peníze (skoro za polovinu měsíčního platu) kupovat videokazety, které přinášely spíše abstraktní informaci o daném filmu než film samotný.

video1

Vycházelo to z tehdejší celkové chudoby oficiální distribuce, která měla přísné kvóty na to, co lze promítat – kolik českých, ruských, bulharských a rumunských filmů, přičemž veškeré západní filmy podléhaly přísné ideologické prověrce a do kin se dostaly jenom ty, které nějakým způsobem kritizovaly kapitalismus a americkou zahraniční politiku. Občasné výjimky z tohoto pravidla jako Krotitelé duchů nebo Indiana Jones pak samozřejmě patřily k největším trhákům.

Dá se říct, že českému (a slovenskému) publiku byla upřena většina žánrové produkce a také „béčkové“ kinematografie se všemi akčními hrdiny, hororovými monstry i odhalenými těly v erotických thrillerech či pornografii. Videokazety tak zvláštním způsobem mixovaly přes sebe zakázané umění a komerční brak, aniž by je bylo potřeba rozlišovat. Vše se slévalo do jedné řeky onoho monotónního rychlodabingu. I zde se projevilo technické a kulturní omezení. Vyrábět titulky pro videokazety sice bylo možné, ovšem jednak hrozila jejich vizuální degradace k nečitelnosti při stáčení dalších kopií, jednak bylo zdejší publikum prostě zvyklé na dabing. A v 90. letech se klidně koukalo na filmy s oficiálními titulky z kin, které rychlodabér už pouze četl a nic nepřekládal.

recenze dokument kralove videa je laskyplnym ohlednutim za bizarni dobou amaterskeho rychlodabingu

Králové videa se snažili najít co nejvíce těchto utajených hrdinů vystupujících v poloilegalitě a zároveň požívajících status kultovních hvězd, jako byli Ondřej Hejma, Ondřej Neff, František Fuka, Petr Šaroch nebo Dana Hábová, kteří mají svůj život s překládáním svázaný dlouhodobě. Nezapomínejme ale, že tu byla armáda bezejmenných amatérů s různě legračními přízvuky a intonacemi a věnujme jim tichou vzpomínku.

Králové videa patří mezi nejlepší dokumenty minulého roku (osobně jsem pro ně hlasoval v dané kategorii na Cenách filmové kritiky a dal jsem jim přednost před snímkem V síti) a k jedněm z nejdůležitějších polistopadových dokumentů umožňujících pochopit předlistopadovou dobu. Je zvláštní, že autoři snímku k oné době chovají nostalgii, jíž aktéři filmu netrpí, ale naopak se od ní dnes z různých důvodů distancují.

 

Promítání na Králové videa | EDISON FILMHUB vždy ve 20 hodin.

pátek 19. 2.
sobota 20. 2.
neděle 21. 2.

pátek 26. 2.
sobota 27. 2.
neděle 28. 2.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account