Systémové upozornění
Hlavní informace
hollywood-kleka-pred-cinou

Hollywoodské filmy stále vydělávají většinu peněz v USA. Jednak jde o velký trh, jednak se tu platí vysoké vstupné (9,16 dolarů = 195 korun) a jednak si kina dělí s filmovými studii tržby 50:50. Je pravda, že třeba bohaté evropské země mají vstupné dražší, ale kina a domácí distributoři si nechávají peněz více. Proto jakýkoli zahraniční trh byl pro hollywoodská studia vždy jen doplňkem. 

Jednu dobu se zdálo silné Japonsko. Firma Sony dokonce koupila studio Columbia Tri-Star a změnila v něm výrazně směr, o čem se bude točit, a o čem ne. Třeba Studio 20th Century Fox mohlo v roce 1993 natočit kriminálku Vycházející slunce, kde dva detektivové v podání Seana Conneryho a Wesleyho Snipese vyšetřují vraždu uvnitř japonské korporace sídlící na americké půdě.

Naproti tomu Miloš Forman pracující pod Tri-Star dostal stopku s natáčením filmu Hell Camp (Pekelný tábor), který se měl odehrávat v prostředí zápasníků sumo a zároveň ve druhé dějové linii ve výcvikovém středisku japonských manažerů. Jak popsal publicista Jan Gaspard Páleníček, Forman hodlal pojmout svůj film klasicky neuctivě a ironicky, a byť byl ochoten vidět v hrdinech lidské bytosti, japonské Asociaci sumó přišel nápad natolik svatokrádežný, neboť sumo má v Japonsku posvátný charakter, že bylo nemyslitelné takový film financovat. Panovala i obava z rasistických stereotypů, jimiž byly prošpikované filmy z 80. let.

V odborářské komedii Hurá! (1986) je Michael Keaton vyslán z Pensylvánie do Japonska, aby vyjednal nákup krachující automobilky. Ke zděšení všech nový majitel požaduje po dělnících v USA stejné výkony, na které je zvyklý v Japonsku. Ve Věcech, o kterých se nemluví (1989) s Charlesem Bronsonem v roli stárnoucího, rasistického policisty jsou úspěšní japonští podnikatelé představení jako potenciální znásilňovači dcer z dobrých amerických rodin. V detektivce Černý déšť (1989) zjišťuje namyšlený Michael Douglas, že bohatá zkušenost newyorského policisty mu je v Ósace k ničemu. Město se mu jeví jako dystopické a přespříliš industriální. Propast odlišnosti je zde nepřekonatelná. Tento strach USA z Japonska dnes pominul, Hollywood stále více natáčí filmy pro japonské publikum jako Poslední samuraj s Tomem Cruisem, Gejša nebo 47 róninů.

47 ronin bl filmn 750x430

Japonci nikdy nebyli klasickými padouchy v amerických filmech, to většinou zastávali Němci (ať už jako nacisté nebo moderní teroristé), Rusové (převážně tajní agenti a členové mafie) a poměrně často bílí rasističtí Jihoafričané. Čína působila exotikou a mystériem, ale nebyla hrozbou. Byť musel bojovat s rasistickými předsudky, stal se v 70. letech globální superhvězdou Bruce Lee pocházející z Hongkongu. Disney věnoval Číně v 90. letech animovanou legendu Mulan, do níž sice napasoval legračního dráčka Mušu, ale jinak šlo o dílo nezesměšňující starobylou kulturu. Nová, hraná verze Mulan, kterou Disney produkoval, přitom jasně uznává politiku jedné velké Číny a nepřímo omlouvá lokální genocidy nebo nároky Číny na Tibet či Tchaj-wan.

Čína dřív neuváděla na domácím trhu americké filmy téměř vůbec, později panovaly kvóty, že jich nesmí být víc než 50 ročně. Čím více je v Číně kin a stoupá koupěschopnost obyvatelstva, tím tu vznikají větší filmové hity. A to i na domácím trhu – u nás je díky Netflixu známá asi jenom sci-fi Země na scestí (2019), která utržila 4,7 miliardy juanů, čímž překonala i americké Avengers s jejich 4,2 miliardami juanů. Komedie Ahoj, mami (2021), v níž nejsou žádné drahé triky a akční scény, ale utržila 5,4 mld. juanů.

Hollywood se začíná před Čínou sklánět, byť od ní stále dostává jen 25 % tržeb z místních kin. Žádný padouch nyní nesmí být čínský. Akční snímek Rudý úsvit (2012), který je remakem filmu z 80.let, kde zápletka líčila fiktivní invazi Sovětského svazu do USA, původně počítala s tím, že novým agresorem bude Čína jako jediná konkurenceschopná velmoc. Nakonec bylo nutné přetáčení a postprodukční úpravy a z Číny se udělala Severní Korea. Ani to však filmu nepomohlo k distribuci v Číně a propadnul i v amerických kinech. Odteď se raději natáčí historické opusy jako Čínská zeď (2016), kde hrál Matt Damon, či jedna z nejúspěšnějších romantických komedií poslední let Crazy Rich Asians (udělala pro Američany s asijskými kořeny tolik co Moje tlustá řecká svatba pro Američany s řeckými kořeny).

3285

Wrestler a herec John Cena se v čínštině veřejně omluvil Číňanům za své prohlášení, že Tchaj-wan je samostatná země, aby tím nepoškodil komerční výhled akčního snímku Rychle a zběsile 9. Šance, že by dnes vznikl smutný epický opus Poslední císař, jak ho v roce 1987 natočil Bernardo Bertolucci a dostal za něj 9 Oscarů, je mizivá. Není možnost natáčet nic kritického o Číně. Zčásti se o tom přesvědčil i reportér Tomáš Etzler, jehož dokument Nebe, v němž ukazuje, jak jsou Číňané lhostejní k handicapovaným občanům, nepřijali do vysílání ani v americké CNN a vidět ho můžeme jen v českých kinech.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account