Systémové upozornění
Hlavní informace
johnny-mel-zustat-doma

V České republice se v uplynulém týdnu nestalo nic významnějšího než mezinárodní filmový festival ve Varech. Zcela vážně jde o jednu z mála akcí, díky níž o nás ví okolní svět. Vary stále fungují jako most mezi západní a východní Evropou, přinášejí nám turismus, výměnu kulturních informací i filmový byznys. Není žádná nadsázka, že se tu filmové hvězdy cítí nejpříjemněji v porovnání s jinými velkými festivalovými akcemi. Méně je otravují novináři a mají lepší kontakt s obyčejnými fanoušky. 

Není to žádný mýtus, byť ta volnost hvězd už není taková, jako když se tu na kole proháněl po kolonádě Woody Harrelson s jointem v puse nebo když se Leonardo DiCaprio koupal ve fontáně. Varům to umožňuje na tuto pověst lákat mnohé herce a herečky, kteří ani nemusejí mít žádný nový film, aby si přijeli udělat několikadenní dovolenou. A když hvězdy chválí Vary v zahraničních médiích, chce sem jezdit i více filmařů soutěžit. V očích světa jsme mírumilovnou kulturní zemí, kde tvůrce nečeká bučení ani za (pod)průměrný snímek a kde do vás na tiskových konferencích nikdo nešije.

Naše vstřícnost začíná mít pomalu ale i jisté nevýhody. Působíme totiž příliš benevolentně jako ti, co dávají generální pardon lidem, kteří získali status persona non grata. V roce 2014 ve Varech získal cenu za mimořádný přínos světové kinematografii Mel Gibson. Ten měl za sebou několik skandálů, ať už šlo o napadení své přítelkyně a vyhrožování jí po telefonu smrtí nebo zadržení kvůli řízení v opilosti, kdy policistům vykládal, že svět ovládají židé a způsobují všechny války. Gibson přestal být obsazován a musel se spolehnout na vlastní společnost Icon Productions, jejíž filmy ale neměly zajištěnou širokou distribuci. Na svém soukromém ostrově v Karibiku natolik tesknil, že ho nikam nezvou, až ho ze sebelítosti vytrhla pozvánka do Varů, kde se mu tleskalo a Marek Eben s ním vedl servilní rozhovor začínající v duchu: „Je škoda, že se v posledních letech musíte pořád za něco omlouvat,“ což ale nebyla pravda. Podobný případ je nyní Johnny Depp. Poté, co soud uznal, že ho média mohou nazývat domácím násilníkem (v originále wife-beater) kvůli opakovanému napadení jeho bývalé manželky Amber Heard, byl odvolán ze sérií Fantastická zvířata a Piráti z Karibiku, čímž jeho kariéra v Hollywoodu v podstatě skončila.

Případ je to přitom extrémně složitý. Depp nebyl odsouzen za napadení, ublížení na těle a zastrašování, protože všechna obvinění nepadla v trestním řízení, ale byla pouze zmíněna u rozvodového procesu, kde na sebe oba manželé házeli špínu, a to doslova – včetně detailů, kdo se komu kdy vykálel do postele. Amber Heard měla Johnny Deppovi dokonce uříznout část prstu rozbitou lahví, což byla nejspíš závažnější poranění, než způsoboval on jí. Nicméně Depp se začal soudit s bulvárním deníkem The Sun, že ho nemá právo nazývat „mlátičem žen“, jenomže soud prohrál a 130stránkový rozsudek tvrdí, že deník ve dvanácti případech ze čtrnácti psal pravdu a Deppovy výbuchy vzteku byly opakované a dobře zaznamenané – na jedné nahrávce se dokonce přiznává, že se v opilosti „mění v monstrum“. Depp také uznal svou závislost na opiátech a užívání kokainu a k jeho dobré pověsti nepřispělo ani to, že se při natáčení jedněch Pirátů z Karibiku předávkoval drogami a produkce se musela zastavit na více než týden.

Johnny Depp and Amber Heard

Stojíme tak před věčným problémem, zda dokážeme oddělit dílo od tvůrce. Jde to velmi snadno při sledování samotných filmů, kdy nás soukromé záležitosti herců nemusí zajímat, protože hrají fiktivní postavy. Potíž je ale se samotným oceňováním. Onen „přínos kinematografii“ se totiž do angličtiny překládá jako „lifetime achievement“, čili jde o něco, čeho daný člověk celoživotně dosáhl, z čehož nelze úplně odmyslet veřejnou image ani soukromí. Cena tohoto typu tak není za výkon v jednotlivém díle, ale vždy jde i o cenu sympatie. Je to institucionální výraz – „tento člověk je vzácnou lidskou bytostí, které si považujeme“ – či jde dokonce o oficiální omluvenku „jako umělci si můžete dělat, co chcete“. Depp přitom získá přesně takovouto cenu letos v září na festivalu v San Sebastianu a už se proti tomu ozvala organizace Women's Aid Federation. Ve Španělsku jako zemi s vysokým počtem případů domácího násilí to působí jako výsměch obětem. 

Ve Varech nicméně jde pouze o blíže nespecifikovanou poctu – promítne se Deppův poslední nízkorozpočtový film Minamata, kde hraje alkoholika na ústupu ze slávy, což můžeme chápat i lehce ironicky. Nedostal ani cenu za celoživotní dílo jako 88letý britský herec Michael Caine, ani cenu prezidenta festivalu jako režisér Jan Svěrák a herec Ethan Hawke. Vary rozhodně nezašly tak daleko jako San Sebastian, nicméně hrají nebezpečnou hru se svou dlouhodobou reputací. Návštěvou Deppa si zvýšily společenskou prestiž v České republice, ale dost možná zhoršily pozici v zahraničí. Vypadá to totiž, že jestli v Česku umíme něco nejlíp, tak odpouštět lidem, kteří se nikdy pořádně neomluvili a ani neměli šanci jít do sebe a ukázat, že se změnili. Jen si tak chvíli ublíženě trucují a pak se zas chtějí jít vyhřívat do záře reflektorů. Dalo by se předpokládat, že nějaký detox, rehab, psychoterapie a projev účinné lítosti, nikoli ublíženost a vzkazy, že „budou bojovat“, by jim umožnily skutečný lifetime achievement.

Deppův případ ukazuje, že velké korporace jako Warner Bros. a Disney si budují pověst firem dělajících rodinnou zábavu a do image rebela jim už nezapadá člověk spojovaný s domácím násilím. Pro festivaly jako velké podniky, které mají mezinárodně sbližovat různé kultury, jde o složitejší otázku – řada uměleckých filmů je o složitých osobnostech a komplikovaných vztazích, navíc různé kultury mají odlišná měřítka toho, co je přijatelné. Depp není člověk, s nímž ostatní nechtějí spolupracovat, protože zneužívá svou moc na place, jako to dělal Kevin Spacey, jehož obvinilo hned osm členů štábu House of Cards. Deppova kauza je čistě soukromá, podle všeho byl vztah s Amber Heard první, kde se násilí dopustil, a domácí násilí bylo navíc oboustranné. Od herců s rebelským image jistě nemůžeme požadovat absolutní mravní bezúhonnost a soukromé problémy by neměly hrát roli v produkci nezávislých malých filmů, které ukazují temné stránky lidské povahy. Procházka po červeném koberci a klanění se na pódiu však nejsou žádné automatické právo, ale privilegium.


Dodatek:

Nejedná se o extra závažnou kauzu a Deppa rozhodně není třeba nenávidět. Při čtení ohlasů na jeho příjezd a zhlédnutí několika videí mi ale nedá nepoznamenat, že přesně tento přístup vede k tomu, že ty hvězdy šoubyznysu svou láskou zabíjíme. Depp přijel zjevně v nějakém oparu různých substancí, při rozhovorech špatně artikuloval, divně tvořil věty, dokázal mluvit prakticky jenom o chlastu. (Byl to obrovský kontrast k tomu, jak lucidně, vybalancovaně a energicky působil Ethan Hawke tentýž den.) Potvrdil image pařmena, s nímž je legrace, akorát že ten pohled na něj už vůbec legrační není.

Ať budeme jeho kauzu s bývalou manželkou popisovat jakkoli, nikdy se nejde vyhnout alkoholismu a narkomanii (kdy Depp nad Heard vede o míle). Je zjevné, že on si většinu svých ataků na ni vůbec nepamatuje, je jasné, že mnohdy neví, co dělá. Jeho mozek a osobnost se postupně rozpadají. Jeho herectví se už dávno přepnulo na autopilota. Sledujeme hvězdu, která už deset let točí jeden mega-propadák za druhým (Rumový deník, Temné stíny, Osamělý jezdec, Transcendence, Mortdecai, „Alenka za zrcadlem“) a čirou náhodou se připletl do dvou velkých kolektivních filmů Fantastická zvířata a Vražda v Orient Expressu, které ale nestojí na něm. I ti poslední Piráti z Karibiku na tom byli komerčně mnohem hůř než předchozí díly.

Hlavní argument, proč nezvat na slavnostní akce lidi, u nich je soudně potvrzeno, že se dopustili domácího násilí, je ten, že jim to dává najevo, že se ničeho závažného neprovedli a nepřicházejí o svou společenskou prestiž. (Kromě toho, že je to necitlivé k jiným obětem, které pak násilí méně nahlašují.) Peníze a soukromé ostrovy v Karibiku jim zůstávají, s kamarády se stýkat můžou, hrát v malých produkcích taky. Ale jakékoli ocenění je zbavuje pocitů viny. Festivaly nemají sloužit jako odpuštění, nejde potleskem překrýt minulost.

Depp prakticky nikdy neprojevil lítost ani nepojmenoval stav, v němž se nachází a nic s ním také nedělá. Do světa neustále vyhlašuje, že „bude bojovat do posledního dechu“, místo toho, aby šel na léčení a dal se do pořádku. Tvrdí, že jeho fanoušci mají právo ho vidět na plátně a bere si je jako rukojmí. Doslova se sebeobelhává, že „bojuje za ně“. (Všechno jsou citáty.)

Je fascinující sledovat, jak mu to také fanoušci baští, pláčí, když ho vidí, mávají transparenty „Johnny, my ti věříme“, „Ty jsi oběť“ apod. Neuvědomují si, že právě tím ho udržují v dosavadním stavu. Sebeklam, v němž žijí hvězdy, dokáže být úplně surreálný, a tento sebeklam kolem něj vytvářejí pochlebovači, jimž na něm fakticky nezáleží a nechápou, že dotyčný je v krizi. Mnozí Deppův příjezd hodnotí podle toho, že se „chová skromně“, že mává, klaní se, spíná ruce, věnuje fanouškům a fanynkám čas, že jim děkuje, usmívá se, je milý apod. a v tom spatřují jeho dobrotu. Jako kdyby nedokázali prohlédnout tuto upírskou hru, kdy Depp sosá energii z publika a utvrzuje se v tom, že je nevinný, není závislý a zaslouží si dál hrát. Všechny tyto akce, ve Varech i následném San Sebastianu, přispívají k tomu, že své problémy nebude řešit a stane se obětí vlastního kultu osobnosti.

Nebo přinejmenším toto řešení oddálí. Deppovi nelze přát nic jiného, než aby ho lidé okolo něj přestali nekriticky milovat. O jeho konkrétní vině a nevině ještě můžou rozhodnout další soudy. Závislost si musí vyřešit sám. A teprve potom může dál hrát. Všechno ostatní je bičování vyčerpaného koně v závodu, který nemůže vyhrát. Je to smutný pohled na soukolí šoubyznysu, kdy lidé hrozně chtějí vidět rebely a jejich sebedestrukci chápou jako výraz svobody. Problém je, že právě tato poptávka po rebelech sebedestrukci urychluje, takže brzy budeme potřebovat další oběť.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account