Systémové upozornění
Hlavní informace
bonvivansky-sarm-rogera-moora

Je to věčný spor o to, který James Bond je ten nejbondovatější. Sean Connery, Roger Moore, George Lazenby, Timothy Dalton, Pierce Brosnan nebo Daniel Craig? Hledání esence bondovství je podmíněno tím, v jakém desetiletí se kdo narodil, případně kdo byl jeho první Bond. Roger Moore, který zemřel 23. května ve své švýcarské vile na následky rakoviny, byl tím nejdéle sloužícím Bondem – celým dvanáct let v sedmi filmech. V tom ho už asi nikdo jiný nepřekoná a jeho potenciální vliv na diváky tak zůstává největší.

Ano, Bonda hrál jako první Connery, který ho vybavil drsností a machistickým přístupem k ženám. George Lazenby v jediném snímku V tajných službách jejího veličenstva byl ještě větší atlet, ale i romantik, který se dokonce oženil (a ihned vzápětí ovdověl). Moore v roce 1973 nastoupil do bondovské série po úspěšné televizní kariéře, kdy hrál westernového karbaníka Mavericka i tajného agenta Simona Templara alias Svatého (The Saint).

James Bond v jeho podání nebyl velký rváč, spíše inteligentní detektiv vybavený neuvěřitelným množstvím technických udělátek, která mu pomáhala v boji s padouchy. Byl rovněž největším svůdcem a v posteli mu končilo nejvíce žen v dějinách série. A samozřejmě byl i největší vtipálek, muž, který se suchým anglickým humorem vysmívá smrti a prakticky ihned si na plátně zajišťuje nesmrtelnost. Teprve Dalton, v některých filmech Brosnan a finálně Craig naučili Bonda znovu trpět a překonávat bolest.

landscape-1446639653-movies-moonraker-roger-moore-1979

Už Conneryho Bondovi se ve své době vyčítalo, že jde o filmy, které samy sebe neberou vážně natolik, aby bylo možné se o hrdinu bát, a tudíž tu nepanuje opravdové napětí a vzrušení – například v porovnání s filmy Alfreda Hitchcocka. Mooreův Bond šel ještě mnohem dál. Stal se vlastní parodií, která si ze sebe střílí, aby nebyla trapná. Tvůrcům docházelo, že bondovky už jsou natolik přehnané, že i jejich hrdina musí mít pořád ironicky zvednuté obočí, jako by v lehkém údivu, co se kolem něj děje, a zároveň uklidňovat publikum: zvládám to bez problémů a ano, opravdu vás nešálí zrak, vidíte dobře, právě jsem přeběhl přes řeku krokodýlům po hřbetech a před chvílí jsem shodil chlápka na vozíčku z vrtulníku do komína a teď se půjdu proletět do vesmíru a zkusím sex ve stavu beztíže.

Moorův vliv byl tak dalekosáhlý, že bondovky navždy předdefinoval v hlavách několika generací diváků a divaček jako zábavu, kde vítězí styl, elegance, požitkářství a klukovské hračičkovství. Všichni ostatní Bondové se vůči tomu nějakým způsobem vymezovali – buď neměli po ruce tolik vynálezů pana Q nebo se k ženám nechovali jako k trofejím nebo museli více spoléhat na své svaly, reflexy a střelecké schopnosti, případně mnohem více pochybovali o smyslu své práce a uvědomovali si, že jsou pěšáci ve velkých globálních hrách, a nikoli solitérní gambleři, kterým byla poskytnuta úplně volná ruka. Moore ztělesňoval absolutní nadřazenost bohatého bílého muže pozdního středního věku nad všemi ostatními. Byl zosobněním snu o tom, že britský imperialismus nikdy neskončil – a herec svým šarmem přispěl k tomu, že toto poselství navíc působilo roztomile.

lead 960

Mooreovské bondovky pak byly filmy rané postmoderní éry, kdy se popkulturní příběhy zarámovaly do zlehčujících uvozovek a byly vyprávěny s bájivým chlapeckým nadšením: a pak udělal tohle a pak tam byl ten zlej s těma zubama... Zkrátka chybělo už jen, abychom najednou zjistili, že bondovky píše podobný spisovatel jako v Muži z Acapulca. Dnes už podobným stylem vyprávět nelze, zábava získala znovu své vážné archetypální jádro a uvědomuje si, že naše sny a obavy čerpají z dobového společenského kontextu. Éra mooreovských bondovek byla zapomněním na kontext; etapou, kdy si lidé mysleli, že si můžeme užívat beztrestně.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account