Systémové upozornění
Hlavní informace
hora-nudy-a-repetetivnosti

Předloni jsem ve Varech dostal boreliózu. Projevilo se to tím, že jsem usnul hned u prvního filmu, což se mi normálně stává až tak třetí den. Potom jsem usnul i u druhého filmu a bylo jasné, že něco není v pořádku, takže jsem šel do nemocnice a za dva dny mi dali jasnou diagnózu. Včera jsem se dost vyděsil, že přišla recidiva. Usínal jsem u prvního filmu. Tentokrát za to mohla nemoc zvaná pretenciózní artóza. Prostě – předstírané umění. Žádná borrelia, ale Amir Naderi, sedmdesátiletý režisér íránského původu, který se prý v životě hodně inspiroval italským neorealismem.

Aby bylo jasno: íránské filmy mám rád, každoročně jich vidím několik a většinou se mi líbí. Stejně tak italský neorealismus pro mě nejsou sprostá slova, tento směr beru jako věčnou inspiraci pro filmaře všech generací. Pro Amira Naderiho se jí stal zjevně až tak, že svůj film Hora (Monte) natočil v italštině a v italských Alpách. Tento světoběžník rozhodně nečerpá svůj minimalismus z omezení íránské cenzury jako většina filmařů, kteří točí v rodné zemi. Jako emigrant a světoběžník si může dělat víceméně, co chce. A chce nás tedy dost trápit.

Podle anotace v katalogu má jít o „monumentálně odvyprávěný mýtus ze středověkých Alp, který vyzývá všechny současné bojovníky s nepřízní osudu výsostně vizuální energií filmových obrazů“. K tomu bych dodal i „energií zvuků“ a zapátrám v komentářích na ČSFD u předchozího Naderiho filmu, kde uživatelka May (zdravím, Helenko, jak se máš?) píše: „Velice nezábavné a člověk v nejedné chvíli myslí na smrt jak svou, Amira Naderiho nebo toho kluka, co běhá sem a tam, ve víře, že by to mohlo ukončit film, a tak i jeho trápení, a já bych pak jako spokojený divák, mohla konečně odejít pryč, pryč z kina, domů, a neposlouchat ten šílený íránský pouštní vítr, který je jedinou, a po hodině a čtvrt opravdu nervydrásající hudební složkou.“

monte-2016-amir-naderi-cov932-932x460

No, a v Hoře zase nějakých pár desítek minut posloucháme, jak hlavní zabejčený hrdina buší kladivem do skály, aby spadla a její magický hororový stín nepadal dál na jeho vesnici postiženou morem. V tom mu léta pomáhá i postupně rostoucí syn a zdálky ho trpně pozoruje manželka. A tak je to správně – muži mají být aktivní a ženy pasivní a krásné... Ehm. Člověk samozřejmě přemýšlí, že si ten chlap pořídil tak skvělé kladivo (terminologicky správně asi „perlík“), aby vydrželo ty roky bušení do skály, ale pak se spokojí s tím, že ve středověku bylo všechno tak nějak trvanlivější – kladiva, trpělivost manželek i víra mužů, že mohou bořit skály. Jestli se ptáte, zda se ve filmu děje něco jiného než bušení do skály, odpovídám jasným: „Ne!" I když přitom musím zamlčet, že se tu občas tlačí kárka se zeleninou na trh. Je to monumentálně výpravné, takhle záležitost.

Pamatuju si různé filmy s repetitivní činností, třeba takový Ostrov od Kaneta Šindóa, kde se pořád nosí do kopce voda, ale ty mě často bavily. Nějak jsem věřil tomu, že postavy jsou zapuštěné do prostředí, přišlo mi, že jsou opravdu spjaté s místem, kde žijí. Ale to, jak Naderi vykresluje ono magicko-hororové místo, kde slyšíte ustavičné temné hučení hory, krákání a kvílení všemožné zvěře a bušení perlíků, mi přišlo vyumělkované. Vidím herce navlečené do hábitů, slyším, že je Naderi nechá říkat patetické věty jak ze středověké italské telenovely, usínám, když je bušení do kamene moc repetitivní, otvírám oči, registruju, že se nic nezměnilo, jen barvy stále vybledávají až do černobílosti, no a pak, ejhle, hora padá, kamení se valí, nikomu přitom neublíží, zasvítí slunce, barvičky se vlijí postavám do tváří a po nás se chce, ať prožíváme katarzi. Ale ono hovnajs.

Někdy si prostě vybereš špatný úvodní film a musíš se smířit s tím, že návštěva festivalu a chození na blind do kina je tak ze třetiny až čtvrtiny utrpení. Ale nesmíte to vzdávat, další film bude lepší. Nebo až ten další. Nesmíte prostě přestat bušit...

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account