Systémové upozornění
Hlavní informace
sexisticke-nevtipy-marka-ebena

Možná je načase říct krutou pravdu – nejoceňovanější moderátor Marek Eben začíná pomalu patřit do starého železa. Děje se to už několik let a vrcholí to v jubilejní, desáté řadě televizní soutěže StarDance. Marka Ebena široké publikum pokládá za vzor kultivovanosti a noblesy, neboť jeho vtipy nikdy nejsou úplně prvoplánové, podpásové či vulgární. To ale bohužel neznamená, že jsou nápadité, objevné, trefné, či dokonce – lze-li to o vtipech říct – „správné“ (co se týče věcného základu, jak bude popsáno níže).

Existuje bezpočet případů, kdy za laskavě znějícím tónem jeho otázek a komentářů probleskuje hloupý sexismus, projevující se třeba v okázalém hodnocení vzhledu žen. Když tanečnici Natálii Otáhalové řekl, že její jméno plné dlouhých samohlásek přesně vystihuje, jak vypadá, tedy že má dlouhé nohy, na rozdíl třeba od nějaké „Boženy Buchtové“, která určitě bude krátká a nakynutá, podívala se na něj dotyčná nevěřícně s dotazem: „A to měl být kompliment?“

Samozřejmě, že v tom není nic otevřeně oplzlého, jenom už ženám mladší generace úplně nevoní, být pro někoho pouhým tělem. Určitě mnohem horší výroky vypouští z úst porotce Jan Tománek, jenž zpěvačku Tonyu Graves přirovnal k opičce, kterou by si klidně koupil a dal si ji k posteli, ovšem nikoli pro sex, protože na ten má manželku: "Tonyo, vy jste strašně roztomilá, kdyby vás prodávali v hračkářství jako plyšáka, tak si vás koupím a budu vás mít na nočním stolku (spát s vámi nemůžu, protože od toho mám manželku).” To už je úplně jiná liga bodrého sexismu a rasismu.

Ve zmíněném Ebenově bonmotu, pakliže to vůbec byl bonmot, ne „malmot“, se ukazuje jeho nejhorší zlozvyk, klišé a macha. Zdá se, že už téměř nedělá humor z ničeho jiného než z toho, že bere něčí jména nebo názvy filmů při vystoupení na festivalu v Karlových Varech a z nich odvozuje, jaký by měl dotyčný člověk nebo film být a jak by se měl případně jmenovat jinak. Je v tom jakási podivná víra v magii slov a jejich prapůvodní významy, jimž se nemáme vzpírat. Nějak se jmenujete, nějací podle toho musíte být; jméno vyjadřuje nejhlubší podstatu vašeho bytí. Někdy se to týká povahy, ale často i vzhledu; tělo a jméno musí být v souladu.

Nemyslím si na základě tolika použití, že to Marek Eben myslí pouze jako vtip, má to spíš něco do činění se skutečně hlubokou vírou v „pravá jména". Fakticky to jsou ale jen amatérské pseudoetymologické hrátky, nad nimiž musí zakroutit hlavou každý lingvista nebo lingvistka. Úrovní humoru to pak není nikde jinde než na levelu učitele na základní škole, který vyvolává žáka větami typu: „Veselý, pojď k tabuli! No, vidím, že už nejsi moc veselý, hahaha!"

Do úplného bahna blábolivosti se pak Marek Eben propadnul v epizodě, kde zatoužil publikum České televize a přítomné lidi ve studiu oblažit tím, kdo je nejpopulárnější youtuber na světě – PewDiePie. Neřekl k němu sice žádnou podstatnou informaci, ale měl potřebu vysvětlit, co ona složenina znamená.

PewDiePie

Celý vývod pak vypadal následovně. „Pew znamená kostelní lavice, die je umřít a pie je dort. Takže je to prostě chcíplý dort v kostelní lavici,“ říká vítězoslavně Eben a publikum propuká v smích, jak krásně vystihl poblázněnost mladých lidí na YouTube. Jak takovou horu nesmyslů vůbec popsat? Jednak ze slovesa „die“ nelze udělat přídavné jméno „mrtvý“, protože to je „dead“. Dále „pie“ není „dort“, ale „koláč“. A slovo „pew“ v dané složenině opravdu není podstatné jméno označující kostelní lavici, ale obyčejné citoslovce postihující „střelbu z pistolky“, česky bychom řekli „pif paf“.

Problém není jenom v tom, že Eben nechápe nebo je líný si dohledat, že PewDiePie recenzoval často akční videohry, v nichž se střílí. Přitom Google při zadání jména PewDiePie ihned automaticky nabízí odpověď na otázku, z čeho ona složenina vznikla a co znamená jako celek. Ale i toto je tuzemskému nejlépe placenému moderátorovi jedno a netrkne ho, že je to celé nějaké divné a nenapadne ho dopátrat příčiny onoho domnělého nesmyslu, který přitom smysl dává. PewDiePie si ze své přezdívky mnohdy střílí a hraje se se způsobem jejího vyslovování i s důvody, jak a proč vznikla. Přesto ona zdánlivá dadaističnost má své důvody.

Skutečná potíž je, že Ebenův zdánlivě inteligentní humor, který nás má povznášet nad absurditu světa, je nyní hlavně humor pro lidi, kteří se nechtějí orientovat v moderní době. Podobnou strategii u nás volí i další moderátoři – Karel Šíp a Jan Kraus, kteří si neustále hrají na hloupé, ale fakticky se svým naznačováním vlastní naivity a velkým odstupem od hostů chtějí vysmát nejen „zmatenému mládí“, ale i jakékoli životní originalitě a alternativě. Oni vědí, oni jsou majitelé zdravého rozumu a zvou si k sobě nějaké exoty, kterým přece nejde rozumět. Ebenova noblesa, Šípova lehká popletenost i Krausova otrávenost jsou výrazem téhož přístupu k životu: já jsem starý muž, nepotřebuju nic vědět, ale o svou ignoranci se rád podělím a vy mi za to tleskejte.

Jejich postup není ani vzdáleně podobný Sokratovu "Vím, že nic nevím" a snaze zdánlivou naivitou nachytat podlé a úskočné sofisty na švestkách a dokázat jim, že nevědí, co mluví a mají svévolný přístup k pravdě. Není to metoda poručíka Columba předstírat zmatenost a špatnou paměť, aby se vrah sám usvědčil. Cílem je pouze zesměšnit a zpochybnit druhého, že žije ve světě, jehož pravidla se odlišují od středostavovských hodnot starší generace.

Jistěže nejagresivněji to dělá Jan Kraus, který je ochotný přijmout pouze technologické, ale ne jiné novinky, a nejdobráčtěji působí Karel Šíp, který svou naivitu také předstírá a přehání. Jenomže i u něj v pointě téměř jakéhokoli rozhovoru s někým mladším čtyřiceti let slyšíme především "dědkovské" hudrání a brblání "no to je ale bláznivej svět dneska".   

5413083 img sip zhave drby kraus v0

Žádné publikum si nezaslouží takový humor. Dalo by se říct, že je to humor laciný, ale přitom právě tito tři jmenovaní jsou nejlépe placenými moderátory u nás. Standardy toho, co vyžadujeme po hvězdách oboru, jsou v Česku bohužel nízko. Je vlastně děsivé uvědomit si, že západní úrovni se blíží jenom Leoš Mareš, který asi jediný v Česku běžně při moderování dělá popkulturní narážky a předpokládá automaticky, že je publikum zná. (Tím neříkám, že Leoš Mareš má kohokoli nahradit, nebo že je absolutní špička oboru, ale že má snahu učit se od lepších a nezůstává uzavřený v českém kontextu. Jeho jméno coby "toho lepšího" je právě naopak příznakem zdejší krize a omezené situace na trhu.)

Nedovedete si představit, že by se podobně jako Marek Eben, Jan Kraus nebo Karel Šíp ve svých talk show chovali David Letterman (72), Jay Leno (69), Conan O´Brien (56), Jon Stewart (56), Graham Norton (56), Stephen Colbert (55) nebo Jimmy Kimmel (51), čili lidé srovnatelně staří. V angloamerickém prostředí nepřichází v úvahu, že se neorientujete, nechytáte trendy, nejste doopravdy zvídaví (případně to neumíte zahrát), neumíte trefně glosovat a odkazovat na jiné popkulturní znaky, prvky, veličiny a novinky. Jistě, moderátoři talk show jsou vždy lehce za tu konzervativnější část obyvatel, ale zároveň mají své hosty překvapovat, že nepatří na odpis, že pořád vše sledují, neodmítají, neofrňují se, nestahují se do své ulity. 

Platí to i pro moderátory jiných pořadů, kde oni „hostitelé“ a průvodci musí být up-to-date. V paměti zůstávají úvodní nástupy Rickyho Gervaise na Zlatých Glóbech: 

Nejmenuji tu žádné "silně progresívní" televizní osobnosti, které by vedly nějakou politickou kampaň za práva nejmenších menšin, ale ty nejvíc mainstreamové moderátory, převážně vyššího věku. Jejich snahou je neztrapnit se před mladším publikem a vysvětlit staršímu něco o mladší generaci. Mají k tomu řadu rešeršistů a poradců a snaží se neznelíbit se žádné divácké skupině. Jejich přístup je spojující, na rozdíl od těch českých, kteří poměrně jasně dávají najevo, že "ti mladší lidé nejsou normální". U nás moderátoři sice dovedou mít svou cílovku, ale ty ostatní až otevřeně odpuzují či vypuzují. Nejde samozřejmě o to dělat úplně bezpohlavní humor, a nejde o to zalíbit se na základě nejnižšího společného jmenovatele, ale pestře a živě dát každému něco.

I když si vezmete Marka Ebena v jeho nejlepší formě, tedy rozhovorech Na plovárně, všimnete si, že je zvídavý u starších respondentů a dělá s nimi solidní neurážlivé rozhovory. Při čtení jejich knižní přepisů sice vyjde najevo, že  to nejsou moc dialogy a jde se velmi po povrchu a velmi po srsti zpovídaným, ale to už je jádro onoho formátu. Obecně ale nezpovídá mladší lidi a nestojí mu za to.

Takovou základní volbu jde respektovat, nicméně ve Stardance už ona přehlíživost až pohrdlivost naráží na své mantinely. Znovu, nenechme se mýlit, že když se něco říká líbezným tónem, že je to zároveň pozitivní nebo přínosné. O youtuberingu se od Marka Ebena nic nedozvíme, protože ani on o něm nechce nic vědět. Chce udělat vtip na nesmyslnost něčí přezdívky, ale přitom evidentně nechápe její význam a svou nevědomost vydává za ctnost. Humor postavený na faktických omylech není humor. Pokud pomineme naprosto nonsensové kameňáky, tak humor směřuje k intuitivnímu vhledu do problémů a nasvětluje absurditu světa. Nemůže být ale jejím příznakem.

Zůstává samozřejmě otázka, jakou poučenost a brilanci očekáváme od superkonvenční show typu StarDance, která přebrala štafetu nejmaloměšťáčtějšího televizního pořadu po vyhlašování Miss. Jenomže, když pořad neumožňuje moderátorům dělat nic jiného, než laskavě vtipkovat na téma něčího vzhledu a jména, případně dělat topornou stafáž jako Tereza Kostková Marku Ebenovi, je načase říct – už to ukončete. Klidně nechte lidi tančit, ale nekomentujte to, neptejte se a vyřešte to produkčně jinak.

Formát StarDance neumožňuje být nějakým pronikavým komentářem k dnešku a nemělo by smysl oživovat ho třeba tím, že v něm budou tančit stejnopohlavní páry. Tanec je konzervativní a má stmelující mezigenerační účinek. Moje drobná snaha byla jenom poukázat, že v Česku ti nejslavnější a nejvlivnější moderátoři vyloženě aktivně jdou proti tomu, aby se generace stmelovaly, navzájem si rozuměly a mohly jedná z druhé něco načerpat. Zavedené veličiny jako jsou Eben, Šíp a Kraus, nejde z obrazovek eliminovat, ani je nějak "převychovávat". Ale v rámci širší nabídky na mediálním trhu si zasloužíme i něco jiného. 

Jsem zvědavý, za jak dlouho se něco takového může stát a kdy si přestaneme namlouvat, že "takhle to u nás chodí a lidem se to líbí, tak proč jim to brát". Nikdo "jim", či spíš nám nic nebere, jen se nám v tom největším mainstreamu nedává nic jiného než jeden model.



Jiné články na stejné téma od jiných autorů:
http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-valdrova.php?itemid=34975
https://a2larm.cz/2015/10/star-dance-kdyz-jsou-hvezdy-stereotypni/
http://denikreferendum.cz/clanek/28532-kdyz-hvezdy-trapci
https://www.extra.cz/rasismus-a-sexismus-ve-stardance-nekompromisni-hodnoceni-chovani-marka-ebena
https://www.hrmagazine.co.uk/article-details/we-must-tackle-entrenched-sexist-mindsets



Výběr Ebenových sexismů a nonsensů:

„Já jsem se narodil 18. prosince a taky si poskočím, když vidím nějakou osmnáctku,“

„Daniela Šinkorová se snaží dávat svým rolím hlubší rozměr a jakousi niternost. Není divu. Je z Nitry.“

„Korektní divačky ode mě očekávají, že budu předstírat, že Daniela Písařovicová nemá nohy. To ode mě opravdu nemohou chtít,“
Navrhl také, že by její dlouhé nohy mohly při volbách představovat sloupce volebních zisků volebních stran.

„Miluška pochází z Hořic a je stejně jako podkrkonošská krajina svěží a zvlněná“

„Markovi Taclíkovi kamarádi přezdívají Tácek. Podle mě je to milá přezdívka a myslím si, že by se mnou Marek souhlasil, že je to rozkoš býti Táckem, když se na něm dá servírovat něco tak půvabného jako Martina Marková“

Na ukázku z tréninku, kde tanečnice vzala partnerovu ruku a přiložila si ji na zadek, aby pochopil, který sval má zatnout, pak Eben reaguje laškovně: „To bych si taky nechal líbit, tohle.“

Vystudovanou učitelku a herečku Jitku Schneiderovou pro změnu uvedl slovy: „A to až uvidíte, jak se vrtí, poznáte, jaká je to škoda pro ty dospívající chlapce.“

Leoše Mareše se zeptal, jestli svou taneční partnerku v šatech s levhartím vzorem krmí granulemi.

„Natááálie Otáááhalová“, „A pak jsem ji spatřil a potěšilo mě to, protože ona tak i vypadá“.
Ona je celá taková natažená-  „Já nevím, co by to mělo bejt, samozřejmě že je to poklona! Kdyby se to srazilo, tak TO bude Božena Buchtová, nebo něco takovýho.“

„Je zvláštní, že když se objeví děvčata v těch večerních outfitech, tak to evokuje celou řadu různých představ u různých členů štábu.“

„Pavel je opravdovou rtutí v teploměru, která stále stoupá! No jasně, že stoupá, když si ten teploměr dá do podpaží něco tak žhavého, jako je Alice Stodůlková.“

Po jednom odrecitování krátké učebnicové pasáže v Anežce České „pochválil“ M. Eben kolegyni slovy „No Kláro, vy jste to musela študovat celé těhotenství!“.

„Čeká Vás nejen krásné povídání, ale i krásné podívání. Tereza Maxová je nejen krásná, ale i…" (Celý rozhovor se pak několikrát připomíná krása Maxové a závist ostatních žen.)

Označit konkrétní tanečnici za "luxusní" s jasnou narážkou na její šukatelnost v pořadu s atributem noblesní je dost proti smyslu.




bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account