Systémové upozornění
Hlavní informace
18.02.2021
Glosa

Působí to naprosto bizarně. Kina loni uváděla dokument o tom, jak se lidé za minulého režimu u nás vídali na filmy na pirátských videokazetách. Kvalita obrazu z videokazet byla vždy automaticky horší než kvalita obrazu z filmového pásu a každá další videokopie byla rozmazanější. Barvy a zvuk se pomalu vytrácely; šum, praskání a blikání se zvyšovalo a do toho všeho přes originální zvuk běžel amatérský rychlodabing, kdy jeden člověk monotónním hlasem podle pouhého poslechu tlumočil zkratkovitě a nepřesně dialogy všech postav. V době, kdy kvalita obrazu pokročila ze 2K na 4K a zvuk z pouhého sterea na Dolby Surround nebo Dolby Atmos, působí neuvěřitelně předpotopně koukat se na něco, co vypadá hůře než mnohé videohry z 90. let, notabene roztažené na velkém plátně. To se ale nyní změní tím, že Králové videa míří na video on demand službu Edison FilmHub Králové videa | EDISON FILMHUB.

Více

20.12.2020
Glosa

Roboti, androidi a kyborgové patří k nejoblíbenějším postavám ve sci-fi filmech, od dob Metropolis, přes Terminátora, Blade Runnera a Já, robot až po současné Ghost in the Shell nebo Ex Machina. Fiktivní příběhy se většinou nezabývají přímo technickými parametry daných entit, ale většinou slouží jako druh metafory. Co se nám tedy v průběhu historie snaží filmoví tvůrci sdělit a jaký pohled na umělé bytosti převládá? Nejen o tom je následující online přednáška.

Více

25.10.2020
Glosa

Dvoustránková rubrika časopisu Respekt Politika v nás je rámována slovy: „Každý týden klademe ty samé otázky občansky aktivním osobnostem, abychom zjistili, co z nich dělá politické lidi. Rubriku vymyslel německý týdeník Die Zeit, s jehož souhlasem tento formát rozhovoru publikujeme.“ V čísle 44/2020 přišla dost nečekaně řada i na mě.

Více

12.10.2020
Glosa

Obrazy občas mají zvláštní vliv na skutečný život. Málokde je to tak významné jako u pubického ochlupení. Pamatujete si ještě na klasický erotický snímek Poslední tango v Paříži z roku 1972? Tak impozantní porost, jaký má hlavní hrdinka v intimní oblasti, se dnes už ve filmech i v realitě prakticky nevidí.

Způsoby zobrazování či nezobrazování pubického ochlupení mají dlouhou historii. Z různých důvodů chloupky absentují nebo byly po staletí minimalizovány u klasických soch i maleb, protože ochlupení působí „vulgárně“ a „nečistě“ a právě ono mělo podle dobových představ, tak odlišných od nynějších, vzbuzovat sexuální touhy. Bez ochlupení jsou zobrazené figury nevinnější, v jistém smyslu „dětštější“ nebo „andělštější“. Andělé mají být údajně úplně bezpohlavní a děti by podle tradičního názoru neměly mít o své sexualitě ani ponětí. 

Více

04.09.2020
Glosa

Stále se vtírá otázka, jak dlouho potrvá, než budou kina převálcována VOD službami na internetu. Stejně jako nikdy nezmizela divadla a knihovny a fotografie nikdy úplně nenahradily malbu, i kina tady budou nadále s námi, jen se stanou svátečnější záležitostí. Multiplexy už nebudou hrát prim a pandemie covid-19 tento proces změny dominance jednotlivých mediálních platforem výrazně uspíší.

Více

18.07.2020
Glosa

Rozhovor s redaktorkou Janou Ustohalovou pro Deník N k tematickému číslu, kde se 35 žen odhodlalo promluvit o sexuálním obtěžování. Výňatky odpovědí byly zveřejněny v online verzi Deníku N, v tištěné verzi se nenacházejí. Na Ještě větším kritikovi vychází rozhovor v celku, se všemi otázkami i kompletním zněním odpovědí.

Více

18.06.2020
Glosa

Spisovatelka a publicistka Markéta Lukášková mi pro článek do čtvrtečního magazínu DNES (vyšel 11. června) poslala sadu otázek týkajících se filmové kritiky. Na tomto webu pak uveřejňuji úplnou podobu odpovědí, které byly do článku zpracované v kratší podobě.

Více

10.06.2020
Glosa

Jedna z nejznámějších českých filmových značek mění majitele. Česká technologická společnost Livesport koupila od producenta a režiséra Petra Vachlera projekt Kinobox.cz. Obsah filmového portálu, jehož redakci nově povede publicista Kamil Fila, plánuje Livesport v budoucnu využít i pro svou chystanou televizi.

Více

27.05.2020
Glosa

Doteď jsem úplně nechápal kouzlo podcastů. Ne, že bych nikdy žádný neposlouchal, ale nikdy jsem nezažil pocit, že musím poslouchat dál a dál. Až doteď, než jsem slyšel krimi sérii Pohřešovaná, kterou natočil Petr Hátle. Je to dost šokující, protože jeho dosavadní tvorba stála hlavně na obrazech, takže jeho dokumenty působily spíš jako fikční díla.

Více

02.05.2020
Glosa

Oficiální YouTube kanál Národního filmového archivu právě vydal snímek Hroch z roku 1973. Toto nepopsatelné dílo napsal a režíroval Karel Steklý, jenž jinak režíroval dva díly Švejka z 50. let a potom věci jako Slasti otce vlasti nebo Svatby pana Voka. Před dvanácti lety jsem k němu vyplodil následující komentář na ČSFD.

Více

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account