Systémové upozornění
Hlavní informace
zemrel-jan-nemec

V 79 letech zemřel režisér Jan Němec, jeden z nejoriginálnější a nejsršatějších českých filmových režisérů. Nikdo, kromě Věry Chytilové, v sobě nespojil takovou míru osobní občanské i umělecké odvahy. Oba nejspíš nemohli jinak – jejich tvorba i veřejné angažmá vycházely z mimořádně nepřizpůsobivé a konfliktní nátury. A zaplaťpámbu za ni. 

Jan Němec byl autor, který byl v 60. letech v zahraničních časopisech řazen mezi nejlepší světové režiséry (měl v té době na kontě například Démanty noci a O slavnosti a hostech). Také díky jeho filmovým záznamům (sestříhaným do díla Oratorium pro Prahu), které se podařilo dobrodružně vyvézt přes hranice, měl západní svět představu o tom, jak vypadala ruská okupace Československa v srpnu šedesátém osmém roce. (Tuto anabázi zpracoval ve svém pozdním díle Holka Ferrari Dino.) Němcovy záznamy tak zabránily tomu, aby se rozšířila sovětská propaganda, že Čechoslováci nadšeně vítali cizí vojska.

Jan Němec strávil velkou část svého života v exilu. I zde natáčel filmy, například v Německu adaptaci Kafkovy Proměny, kterou pojal celou ze subjektivního pohledu Řehoře Samsy. V Americe, kde strávil asi nejvíce času, se věnoval natáčení svateb na VHS. Ačkoli by se to mohlo zdát lehce ponižující stát se z výsostného umělce nájemným řemeslníkem, ve skutečnosti to odpovídalo Němcově zálibě v objevování nových technologií, žánrů a formátů.

Němec byl jedním z prvních a rozhodně nejvýraznějších, kdo v Československu dělal videoklipy – ostatně, jednou z jeho manželek byla Marta Kubišová, s níž točil nejčastěji.

Mnohé filmy si sám snímal kamerou a nepotřeboval další spolupracovníky, pro některé tituly si složil i hudbu, neboť byl všestranný talent. Když se objevily první DV a miniDV kamery, ihned s nimi začal dělat své nízkorozpočtové snímky. Byl první, kdo natáčel film na fotoaparát, uváděl filmy zdarma na internetu a točil v Česku ve 3D. Po svém návratu do vlasti v 90. letech vyvinul obdivuhodnou energii a dokazoval starším i mladším kolegům, že i v komerčním systému jde dělat filmy svobodné, nezávislé a velmi levné. Za Noční hovory s matkou dostal cenu na festivalu v Locarnu.

Od roku 1999 přenášel na FAMU, od roku 2006 byl profesorem a inspiroval mnoho studentů. Vyšla mu také vtipná kniha autobiografických fanfarónských povídek Nepodávej ruku číšníkovi

V posledních měsících dal o sobě Jan Němec veřejně vědět tím, že vrátil řád prezidenta republiky. Ten dostal od Václava Havla, ale na protest proti tomu, že Miloš Zeman udělil státní vyznamenání dvěma filmařům, kteří dělal jeho oslavné portréty a propagační volební spoty, šel řád na Pražský hrad vrátit. Je smutné, že u této mediální kauzy se mu dostávalo odsudků „co tenhle stařík vůbec dokázal?“.

Nyní není jasné, jaký bude osud jeho posledního (autobiografického) filmu Vlk z Královských Vinohrad, o tom, jak kvůli J.-L. Godardovi nevyhrál v Cannes. Materiál je roztočený, tuto neděli se měla dělat nejnáročnější klíčová scéna a rozpis natáčení byl naplánovaný až do března...

Update od člena štábu, Tomáše Michálka: "Vlk z Královských Vinohrad je už téměř celý natočený a hrubě sestříhaný. V neděli se plánovala jednodenní dotáčka. Pan Němec byl v pravidelném a úzkém vztahu se svým věrným štábem a zadal klíčové instrukce, jak projekt dokončit. Bude to ještě náročná práce, ale Vlk bude pokorně dodělán v duchu pana Němce a bude to podívaná, jak se patří. Tento film rekapituluje celý život pana režiséra, vše důležité, co v něm mělo být, v něm je.  Dle mého názoru to je opět zcela výjimečný film, který, alespoň pro mě, vypráví jeden z nejlepších příběhů, co jsem kdy slyšel. Jan Němec byl bytostný filmař a točil naplno do posledního dechu."


Jen pár výňatků ze vzpomínek, které Janu Němcovi v posledních hodinách věnovali někteří lidé.

Martin Šulík : Čím je to? Stal sa z toho filmu tovar?
Jan Němec : No je to tím, že tvůrci nemají ambice, nechtěj něco dosáhnout, jim stačí to, že mají dobré bydlo, že dostávaj Oscary, že dostávaj Český lvy nebo já nevím, jaký ještě hlouposti a že mají dobré bydlo, že jsou respektovaný na své společenské úrovni, ale že vlastně k tomu, k čemu byli zrozeni, jako to znamená originalitě, obohatit prostě, na to rezignují nebo je to vůbec nenapadne, že by to mohli udělat.. Já bych jim dal zabrat prostě, já bych jim zakázal filmovat prostě, dokud nevynaleznou aspoň tři minuty originálního filmu, kterej jsme nikdy neviděli, zákaz činnosti, navždycky.

(Kamila Zlatušková): Když jsem s kolegou Dušanem Mulíčkem v roce 2011 v Brně připravovala filmové pásmo s názvem "24" (24 českých režisérů točí hodinu po hodině život v ČR), volala jsem samozřejmě i Janu Němcovi. Už v té době na tom nebyl zdravotně bůhvíjak. Povyprávěla jsem mu záměr a samozřejmě i to, jak moc si ho vážím. Trpělivě mě vyslechl, ptal se na podstatné režijní i dramaturgické věci. Líbilo se mu to. Na závěr mu, stejně jako ostatním režisérům, říkám: "Je mi to blbé,ale máme na to bohužel opravdu málo peněz a skoro se Vám tu částku stydím říct..."
Začal se smát a říká: "To je skvělý, to mám rád. Víte, peníze se vždycky hodí, ale já myslím, že když je na druhou stranu těch peněz moc, tak se pak točí úplné kraviny."
Možná řekl "zbytečnosti", ale už pár let tuto pro mě zásadní historku vykládám takto.
Jan Němec a samozřejmě taky Jiří Krejčík - jedni z největších pankáčů českého (československého) filmu.


(Marek Hovorka): "Smutek. Mizejí ti, pro které byl film život. Do posledního dechu, s kamerou v rukou. Naposledy jsme se viděli před dvěma měsíci, díky akci Famu. Nic pro něj nebylo formální, o vše se zajímal. Zvonivý hlas, neustálé žerty, jiskra v číich. Všechno byl příběh, humorně rentgenovaný. Ale při tom všem stále seriózní, sveřepě soustředěný. Úžasné dílo. Obrazy a scény, které člověka už nikdy neopustí. Příliš hluboko. Odcházejí ti, kteří nám ukázali cestu. Za chvíli už z jeho generace nezůstane nikdo, kdo (za nás) vrátí vyznamenání. Už to bude jen na nás, jaká vyznamenání a komu a kým se budou dávat. A ne jen metály. Život jako dílo a dílo jako život."

Zvláštní, nepochybně sebestřednou, ale nesmírně inspirativní osobnost Jana Němce můžou připomenout alespoň tři tyto rozhovory:

S Petrem Markem o tom, že „čím míň teorie, tím lépe.“ (2001): 

Pro Radioservis, kde překvapivě mluví o tom, že by chtěl dělat i velké komerční filmy jako Stanley Kubrick (2006)

Asi poslední velký rozhovor vedl pro Radio Wave s Alešem Stuchlým (2013)

Velkou monografii o Janu Němcovi napsal Jan Bernard. Ta se věnuje autorově tvorbě od roku 1954 do roku 1974. Jan Bernard symbolicky tento týden odevzdal ke korekturám hotový rukopis druhého dílu (jenž má jít až do nejaktuálnější současnosti) a prezentace knihy proběhne na letošním festivalu ve Varech.

Bude také zajímavé sledovat, jak dopadne kniha rozhovorů, které s Janem Němcem vedl patnáct let Miloš Fryš. Režisér totiž na poslední chvíli vydání knihy zastavil. Nyní bude celá záležitost v rukou jeho dědiců. 

Výběrová filmografie Jana Němce:

Démanty noci (1964)
Perličky na dně  - povídka Podvodníci (1965)
O slavnosti a hostech (1966)
Mučedníci lásky (1966)
Proměna (1975)
V žáru královské lásky (1990)
Jméno kódu: Rubín (1996)
Noční hovory s matkou (2001)
Krajina mého srdce (2004)
Toyen (2005)
Holka Ferrari Dino (2009)
Heart Beat 3D (2010)
Vlk z Královských Vinohrad (2016)

Upřímně mě mrzí, že jsem o Janu Němcovi nikdy nenapsal nic jiného, než tuto negativní recenzi na Heart Beat 3D, filmu, u nějž již bylo znatelné, že mu docházejí síly.

Jsem ale rád, že jsem měl možnost zažít s Janem Němcem jedny státnice na FAMU, kde se ukázala jeho naprostá nekonformnost,. Tehdy se postavil proti názoru celé zkušební komise a jako jediný navrhl studentovi za absolventský film pětku a odmítal se smířit s jakýmkoli prostředním hodnocením.

Jan Němec se již dlouhá léta loučil při konzultacích se svými studenty, že toto bylo jejich poslední setkání a příští týden se již neuvidí. Toto odcházení ze scény mu vydrželo pozoruhodně dlouho a mezitím stihnul ještě spoustu práce.


 

Trailery týdne:

Nový film Tima Burtona podle knižního bestselleru Miss Peregrine´s Home for Peculiar Children

Nová verze Bena Hura


Animovaná hororová komedie Sausage party, za níž stojí Seth Rogen s celou svou partičkou. (Trailer je v necenzurované delší verzi.)



Rozhovory týdne:

Rozhovor s režisérem Viktorem Taušem o seriálu Modré stíny

Rozhovor s bratry Coenovými o tom, jak se vyvíjel jejich styl střihu během třiceti let

Co dělá hororový film s naším mozkem? Vědecké vysvětlení fenoménu


Zajímavosti:

Triky v Deadpoolovi (tvůrci nás v poslední době zásobují velkým množstvím videí ze zákulisí. Toto je ale zřejmě nejlepší, protože se jedná nikoli o srovnávání statických obrázků, ale náhled na scény v pohybu.)

Anatomie monster z japonského folkloru

 

bodytest

 

datova zurnalistika



Facebook komentáře

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account