druhy-kingsman-odhaluje-sve-slabiny

Před třemi lety přišel britský režisér Matthew Vaughn s adaptací komiksu Kingsman od skotského scenáristy Marka Millara. Oba pozdní čtyřicátníci se tu vyřádili na špionážním žánru takovým způsobem, že zdůraznili obrovský kontrast mezi elegancí v oblékání a vystupováním britských tajných agentů s brutalitou jejich akcí. Film byl sice proti komiksu pořád méně násilný, nicméně například více než tříminutová krvavá akční scéna v kostele předvádí tolik hereze, že ji vystřihli v několika zemích Latinské Ameriky a v Indonésii. A vrcholem všeho bylo, že ty strašlivé věci provádí zcela nepravděpodobný akční hrdina, král anglických gentlemanů Colin Firth, spojovaný spíše s romantickými komediemi Pýcha a předsudek, Deník Bridget Jonesové a Láska nebeská nebo s psychologickými dramaty Králova řeč či Single Man.

Nicméně o Colina Firtha a jeho agenta Galahada tu ani tak nejde. Kingsman je především pygmalionským příběhem o tom, jak se z britského teenagerského páska („čáva“) stane kultivovaný chlapec v obleku, čili v zásadě přehnaná verze toho, jak musel vyspět i James Bond. Bonda máme dnes sklony chápat jako příslušníka vyšší, aristokratické třídy, přitom to byl v knižní předloze rváč a sirotek z ulice, jemuž vlast, královna a šéfka M nahrazují chybějící matku, pro niž je ochotný zabíjet. (Tento motiv se v silné podobě vrátil s nástupem Daniela Craiga.) Tento nápad se u Kingsmenů dost posouvá. Přestože mají v názvu slovo „king“, nejsou spojeni s královskou rodinou ani s oficiální vládou. Operují mezinárodně zcela tajně, nezávisle a samostatně. Jediné, co je pojí s britskou tradicí, jsou odkazy k artušovským rytířům kulatého stolu.

První díl při nákladech kolem 80 milionů dolarů utržil celosvětově zhruba 415 milionů a bylo nasnadě, že se dočkáme pokračování a nejspíš dlouhodoběji běžící franšízy. Dvojka pak nabízí to, co dnes bývá standardem – více hereckých hvězd (nyní například Channinga Tatuma, Jeffa Bridgese a Halle Berry), více druhů prostředí, rekvizit a taky stopáže. Nynější 140minutová nálož se už pohybuje na hranici snesitelnosti, kdy tolik zábavy ani nejde ve zdraví a bez únavy pojmout. Oproti jedničce, založené na hodně pubertálním humoru, jenž odpovídal tomu, na co myslí kluci při akčních filmech (anál s nejhezčí holkou na plátně, of course), se dvojka co do sexuálních narážek zdá být uměřenější. Celkově ale pokračování vyznívá nejen méně morálně zkaženě, ale i méně kreativně a více předvídatelně.