snehulak-predznamenava-tani-skandinavske-krimi

Norský spisovatel Jo Nesbø se stal bestselleristou již před dvaceti lety. Tehdy uvedl na scénu detektiva s poněkud nenorským jménem Harry Hole, pomačkaného, nicméně bystrého alkoholika, který vyšetřuje vraždy, jichž se v této čtyřapůlmilionové zemi zas tak moc neděje. Je s podivem, že Nesbøvy krimi knihy, psané velmi srozumitelným průzračným stylem, dosud nenacházely cestu na filmové plátno či televizní obrazovky. Kromě šest let starého nedetektivního snímku Lovci hlav, jenž natočil Morten Tyldum, a nedávného futuristického seriálu Okupace, k němuž Nesbø napsal jenom námět, si veřejnost musela počkat na filmového Harryho Holea nezvykle dlouho.

To, že hlavní roli vzal čtyřicetiletý Michael Fassbender, slibovalo mnohé. Tento mimořádně nadaný herec oslňuje ztvárněním rozporuplných figur v nízkorozpočtových snímcích typu Hlad, Stud, Steve Jobs nebo Macbeth, svým talentem na jazyky fascinoval v Hanebných panchartech a osvědčil se i v komiksové sérii X-Men, kde předváděl přerod pronásledovaného hrdiny v padoucha. Fassbender nikdy nebyl sám o sobě komerčním tahákem, nedávná adaptace počítačové hry Assassin's Creed skončila neúspěchem.

Nicméně sebedestruktivní Harry Hole, který je hnaný posedlostí v odhalování zločinů, mu mohl sednout a učinit z něj velkou hvězdu. Pro publikum nebude těžké překousnout, že Fassbender je na roli možná až moc pohledný a spíše než jako „vyhublá šelma“, jak jej popisuje Nesbø, pořád vypadá víc jako model spodního prádla, který to jen poslední dobou přehání s večírky. Problém je jinde.