antikomunisticky-kyc-milada

Životopisné filmy považujeme často za vrchol toho, co může populární umění přinést. Biografický základ předpokládá jistou výpravnost a pozornost k detailům, vysokou míru autenticity, možnost uvěřit jinak těžko skousnutelným zvratům. Jedná se o filmy, které mohou poskytovat katarzi a inspiraci, byť třeba vystavěnou na tragickém základě ve smyslu „za co všechno má cenu bojovat“. Životopisný film (alias biopic) je žánr z „lepší společnosti“, dílo automaticky hodnocené lépe, protože se zabývá něčím ušlechtilým – složitou historií formující charaktery.

Biopic má téměř vždy předem vydlážděnou cestu k tomu, aby byl nominován na různé výroční ceny – od Lvů a Césarů až po Oscary. Pro herce není větší výzvou, než popasovat se s tím být někým jiným, známým, často i známějším, než jsou oni sami. Vlastně je to ale spíš břímě. Čím je něčí osud profláklejší, tím větší očekávání snímek vyvolá, a vystavuje se proto nebezpečí, že každá odchylka od skutečnosti nebo opomenutí vyvolají nesouhlas a připomínky.

Případ Milady Horákové je v českém prostředí opravdu výjimečný – její nezdolnost a hrdost, s nimiž prošla obludným, politicky zinscenovaným soudním procesem v 50. letech, téměř vylučuje rozdělení společnosti na příznivce a odpůrce. U drtivé většiny (tedy těch, kteří vědí, o co šlo) převládá obdiv osobní statečnosti političky a hněv na strůjce i vykonavatele státně nadiktovaného bezpráví. A v menšině nostalgických zapomnětlivých příznivců minulého režimu hlavně těžko přiznávaný stud a zmatek: „Jak by mohl nějaký spravedlivý systém odsoudit někoho zjevně nevinného?“ Je potřeba si vypomáhat absurdními tvrzeními typu: „Něco přece provést musela“, případně ještě ignorantštějším kalibrem: „Vždyť se přece přiznala.“ Svým způsobem ale Milada Horáková zůstává záhadou. Odkud čerpala svou sílu a přesvědčení? A byla něčím víc než nadživotně dokonalou ikonou?