Systémové upozornění
Hlavní informace
volani-po-institucionalnim-poradku

Suspendovaný policajt Asger sedí nedobrovolně u telefonu na lince tísňového volání. Ozývají se mu pánové, které okradla prostitutka, nebo slečna, která spadla z kola a bůhvíproč si neumí zavolat záchranku nebo taxík. Když začne do sluchátka plakat žena, kterou kdosi unesl a ona se snaží předstírat, že mluví se svou dcerkou, aby si únosce vedle ní ničeho nevšimnul, Asger zmobilizuje všechny své síly a pokusí se do případu zapojit i bývalé kolegy, ačkoli tím dalece překračuje svoje současné pravomoci.

Dánský pětaosmdesátiminutový thriller Tísňové volání vyhrál letos v lednu diváckou cenu na festivalu Sundance, v červnu byl v Karlových Varech mezi deseti nejoblíbenějšími snímky a v tuto chvíli se nachází také v TOP žebříčku nejlépe hodnocených titulů na ČSFD. Debut třicetiletého režiséra Gustava Mollera je vlastně dílem spolužáků z Národní filmové školy v Dánsku a působí jako ideální absolvenťák s minimálními náklady, obsazením i lokacemi.

Jedná se o velké sólo švédského fešáka Jacoba Cedergrena (kterého si můžete pamatovat ze severských hitů jako Outsider nebo Ukrutně šťastni), jenž už překročil čtyřicítku a je na něm trochu znát omlácenost životem. Jak se obvykle u některých snímků říká, že herec téměř „nesleze z plátna“, v tomto případě je Cedergren opravdu na stu percentech stopáže, nepočítáme-li závěrečné titulky. Předčil tím i jiný „telefonický film“ Telefonní budka s Colinem Farrellem.

Potemnělá kamera, mírně deformované zvuky telefonních hovorů, lehce rozmlžené pozadí, kde jiní Asgerovi kolegové řeší problémy dalších lidí… Formálně se jedná o velmi minimalistický film, který by mohl být natočený nejspíš v jakékoli zemi, kde mají podobné technické vybavení – tedy možnost vidět, zhruba kde se volající nachází a bleskově si podle čísla dohledávat i jméno a adresu trvalého bydliště či poznávací značku auta. V jistém ohledu jde o film, který na jedné straně vyvolává pocit napětí a ohrožení (že by se nám mohlo stát něco podobného), na druhé straně je velmi konejšivý – vždy vás najdeme, všechno máme pod kontrolou. A z druhého úhlu toto ujištění vyznívá i hrozivě – nemáte šanci se ukrýt, dozor státních institucí je všudypřítomný. Těžko říct, zda se někdo po zhlédnutí filmu nebude bát víc používat mobilní telefon…

Severské kinematografie a tamější popkultura obecně stojí často na vytváření dojmu, že v těchto superbezpečných krajích neustále bují zločin a domácí násilí. Diváky z jiných zemí však může vystrašit, že zdánlivé bezpečí je vykupováno téměř totální ztrátou soukromí a že už se pomalu blížíme dystopickým vizím z Minority Report, kde jsou zločinci zatýkáni dříve, než dokážou trestný čin spáchat.

Den skyldige 620x257

Tísňovému volání bude leckdo vyčítat, že je sice napínavé a že obsahuje i jeden hodně překvapivý „twist“ (kdy se poruší konvenční očekávání o pachatelích domácího násilí), nicméně všechno by to prý klidně mohla být i rozhlasová hra. S tím nemůžu souhlasit. Ať je snímek jakkoli zdánlivě jednoduchý, opravdu není založený jenom na dialozích.

Stojí na tom, že hlavní hrdina mluví s někým, koho nevidí, jehož motivace a činy nechápe nebo nezná. Filmové vyprávění neutváří jenom to, co je vidět, ale především to, co vidět není – pro Asgera je všechno pouze abstrakce map a čísel. Ty se postupně začnou zživotňovat a stojí za nimi osudy konkrétních lidí, jejich zoufalství či šílenosti. Většinou je to tak, že jako zavádějící, klamný a iluzorní chápeme obraz, zatímco hlas je určitým způsobem intimnější, bližší, pravdivější a hlubší. Tísňové volání nás s nenucenou rafinovaností přesvědčí, že chyby v úsudku můžeme dělat na základě jakéhokoli zdroje dat a že dokonce někdy není dobré být za každou cenu empatický.

A poselství je jasné. Buďte raději v institucionální roli a nesnažte se být „více člověkem“, nenechte se do problémů ostatních příliš zaangažovat. Těžko si představit, že by podobně vystavěný byl i americký film, kde individualismus musí vždy zvítězit a kde se hrdinové stávají hrdiny a autentičtějšími bytostmi, když porušují pravidla a institucionální role. Dánský Asger Holm pochopí svůj problém, spočívající v přesvědčení, že je víc než instituce.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account