Systémové upozornění
Hlavní informace
co-cekat-od-matrixu-4

Asi jste se už dočetli, že příští rok se bude točit Matrix 4. Opět tam bude hrát Keanu Reeves jako Neo a Carrie-Anne Moss jako Trinity. Režírovat ho bude jenom jedna ze sester Wachowských, Lana (dříve Larry), ale nápady si bere i z dlouhých debat s Lilly (dříve Andym).

O čem se v zahraničí a v Česku vůbec nemluví, nebo jsem to aspoň nezaznamenal v žádném statusu na Facebooku, co mi přistál na zdi, je to, že za scénářem stojí kromě Lany i dva vynikající spisovatelé – David Mitchell a Aleksandar Hemon. Od Mitchella už Wachowské zfilmovaly Atlas mraků (2012), na čemž se ale autor nijak scenáristicky nepodílel. Hemon, kromě toho, že je romanopisec, učí kreativní psaní a živí se jako sloupkař, esejista a kritik. Styl jeho knih je přirovnáván jednou k Josephu Conradovi, podruhé k Vladimiru Nabokovi.

Jinými slovy – na základě prvních zpráv se můžeme domnívat, že jde o zbytečnou ždímačku na peníze, která jenom naštve i všechny zbývající fanoušky, jež nezklamal druhý a třetí díl trilogie. Mimochodem, nepatřím mezi ně a myslím si, že kdyby to nebyla trilogie, první díl vůbec nedává smysl. Minimálně je v ní hluboká logika, neboť proces osvícení, jak jej popisují východní duchovní nauky, má tři fáze: prohlédnutí smyslové iluze (uzření zeleného kódu, který tvoří virtuální svět), pochopení řetězce utrpení (rozhovor s Architektem o kauzalitě a prvotní příčině-účelu Vyvoleného) a smíření protikladů (prolnutí Nea a agenta Smithe, restart Matrixu a nová koexistence lidí a strojů). Nemusí se nám líbit způsob podání a můžeme ho pokládat za kýčovitý, nechtěně směšný, pseudointelektuální, překombinovaný, nudný, zbytečně pompézní apod. Říkat ale, že „jednička byl dokonale uzavřený příběh, který obstojí sám o sobě", znamená nad příběhem vůbec nepřemýšlet a spokojit se s primitivní představou, že Vyvolený má z jakéhosi neznámého důvodu zachránit lidstvo, a přitom ani není jasné, jak by to udělal a k čemu by to bylo.

Předpoklad, že čtvrtý díl vzniká čistě kvůli penězům, naráží i na fakt, že producentem tentokrát není megalomanský Joel Silver, ale Grant Hill, který dělal kromě ostatních filmů od Wachowských především spirituální díla Terrence Malicka (Tenká červená linie, Strom života, A Hidden Life), za něž má dvě nominace na Oscara.

Od nového Matrixu asi nemusíme čekat, že půjde o vyprázdněnou trikovou podívanou, ale můžeme ho chápat jako snahu několika nekonvenčně a netriviálně smýšlejících lidí doříct něco, co zatím nebylo vyřčeno, a uvést nás znovu do světa, jehož komplexnost se blíží Pánovi prstenů nebo Hvězdným válkám, a přitom se zároveň dotýká naší moderní počítačové éry a stále může fungovat jako jistá vize možné budoucnosti.

Přát si můžeme, ať film nemá zbytečně nafouknutý rozpočet a ať jde spíše o dílo typu Animatrixu než Matrixu Revolutions. Zatracovat jej ale předem – vzhledem ke jménům zapojených – by byla škoda.

 

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account