Systémové upozornění
Hlavní informace
noir-film-festival-novinky

Plejádu amerických filmů 40. a 50. let, které tvoří jádro klasického filmu noir a tudíž i programu našeho festivalu, na Křivoklátě každoročně doplňují snímky místní provenience, které vznikaly buď paralelně v téže době či o pár let později a jež vykazují noirové tendence.

Letošní výběr zástupců tehdejší československé kinematografie čítá čtyři tituly: Noční host (1961), Poľnočná omša (1962), Smrt si říká Engelchen(1963) a Dům ztracených duší (1967). Kromě toho, že všechny z nich byly natočeny v 60. letech, jsou adaptacemi literáních děl a můžeme je kategorizovat jako psychologická dramata, vykazují rovněž společný stěžejní motiv: znepokojivé události z období 2. světové války, které si postavy jednotlivých filmů nesou jako tíživé trauma minulosti tak, jak to u typických noirových charakterů obvykle bývá.

Režisér a producent Václav Marhoul je jedním z velkých příznivců a pravidelných návštěvníků Noir Film Festivalu již od jeho prvního ročníku konaného na Kokoříně, kde osobně uvedl svou parodii chandlerovských detektivek s názvem Mazaný Filip (2003). Letos Marhoul na Křivoklát zavítá v roli jednoho z patronů festivalu a kromě jiného v rámci doprovodného programu v sobotu 24. 8. dopoledne návštěvníkům představí ukázky ze svého vysoce očekávaného snímku Nabarvené ptáče (The Painted Bird).

Filmová adaptace stejnojmenného světového bestselleru spisovatele Jerzyho Kosińského, jejíž realizace zabrala celkem 100 natáčecích dnů během šestnácti měsíců v celkem 43 lokacích na Ukrajině, Slovensku, v Polsku a Česku, byla vybrána do hlavní soutěže Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, jehož letošní 76. ročník se koná od 28. 8. do 7. 9. Spolu s dalšími 37 filmy se představí také v prestižní sekci Special Presentations na 44. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Torontu (5. – 15. 9.). V českých kinech diváci Nabarvené ptáče uvidí od 12. 9. Příležitost zhlédnout ukázky a vyslechnout si příběh o realizaci filmu ještě před jeho světovou premiérou, tak bude pro diváky na NFF přímo exkluzivní záležitostí!


DVOJKONCERT BEATY HLAVENKOVÉ A DOROTY BAROVÉ

V rámci doprovodného programu se v pátek 23. 8. (od 18:45 hod.) uskuteční ve spilce starého hradního pivovaru dvojkoncert výrazných interpretek a držitelek hudebních cen Anděl – zpívající pianistky a skladatelky Beaty Hlavenkové s jejím sólovým projektem a violoncellistky a písničkářky Doroty Barové.

Vstupenky za 300 Kč / 250 Kč (v případě zakoupení do 31. 7. 2019) / 200 Kč (majitelé NOIR pasu) / zdarma (majitelé SPONZOR pasu) je možno již nyní rezervovat na vstupenky@noirfilmfestival.cz.

 

HITCHCOCKOVA REBECCA VE FESTIVALOVÉ BLU-RAY EDICI

Před dvěma lety začal NFF novou tradici vydávání vybraných festivalových titulů na DVD a zasloužil se tak o to, že na tomto nosiči poprvé vyšly výjimečné československé snímky Hra bez pravidel (1967) a Třicet jedna ve stínu (1965). U příležitosti 7. ročníku se této pocty dočká americký debut Alfreda Hitchcocka Rebecca (1940).

Slavná gotická romance s Joan Fontaine a Laurencem Olivierem, která je adaptací bestselleru britské spisovatelky Daphne du Maurier a na Křivoklátu bude promítána v sobotu 24. 8. na open air projekci na hradním nádvoří, bude vydána ve speciální, první české Blu-ray edici. BD Rebecca s podtitulem “Mrtvá a živá” vydává NFF a Art4Film a jeho distribuci zajišťuje Bontonfilm. Vyjde 22. 8. na Křivoklátě a prodávat se bude po dobu konání festivalu za cenu 399 Kč. Po skončení NFF půjde do běžného prodeje za 499 Kč.

 

PROTO-NOIR

Film noir nebyl jen produktem specifické společenské atmosféry v období během druhé světové války a bezprostředně po jejím skončení. Za jeho zrod jsou zodpovědné také mnohé filmové a mimofilmové cykly, směry a hnutí. Dokonce bychom mohli tvrdit, že nejlepší způsob, jak porozumět filmu noir, je prozkoumat jeho inspirační vlivy a rozkrýt jeho návaznost na vývoj v hrané i non-fikční kinematografii, literatuře, rozhlasu, fotografii nebo žurnalismu.

V sekci ahistoricky nazvané proto-noir (nezapomeňme ale, že i film noir byl pojmenován zpětně!) nabízíme příklady snímků, které podle nás při formování noiru sehrály podstatnou úlohu. Vybraní zástupci z americké, francouzské a německé kinematografie zároveň poukazují na to, že film noir měl již od samého počátku silně mezinárodní charakter.

bodytest

 

datova zurnalistika

Cookies nám pomáhají poskytovat naše služby.

Budete-li i nadále používat naše služby, souhlasíte s naším používáním cookies.

Rozumím
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account